We zitten er eigenlijk niet op te wachten; een auto zonder reservewiel. Uit oogpunt van gewicht en kosten sterft de redder in nood bij nieuwe auto's uit, ten gunste van de 'spuitbus' met luchtpomp of runflatbanden. Zijn dat alternatieven te noemen? Eigenlijk niet.
Een lekke band rijden is vervelend, maar met een reservewiel in de achterbak en een fatsoenlijke krik kun je na een karweitje toch weer op pad. Maar, wie met een lekke band op de vluchtstrook is gestrand of twee linkerhanden heeft, zal blij zijn met runflatbanden. Onder meer BMW levert ze al veelvuldig onder nieuwe modellen, waarschijnlijk om het credo van het huis 'BMW maakt rijden geweldig' ook op lekrijden toe te kunnen passen. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan dit soort banden; door hun dikkere wang zijn ze iets stugger (is dat erg op een BMW?) en bovendien moet je voor zo'n band dieper in de buidel tasten. Slijten doen ze ook ietsje sneller. Een kleiner ongemak is dat de runflat banden eenmaal lek een bereik van circa 80 kilometer hebben en je dus altijd met enige spoed naar een garage moet. Een woordvoerder van Continental schat dat runflatbanden een aandeel van 4% in de vervangingsmarkt hebben. Dus echt populair zijn ze niet.
Afhankelijk van het soort lek zijn beide typen banden bij een lek gewoon te repareren bij de (banden)garage. Dat het lekrijden van een runflatband leidt tot complete vervanging is inmiddels achterhaald. Dat geldt niét voor wie zijn lekke band met de in de reservewielbak gemonteerde spuitbus 'opvult'. Het schuim werkt lang niet altijd afdoende omdat het lek te groot is, daar weet de ANWB alles van want die rukt 85.000 keer per jaar uit.... Wetende dat meer dan de helft van nieuwe auto's het met zo'n spuitbus vulschuim moet doen, worden vele automobilisten per jaar onaangenaam verrast met valse redding.
En de aloude thuiskomer dan? Net als sommige runflatbanden kan met dit kleine reservewiel omwille van veiligheid en belasting meestal niet harder dan 80 of 100 km/u worden gereden. Maar goed, je komt tenminste op eigen kracht thuis. Conclusie: het reservewiel of de thuiskomer moet terug in de auto. Standaard, niet als optie. Want er is geen verkoper die met plezier dit pijnpunt durft bloot te leggen, toch?