Veelbesproken in dat kader is de de Lancia Thema, de luxe sedan die tot voor kort in Europa als Chrysler werd verkocht. Hoe graag het persbericht ons wil doen geloven blijft de 'Italiaanse' Thema een echte Amerikaanse Chrysler 300, zoals die nog steeds aan de overkant van de grote plas wordt verkocht. Als je geen waarde hecht aan welke badge dan ook heb je aan deze luxe limousine trouwens wel een goede.
Wereldauto
Ruime broer Lancia Voyager is op zijn beurt gebaseerd op de Chrysler Voyager, maar wist je ook dat die auto in Amerika als Volkswagen Routan wordt gekocht? Een auto die Italiaans, Duits én Amerikaans moet zijn…
(Non-)premium
Voor ons Europeanen is het even wennen als je de Nissan 350Z of in Amerika als Infiniti tegen het lijf loopt, of de Infiniti QX56 als Nissan. Terwijl Infiniti bij ons als luxemerk van Nissan wordt gezien, kan diezelfde auto daar met een no-nonsense badge in de showroom staan of andersom. Dat is even slikken!
Het andere luxe Japanse merk, Lexus, heeft zelfs de vorige generatie RX als Toyota Harrier kunnen verkopen. Opnieuw een luxe, premium model met alle luxe dat door het down-to-earth zustermerk in de verkoop is gegaan. Wat is dan die Lexus-badge nog waard? De Japanse autokoper maakt dat niet uit, blijkt.
Chique versus sportief
De Engelsen pakten het anders aan en toverden de Rover 75 om tot MG ZT. Met kleine aanpassingen moest de Britse sedan ook als sportsedan bij de dealers komen te staan. Om het nog bonter te maken is die auto in een beperkte serie geproduceerd met de 4.6 V8 uit de Mustang. Kijk, dan kunnen we praten!
Vrijwel in hetzelfde straatje passen de Bentley Arnage en Rolls-Rocye Silver Seraph van rond de eeuwwisseling. Eenzelfde luxe limo, maar als Bentley sportiever uitgedost dan de Rolls-Royce.
Dacia als Renault
De Dacia Logan, wie kent hem niet? Het 'budgetmerk' van Renault timmert in Nederland flinken de weg met ruime, betaalbare modellen, voorzien van een scherp prijskaartje in ruil voor een no-nonsense karakter. Zo kan Renault de luxe, Franse modellen maken en doet Dacia 'lekker gewoon'. Maar waarom wordt de Dacia Logan en Sandero dan in Zuid-Amerika als Renault verkocht? Doet dat geen afbreuk aan beide merken? Waarschijnlijk gewoon een kwestie van geld.
Oud in een nieuwer jasje
Daewoo dacht in Europa potten te breken als ze een gouwe-ouwe van Opel lieten herleven. De Kadett kwam weer in de showroom onder de naam Nexia. Het werd geen groot succes. Dat lag overigens niet alleen aan het model, maar ook aan de (beperkte) naamsbekendheid en het nog onbekende imago van Daewoo.
Opel werd ook opgebeld toen het Chinese Landwind in Europa voet aan wal wilde zetten. Met de Landwind had het merk de toen al ouderwetse Opel Frontera terreinauto getransformeerd naar een 'eigen' versie met meer luxe en veiligheid. Ondanks die toevoegingen bleek de Landwind niet de kwaliteiten te hebben waar de Europese koper naar zocht, om het zachtjes te zeggen. Twee airbags ten spijt speelde het model ook niets klaar in de botsproef. Helaas, pindakaas.
Een Land Rover als Japanner
Iets verder terug in de tijd komen we de eerste Honda Crossroad tegen, wat feitelijk niet meer is dan een Land Rover Discovery met een ander embleem. Hij werd onder meer vanaf 1993 in Japan verkocht, waarschijnlijk omdat de merknaam Honda daar veel meer naamsbekendheid geniet (en zich al had kunnen bewijzen).