1. Stop/start-systemen
Stop/start-techniek is ontwikkeld om de CO2-uitstoot van een auto te verlagen. De gedachte achter het systeem is top; de motor draait niet als je hem niet nodig hebt . Maar in de meeste gevallen start de auto met een conventionele startmotor en dat duurt te lang. Bovendien is de accu van een auto met deze techniek ook veel duurder. Weg financiële winst.
2. Tweecilindermotoren
Mogen die weg? Nu? Eigenlijk alles met minder dan vier cilinders. Het klinkt niet fraai en omdat die motoren harder moeten werken zijn ze in de praktijk nog minder zuinig ook. Nu we toch bezig zijn, doe eigenlijk maar gewoon een V8. De enige tweecilinder die mooi klinkt is die van een Citroen 2CV.
3. Overbezorgde rijhulpsystemen
Prima als ze ingrijpen als het echt (bijna) misgaat, maar als de systemen overbezorgd gaan doen mogen ze weg. Ver weg. Wij hebben ons rijbewijs terecht, dus graag pas piepen als het echt nodig is.
4. Aftermarket xenon
Xenonverlichting is een zegen ten opzichte van halogeen koplampen als het gaat om lichtopbrengst, maar op oudere auto’s zonder helder glas of koplampen zonder lens werkt de techniek verblindend voor andere weggebruikers. En dat geeft ergernis.
5. Motorgeluid uit speakers
Oké, het is beter dan helemaal geen geluid (elektrisch…), maar eigenlijk vinden we het toch wat erg kunstmatig. Hang gewoon een goede uitlaat onder de auto, dan hebben omstanders er buiten ook nog wat aan. Kijk maar naar de Jaguar F-Type en Alfa Romeo 4C!
6. Koelvloeistoftemperatuurmeter
Auto's zijn tegenwoordig zo rijk uitgerust met sensoren, dat een koelvloeistofmeter weinig toevoegt. Wanneer de temperatuur te laag of te hoog blijft - bijvoorbeeld door een defecte thermostaat - kan de auto dat prima zelf aangeven. In steeds meer auto's verdwijnt de koelvloeistoftemperatuurmeter en we zouden hem dan liever omruilen voor een olietemperatuurmeter. Dan weet je precies wanneer de motor echt op bedrijfstemperatuur is en zijn vermogen mag leveren. Je bent autoliefhebber of niet!