Smart add-on: Een streepje voor hebben loont

Smart introduceert privileges voor smart-rijders met smart add-on. Als eerste is Duitsland aan de beurt. Smaakt naar meer?

Het speelt Smart al bij de introductie van de city-coupé in 1998 door het hoofd om smart-rijders in het dagelijkse stadsleven een streepje voor te geven. Door middel van korting op parkeren, goedkoper autowassen, of anderszins. Een heel slim idee om je als merk van een stadsauto verder te onderscheiden van al die andere kleintjes. De eerste stapjes zijn gezet...

Smart add-on geeft smart-rijders voordeeltjes in dagelijks autoleven, met korting op parkeren of autowassen. Uitrol gestart in Duitsland. Zal Nederland volgen? Ze moeten!
smart add-on

Smart heeft vroegtijdig gezien dat je met ‘privileges’ de onderscheidende waarde van de auto (in dit geval de fortwo) kunt verhogen. In een interview met de CEO van smart, Annette Winkler, bleek de wens om smart-rijders een streepje voor te geven nog steeds op haar wensenlijstje staat. Met vooral praktische voordelen staat ook de vergroting van de loyaliteit van klanten buiten kijf; smart-rijders ervaren dit als een streepje voor, en willen wellicht niets anders meer.

Geen gemakkelijke opgave?
Toch komt die droom van Winkler nauwelijks van de grond. Inmiddels zijn de eerste stapjes gezet met Smart add-on (waarover zo meer), maar daar merken we in Nederland nog niets van. Het enige voordeel voor smart-rijders is de mogelijkheid om dwars te parkeren, als de parkeerwacht dat toestaat. Goedkoop parkeren of voor half geld autowassen? Niets van dat alles. Maar we geven het Smart te doen, het is geen makkelijke opgave om dit te realiseren. Of toch wel?

Met behulp van het grote Mercedes-Benz dealernetwerk moet het mogelijk zijn smart-rijders ‘voor weinig’ een schone auto te kunnen bieden. En anders is er altijd wel een oliemaatschappij met tankstations of een landelijke keten van autowasstraten waar een deal mee te sluiten is. Parkeren tegen half geld zal op weerstand van gemeenten kunnen rekenen, vermoed ik. De meeste parkeerplaatsen zijn immers keurig omlijnd en ingericht voor auto’s met doorsnee lengte. Smart-rijders een voordeeltje gunnen vergt aanpassing van de parkeerplaatsen – en dat kost dus weer geld. Met private parkeergarages ligt dat natuurlijk weer anders; zeker in grote steden, waar je de meeste smartrijders zult vinden, moet dat nog wel lukken.

Smart add-on
Smart is onder de naam Smart add-on in Duitsland en Canada begonnen om de eerste stapjes te zetten. Door middel van een app – wel zo handig - kun je als smartrijder precies zien waar je op een streepje voor kunt rekenen. Parkeren is hier niet alleen goedkoper, maar ook makkelijk gemaakt (geen kaartje nodig). Een grotere auto huren tegen lager tarief is ook voor de smart-rijder weggelegd.

Op korte termijn waait Smart add-on niet naar Nederland over, zo liet een woordvoerder ons weten. Wellicht dat Smart ons gaat verrassen bij de introductie van de nieuwe fortwo, eind dit jaar. Gezien de komst van vele andere kleintjes zoals de C1, Aygo, 108, Twingo én Celerio in hetzelfde jaar zou Smart zo écht kunnen laten zien wie de slimste is. Een uitgelezen kans.