De Wagon is Cadillac’s laatste uitbreiding van het CTS-V programma en vormt samen met de sedan en coupe een prachtig (lees: krachtig) topsporterskoppel. De dikke 6.2 liter V8, geleend van de Chevrolet Corvette, levert namelijk in alle V-varianten 564 pk en 747 Nm aan trekkracht. Met dank aan de Eaton supercharger, welteverstaan. Cadillac houdt zich niet aan het herenakkoord van de Duitse autofabrikanten en peinst niet over de montage van een snelheidsbegrenzer. De CTS-V Wagon is dan ook 's werelds snelste gezinscombi met een top van 308 km/u, let wel, indien is gekozen voor de handgeschakelde versie.
1 op 4
De CTS-V met automaat haalt in theorie een top van 'maar' 280 km/u. Volgens Cadillac is gekozen voor een andere eindoverbrenging, bedoeld om de mechaniek enigszins te sparen. Min of meer begrensd dus. Of ze daarmee de levensduur van de zestraps automaat kunnen rekken is nog maar de vraag, want wat een klappen moet die bak incasseren. Verschrikkelijk gewoon! Op den duur kregen we zelfs medelijden met de mechaniek en zijn we maar rustiger aan gaan doen, niet in de laatste plaats om überhaupt de eindbestemming te halen; de brandstofvoorraad nam zienderogen af. Rij je voortdurend op de limiet dan doemt er in de tank namelijk een draaikolk op waar je bang van wordt. Na een stevige rit bevestigde de boordcomputer ons vermoeden: 24,3 l/100 km. Iets meer dan 1 op 4. Voor een gezinscombi. Maar wel een met het hart op de juiste plaats. Volgens de fabriek zou de snelle Wagon iets meer dan zes kilometer ver komen op een liter brandstof, ook niet echt om over naar huis te schrijven dus. Maar ja, daar draait het bij deze krachtpatser ook niet om. Bij Cadillac is CO2-uitstoot blijkbaar geen issue.
Magnetic Ride Control
Het gemak waarmee de geblazen achtcilinder de Wagon naar angstaanjagende snelheden brengt, is echt verbazingwekkend. In een kleine vier seconden knalt ie zoals gezegd naar de honderd, maar ook daarna raakt het aggregaat maar niet uitgeput. De digitale snelheidsmeter, op te roepen via de boordcomputer, kan ‘volgasmodus’ maar nauwelijks bijbenen, zo snel wisselen de cijfers elkaar af. Binnen de kortste keren staat er 200 op de klok. De koersvastheid die de Wagon ook op deze hoge snelheden tentoonspreidt, is magnifiek. De aërodynamica is prima voor elkaar, want de Wagon kleeft werkelijk aan de weg, daar waar menig concurrent wel eens licht in de neus wil worden. De besturing van de ‘gewone’ CTS Wagon voelt nogal licht aan, in deze V-serie heeft Cadillac overduidelijk de set-up veranderd. De snelheidsafhankelijke besturing kan ons namelijk wel bekoren. Net als de afstemming van vering en demping trouwens, te danken aan Magnetic Ride Control. Hè, een Duitse vinding. Nee hoor, Cadillac, bij monde van Patrick Hermann, verantwoordelijk voor de speciale modellen van Cadillac en Chevrolet, beweert pionier te zijn van Magnetic Ride Control. Het systeem is volgens hem al in 2000 door Cadillac geïntroduceerd in de racerij en jaren later gretig gekopieerd door menig concullega autobouwer. Magnetic Ride Control leest het asfalt en past de demperkarakteristiek hierop voortdurend aan, er is bovendien keuze uit een Tour en Sport-modus. De Wagon ligt op snelwegtempo als een blok op de weg, maar kan anderzijds ook uit de voeten met een slecht wegdek, zonder de inzittenden te vermoeien.
Brembo
De sportieve gezinscombi is gezegend met een limited-slip differentieel op de achteras, die het koppel tussen beide achterwielen verdeelt. Met de tractiecontrole uit transformeert de ‘keurige’ combi tot een ware driftkoning. Niet gek met zoveel kracht op de achterwielen. Speciaal voor Europa, waar hogere snelheden worden behaald dan in Amerika, monteert Cadillac koeling op het differentieel.
Om al dat achtcilindergeweld ook tijdig tot stoppen te bedaren, is de hulp ingeroepen van de firma Brembo. De Italianen adviseerden 380 millimeter schijven met zeszuiger remtangen vóór en vierzuiger remtangen achter rond een schijf van 373 millimeter. De remschijven vóór beschikken over ‘dual-cast’-techniek. Brembo combineert een gietijzeren oppervlak met een aluminium hart. Dergelijke schijven stellen faden zo lang mogelijk uit, zijn dus beter bestand tegen ongelooflijk hoge temperaturen en verlagen het onafgeveerde gewicht. Het resultaat mag er zijn, de vertraging van de CTS-V is bijna net zo indrukwekkend als zijn accelererend vermogen.
Cadillac kan de CTS-V Wagon aanbieden in ons land vanaf 151.745 euro voor de versie met automaat. De handgeschakelde versie kost liefst 164.471 euro. Een bak met geld! Ter illustratie, bij onze zuiderburen kost de CTS-V Wagon ‘maar’ 81.415 euro, ongeacht het type transmissie. Gezien zijn minder milieuvriendelijke voorkomen heft Den Haag een bedrag van bijna 70.000 euro aan BPM voor de versie met automaat en nog eens tien mille extra voor de handbak, grotendeels te danken aan de slurptax. De CTS-V Wagon is per direct te bestellen.
Schrijf een review