Top tien rebadgemodellen die je niet kende

Rebadgen, eenzelfde model onder meerdere merken of namen verkopen, is van alle tijden. Een hoop voorbeelden daarvan kennen we, maar de auto’s in deze top tien zijn je waarschijnlijk nog onbekend.

Rebadgen, eenzelfde model onder meerdere merken of namen verkopen, is van alle tijden. Een hoop voorbeelden daarvan kennen we, maar de auto’s in deze top tien zijn je waarschijnlijk nog onbekend.
De Cadillac Catera

Sommige auto’s worden op verschillende markten – en soms zelfs op dezelfde markt – onder meerdere merk- of typenamen verkocht. Rebadgen, badge-engineering, hoe je het noemen wil. Het is van alle tijden en ook nu staan er genoeg voorbeelden van in de showrooms, zeker sinds enkele recente samenwerkingen van fabrikanten. Het recentste voorbeeld is Mercedes’ nieuwe pick-up, de X-Klasse, die eigenlijk gewoon een Nissan Navara is. Of een Renault Alaskan. Het is duidelijk. In deze top tien schijnen we eens het licht op rebadge-gevallen die je waarschijnlijk nog niet kende. In alle gevallen is in ieder geval één van de varianten ook bij ons in Nederland te koop (geweest).

Alfa Romeo AR6/AR8

Dat Alfa Romeo vroeger ook bedrijfswagens maakte, is bij de meesten wel bekend. Klassiekerliefhebbers zullen de vrachtwagens en bestelbusjes uit de jaren ’50, ’60 en vroege ’70 nog wel herinneren. De recentere AR6 en AR8 uit de latere jaren ’70 zijn echter wat in de vergetelheid geraakt. De AR6 was een samenwerking met Citroën, Peugeot en Fiat, die het busje als respectievelijk de C25, J5 en Ducato verkochten. De AR8 is een eerste generatie Iveco Daily met Alfa Romeo-logo’s. Voor de volledigheid: de AR6 was er ook nog als Talbot Express en als Zastava Ducato.

Cadillac Catera

De laatste Opel Omega was best een mooie auto, maar om hem nou ook meteen als Cadillac te verkopen… Toch was dat precies wat General Motors in 1996 deed. De auto ging in de VS als Cadillac Catera door het leven. De auto moest ‘fun’ in de luxe van het merk gaan brengen. Hoewel de auto redelijk enthousiast ontvangen werd, vielen de verkopen tegen. Onder andere op gebied van betrouwbaarheid en prestaties bleek de auto de verwachtingen niet waar te maken. De Catera kreeg samen met de Omega nog een facelift, maar de verkopen stopten voor de Cadillac wel eerder dan voor de Opel. In 2001 verdween de Catera uit de showrooms, de Opel hield het tot 2003 vol.

Honda Crossroad

In de jaren ’90 zag Honda de groeiende populariteit van SUV’s. Om hierop in te kunnen spelen kocht het van Land Rover de rechten om de eerste generatie Discovery te produceren voor de Japanse markt. Deze auto ging als Mazda Crossroad door het leven. Ook in Nieuw-Zeeland werden overigens enkele exemplaren van de Crossroad verkocht. De Honda Crossroad bleef in productie tot 1998, toen de samenwerking tussen Honda en Land Rover stopte. Later werd de naam Crossroad nog wel even afgestoft voor een van 2007 tot 2010 geproduceerde, alleen voor Japan bedoelde crossover van het merk.

Infiniti ESQ

De Infiniti ESQ is de in 2014 gelanceerde Infiniti-variant van de Nissan Juke Nismo. De ESQ wordt alleen in China verkocht en is sinds 2016 de enige Infiniti waarvan de typenaam niet met een Q begint. In het interieur is lederen bekleding te vinden in plaats van suede en alcantara, verder wijkt de Infiniti afgezien van een iets ander grille niet af van de Juke Nismo. Ook het design van de Infiniti is dus iets waarvan je houdt of juist helemaal niet. Wij doen dan toch dat laatste, hoewel hij er wel iets beter uitziet dan een standaard Juke.

Kia Elan

Nadat de productie van de Lotus Elan in 1995 stopte, kocht Kia de rechten om de auto te bouwen voor met name de Koreaanse markt. Die productie liep van 1996 tot en met 1999. Het grootste verschil met de originele Lotus waren de achterlichten, want Kia monteerde eigen exemplaren. Ook installeerde Kia er een ander motorblok in, namelijk een 151 pk sterke 1.8-liter viercilinder. Onder de naam Vigato werd het sportautootje ook in Japan verkocht. Leuk weetje: hoewel de Kia-versie van de Elan dus nooit voor buiten Azië is bedoeld, heeft Kia Nederland een mooi geel exemplaar staan in de showroom aan de A2.

Nissan Terrano

De Dacia Duster wordt op sommige markten als Renault verkocht, maar er is nog een derde variant. In Rusland en India kent de auto naast de Renault namelijk ook een Nissan-versie, die als Terrano door het leven gaat. Afgezien van een eigen voor- en achterkant is deze Terrano gelijk aan de Dacia/Renault. Daarmee is deze Terrano duidelijk een andere auto dan de ‘gewone’ Terrano. Dat is namelijk de Nissan Pathfinder, die op sommige markten als Terrano wordt verkocht.

Pontiac Le Mans

De originele Pontiac Le Mans, in vijf generaties geproduceerd van 1963 tot en met 1981, was altijd een sportieve maar luxe coupé of sedan. Nadat hij van de markt verdween keerde de LeMans in 1988 weer even terug, zij het op een andere manier. Deze nieuwe LeMans was namelijk niet meer ‘all-American’, maar een rebadgevariant van de Daewoo LeMans, wat op zijn beurt weer een rebadgemodel van de Opel Kadett E was. De Noord-Amerikaanse Pontiac-versie had zijn eigen voor- en achterkant en werd verkocht als vierdeurs sedan en als driedeurs hatchback. Een sportversie was er ook; de GSE. Inderdaad, een Kadett GSi.

