De MRB-maatregel levert de schatkist jaarlijks 250 miljoen op, terwijl de BPM per jaar 200 miljoen meer gaat opleveren. Hoe precies doe CO2-grenzen worden aangescherpt moet nog worden uitgewerkt. Dat kan door verlaging van de beloning van zuinige auto’s of door verhoging van de boetes op onzuinige auto’s – en waarschijnlijk zal het een combinatie van allebei worden.
Uiteraard heeft de RAI Vereniging hier ‘met teleurstelling’ kennis van genomen. Volgens de RAI ‘maakt het draaien aan de CO2knop ook kleinere auto’s fors duurder en heeft dat een zwaar negatief effect op de verdiencapaciteit van de autobranche’.
'Enorme klap'
Het persbericht van de RAI stelt verder: “Het broze herstel dat wij recent nog voorspelden en wat uitging van een licht herstel van het consumentenvertrouwen krijgt door deze maatregelen een enorme klap en dat heeft direct gevolgen voor de te verkopen aantallen auto’s”, aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging “De overheid toont zich weer eens een onbetrouwbare partner daar waar het de autobranche aangaat, zeker nu het aan de basisprincipes van het BPM CO2 programma gaat draaien. Automobilisten zijn gebaat bij een helder middellange termijn perspectief waar het de kosten van hun mobiliteit betreft. Dit soort korte termijn aanpassingen om geld op te halen passen daar niet in.”
De vorige week door de RAI gepresenteerde prognose van de nieuwverkopen voor 2014 ‘kan direct de prullenmand in’. Nu was die prognose overdreven optimistisch, dat wel, maar of het zo somber gaat worden als nu wordt gesteld – ‘het aantal zal uitkomen rond het niveau van de jaren zestig van de vorige eeuw – is allerminst zeker. Verder is de RAI wellicht vergeten dat de autobranche daar midden vorige eeuw heel goed mee kon leven. Zo’n 400.000 nieuwverkopen in een totaal verzadigde markt zijn zo gek nog niet.
Heel bezwaarlijk is natuurlijk wel dat er op dit regeringsbeleid aangaande auto's geen peil meer valt te trekken. Het steeds maar veranderen van de CO2-grenzen is niet alleen voor de kopers en de handel verwarrend, maar ook voor de industrie, die immers zo steeds opnieuw moet inspelen op de milieueisen. Planning, voor industrie, handel én kopers wordt wel erg lastig, zo.