Er is tegenwoordig bijna geen automerk meer te vinden dat geen crossover in het aanbod heeft. Ze vinden dan ook gretig aftrek bij het kopende publiek. Bij sommige crossovers is het concept duidelijk: een kruising tussen een sedan en een coupé, een SUV en een coupé, een MPV en een SUV, een stationcar en een MPV, enzovoorts. Er zijn echter ook genoeg ongebruikelijke combinaties van carrosserievormen. We zetten de tien opvallendste voorbeelden eens op een rijtje.
Acura ZDX/Honda (Accord) Crosstour
Hoewel beide familieleden ondanks de gelijkenis in formaat en daklijn geen tweelingbroers zijn, kun je over beide wel dezelfde vraag stellen: wat is het eigenlijk? Volgens beide merken komen in deze auto’s een sedan, een coupé en een SUV samen. Van alles wat dus. Of het eindresultaat mooi is, is natuurlijk persoonlijk, maar wij vinden ze niet eens zo verkeerd. De verkopen van beide vielen echter tegen. Beide werden geïntroduceerd voor modeljaar 2010, maar de Acura wist het slechts tot 2013 uit te houden. De Honda kwam tot modeljaar 2015.
AMC Eagle Coupe
De AMC Eagle brachten we eerder al eens ter sprake als vroege voorloper van de huidige familieauto’s met off-roadbehandeling. Waar een off-roaduitvoering van een sedan of stationwagen nog wel logisch is, stonden er ook enkele ongebruikelijke modellen in de Eagle-prijslijst. Wat dacht je van een coupé waarmee je ook het terrein in kunt? Liever van de zon genieten? De vierwielaangedreven Eagle was er ook als cabriolet. Daarmee is de lijst met leverbare carrosserievarianten nog niet eens compleet… Wederom: met recht een vroege crossover.
Chevrolet SSR
Toen retrodesign nog helemaal hip was introduceerde Chevrolet in 2003 de SSR. Naast het uiterlijk was er nog iets opvallend aan de auto: de pick-up was voorzien van een stalen klapdak, waarmee de auto was om te toveren in een cabriolet. Met onder de motorkap een motorblok dat ook in onder andere de Corvette was te vinden, waren de prestaties niet mis. De verkopen van de SSR vielen echter nogal tegen. Toen de fabriek waar de SSR werd gemaakt in 2006 werd gesloten, werd dan ook geen nieuwe productielocatie voor de auto gezocht.
Ford Flex
De voor modeljaar 2009 geïntroduceerde Ford Flex is een kruising tussen een stationwagen en een SUV. Met de Flex wilde Ford een zevenzitter introduceren, zonder dat het een zogenaamde minivan zou zijn. Dat segment was namelijk toen al in populariteit aan het afnemen. De Flex combineert de stoere vormen van een SUV met stationcar-achtige lijnen, zoals de horizontale strepen op de flanken en achterkant, die aan de woodies van weleer moeten doen denken. Met de Flex wist men een aansprekende familiewagen neer te zetten, die na een facelift voor modeljaar 2013 nog altijd in productie is.
Nissan Cube
Zeker vanaf de tweede generatie uit 2002 is de Nissan Cube een lastig te definiëren auto. Het is niet echt een hatchback en ook niet echt een MPV. De Cube is haast een carrosserievorm op zich. De derde en huidige generatie was vanaf 2009 ook in Europa leverbaar. De opvallende vormgeving bleek voor velen een stap te ver, want hij wist hier niet echt potten te breken, waardoor de import al weer in 2011 stopte. Op de meeste markten wist hij het tot 2014 uit te houden, maar in Japan staat deze leuke kubus nog altijd in de prijslijsten.
Nissan Murano CrossCabriolet
Het is lang niet de eerste SUV-cabriolet, maar wel met stip de meest opvallende. We hebben het natuurlijk over de Nissan Murano CrossCabriolet. Voor modeljaar 2011 vond Nissan het een goed idee om de in 2008 geïntroduceerde tweede generatie Murano een cabrioletversie te geven, die slechts in één uitvoering leverbaar was. Het resultaat was een auto met ietwat vreemde proporties, hoofdzakelijk veroorzaakt door de nogal hoge achtersteven. Ook in het geval van de Murano CrossCabriolet lieten de verkopen te wensen over. De CrossCabriolet hield het uit tot de komst van de derde generatie Murano in 2014, maar het zal geen verrassing zijn dat daar nooit een open versie van kwam.
Nissan NV1500/NV2500/NV3500
We blijven nog even bij Nissan, met deze specifiek voor de VS bedoelde bestelbus. Het is het grootste model in de wereldwijde NV-serie, die afhankelijk van het gekozen laadvermogen als NV1500, NV2500 of NV3500 door het leven gaat. Hoewel de Amerikaanse NV gewoon als een bestelbus gepositioneerd wordt, zijn er duidelijke SUV-invloeden in het ontwerp te herkennen. We zien bijvoorbeeld een voor een bestelbus opvallend lange neus, een wat grotere rijhoogte en een relatief luxe interieur. Nissan richt zich met deze NV dan ook vooral op particulieren die normaal gesproken een pick-up kopen.
Pontiac Aztek
Het is een beetje de Fiat Multipla van de VS. Beide zijn ontwikkeld als een veelzijdige ruimtewagen met een designstatement. Beide auto’s voeren ook geregeld lijstjes aan met ‘de lelijkste auto’s’, maar beide vinden wij stiekem best iets leuks hebben. De van 2000 tot 2005 geleverde Aztek bleek in verkoopaantallen helaas een flop. De auto was te duur voor z’n belangrijkste doelgroep en ook duurder dan z’n directe concurrentie. Wie er echter een had, was er zeer tevreden over. Er wordt ook wel gezegd dat de auto eigenlijk alleen maar faalde omdat hij zijn tijd te ver vooruit was. Dat zou best eens kunnen kloppen. Kijk maar eens hoeveel crossover-coupé-SUV’s er de laatste jaren zijn geïntroduceerd en die nog goed verkopen ook…
Subaru Baja
Voor wie niet kon kiezen tussen een pick-up en een stationwagen bood Subaru tussen 2003 en 2006 de Baja. Hoewel het een op zichzelf staand model in de Subaru-line-up was, was de Baja sterk gebaseerd op de Legacy/Outback. De auto werd ontwikkeld door de Amerikaanse afdeling van het merk, met de bedoeling een auto op de markt te zetten die anders was dan alle andere. Dat is gelukt. Deels omdat het een ongebruikelijke auto is en deels door een onhandig aangepakte lancering bleven de verkoopaantallen magertjes. Door een productievoorraad op te maken kon men wel nog tot begin 2008 gloednieuwe Baja’s op kenteken zetten.
Suzuki X90
Een terreinwagentje met tot op zekere hoogte de looks van een roadster, in combinatie met een T-roof zoals je veel zag bij Amerikaanse sportwagens en muscle cars in de jaren ’80. Die zaken kwamen samen bij de Suzuki X90, die van 1995 tot en met 1997 werd geproduceerd. De X90 was in feite gewoon een Vitara met een andere carrosserie. Waar de Vitara wat serieuzer was, was de X90 meer de plezierauto van de twee. De markt voor dergelijke jeepjes bleek echter klein en daarmee geldt ook voor de X90 dat de verkopen niet denderend waren…
Schrijf een review