Ram ProMaster

Het Fiat-concern maakt af en toe rare sprongen. Denk maar aan de Chryslers die in Europa tot voor kort als Lancia’s werden verkocht. Sinds 2013 kun je in de VS een Frans-Italiaans busje kopen als Ram, zoals het bedrijfswagensubmerk van Dodge heet. Het gaat om precies te zijn om de Ram ProMaster, het jongste broertje van de Citroën Jumper, Fiat Ducato en Peugeot Boxer. Afgezien van de toevoeging van een V6-motor en een Dodge-grille verschilt de bus niet van de Europese versies. De ProMaster volgt met enige tussentijd de Dodge Sprinter op, een rebadgevariant van de Mercedes-Benz Sprinter. Ram levert sinds 2015 ook de ProMaster City, een licht aangepaste Fiat Doblo.

Saab-Lancia 600

Voor de Noord-Amerikaanse markt maakte Saab in de laatste jaren enkele rebadgemodellen. Denk maar aan de 9-2X (Subaru Impreza Wagon), 9-4X (sterk gebaseerd op de Cadillac SRX), 9-7X (o.a. Chevrolet Trailblazer) en de uiteindelijk gecancelde 9-6X (Subaru Tribeca). Deze modellen zijn bij ons nog wel relatief bekend, maar kende je ook de Saab-versie van de originele Lancia Delta? Deze Saab-variant werd alleen in Zweden verkocht en slechts van 1980 tot en met 1982. Afgezien van de logo’s waren er geen noemenswaardige verschillen met de Lancia-versie. Wel gingen de sportuitvoeringen aan de neus van de Saab-versie voorbij.

Volkswagen Routan

Al sinds de eerste generatie is er de familie van de Chrysler (Grand) Voyager, Chrysler Town & Country, Dodge (Grand) Caravan en – tot dat merk stopte – de Plymouth (Grand) Voyager. Recent kwam hier voor Europa nog heel even de Lancia Voyager bij, maar het (in Europa) onbekende broertje is de van 2008 tot en met 2013 geproduceerde Volkswagen Routan. In tegenstelling tot de andere varianten kreeg de Volkswagen een geheel eigen voor- en achterkant mee. Met deze auto wilde Volkswagen meer voet aan de grond krijgen in de VS. Door gebruik te maken van een al bestaande samenwerking met DaimlerChrysler kon men zo zonder al te hoge ontwikkelingskosten een minivan bieden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (17)

Top tien rebadgemodellen die je niet kende
De Delta is een in positieve zin opvallende auto die in mijn omgeving voor het design zeer gewaardeerd wordt. Bewust hebben we gekozen voor de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Deze Lancia Delta Oro 1.4 T-jet net zelf aangeschaft incl. business pakket. De eerste indruk is indrukwekkend. De auto is zeer comfortabel, en met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Ik heb de wagen 5 maanden en 7000 km gereden. Ben er super tevreden over. Verbruik bij spitsverkeer op autosnelweg en secundaire weg van 5.2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
heb de wagen 1 jaar en ong. 35000km; zeer tevreden, en in vergelijking met vorige wagens, vw en audi, minstens even goed afgewerkt, zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Ik heb een proefrit gemaakt in een 1.4 turbo met 150 pk. Mooie auto qua design, rijd behoorlijk pittig. Grote nadeel is de kofferbak, daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Zou graag mijn Peugeot 406 (met alles erop en eraan) inruilen voor de Delta, maar wat ik begrijp is dat de automaat alleen op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
heb de auto ruim een jaar en inmiddels meer dan 20.000 km gereden; zowel korte en lange afstanden; wegligging prima; voertuig goed bestuurbaar; veilig gevoel tijdens.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Fantastisch design, ruim en zeer stil interieur met praktische buitenmaten. Moderne benzinemotor met mooie prestaties en keurig verbruik. Afwerking niet top en minder uitbundig dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Mooi van buiten en zeer ruim van binnen met plenty beenruimte voor volwassenen achterin. Moderne motoren (bezine en diesel): sterk, schoon en voldoende zuinig. Aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Dijk van een auto. Souplesse is ongekend. Heerlijke automaat in combi met 190 pk diesel. Heerlijk eigentijds interieur met leuke snufjes. Uitstraling is top. Je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
blue&me na 5 dagen kapot. Dus geen radio, handsfree bellen en navigatie. Pas na 14 dagen nieuw systeem binnen omdat deze uit Italy moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Wat een auto! Na verscheidene modellen en merken vind ik mijn gelukin deze wagen. Sportief rijden, comfort voor het gezin (1 kleine) en meer dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
auto ziet er fantastisch uit en rijdt perfect na een week al een wieldop van lichtm velgen eraf navigatie gaat niet in nachtstand als je iets wilt opbergen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
mooie wagen.. Lees volledige review.
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
rijdt heerlijk rustig en stil automaat werkt ook goed keurig afgewerkt.. Lees volledige review.
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Riante limousine. Van buiten een spetter, interieur ademt een warme luxueuze ambiance. Slimme variabele bagage ruimte. Met eenvoudigste benzine motor (120 pk) onverwacht levendig te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top tien rebadgemodellen die je niet kende
Fantastisch ogend- en rijdende auto, erg stil, weinig afrolgeluid. Zelfs 1.4 T-Jet met 120 pk is geen ondergemotoriseerde auto; koppel immers meer dan 200 NM.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5