Volkswagen e-Golf: omdat het kan

Elektrisch op pad met de Volkswagen e-Golf en GTE.

Volkswagen wil met de e-Golf vooral de mogelijkheden van het modulaire MQB-platform laten zien. De elektrische Golf doet qua bouwkwaliteit, rijeigenschappen en interieurruimte niet onder voor zijn soortgenoten met verbrandingsmotor, maar heeft één manco. Tijdens de kennismaking met de e-Golf konden we ook kort proeven aan de GTE.

Het modulaire MQB-platform waarop de Golf wordt gebouwd kent een grote mate aan flexibiliteit. Op één en dezelfde productielijn kunnen alle verschillende varianten van de Golf worden gebouwd, ongeacht de aandrijflijn. En volledig willekeurig door elkaar. Van versies met conventionele benzine- of dieselmotoren tot TGI's op aardgas, de volledig elektrische e-Golf en straks ook de plug-in hybride GTE. Zelfs een brandstofcel 'past', zegt VW-topman Heinz-Jacob Neusser tijdens de presentatie. Dankzij deze filosofie hoeft Volkswagen geen specifiek elektrisch model te bouwen, zoals anderen dat wel doen (BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe), maar kan de fabrikant gebruik maken van hetzelfde chassis en carrosserie voor meerdere aandrijfvormen. De verschillende varianten van de Golf onderscheiden zich vervolgens puur op details van elkaar.

Blauwe bies
De e-Golf is onder meer te herkennen aan een blauwe bies in de grille en blauwe accenten in de merklogo's. Ook de specifieke 16-inch wielen met 'ballonbanden' en de aangepaste dagrij-LED's verraden zijn herkomst. Verder is het een Golf 'wie anders'. Dat geldt feitelijk ook voor het interieur. Alleen de toerenteller is vervangen door een ‘powermeter’ en de boordcomputer heeft uiteraard wat extra functies. Zo wordt de actuele status van de aandrijving schematisch weergegeven, alsmede het rijbereik en de accucapaciteit. De actieradiusindicator geeft bovendien tips om de actieradius te verlengen, vooral van belang als de accuvoorraad voortijdig dreigt leeg te raken. Denk bijvoorbeeld aan tips als het uitschakelen van de airconditioning, zodat het rijbereik met enkele kilometers wordt verlengd. Kan soms handig zijn.

Rap
De aandrijflijn van de e-Golf wordt gevormd door een 115 pk sterke elektromotor onder de motorkap en een batterijpakket op de plek van de brandstoftank en uitlaatdemper. Op die manier doet het elektrische systeem geen afbreuk aan de binnenruimte. De e-Golf komt rap van zijn plek, menig GTI'tje heeft het nakijken. Tot een snelheid van ongeveer 100 km/u dan. Daarna is het ook snel over, want de e-Golf is begrensd op 140 km/u. In de rijmodus Normal althans. De Eco-modus laat een top van 115 km/u toe en in Eco+ gaat-ie niet harder dan 90 km/u. Het vermogen wordt bovendien merkbaar geknepen tot maximaal 75 pk in Eco+ en ook de gaspedaalrespons wordt in deze modus aanzienlijk vertraagd. Zelfs de airco geeft er de brui aan in Eco+. Alles om het rijbereik te vergroten.

Vier regeneratiemodi
Rijden doet de e-Golf als een reguliere Golf met verbrandingsmotor. Gewoon helemaal prima. De afstemming is zelfs nog een tikje aan de stugge kant. Logisch, want de e-Golf is met een drooggewicht van 1.585 kilogram niet bepaald een lichtgewicht; vering en demping zijn op dat hogere gewicht aangepast. Behalve drie verschillende rijmodi heeft Volkswagen ook vier verschillende regeneratiemodi ingebouwd, in te leggen met de pook en te vergelijken met afremmen op de motor. In de stad hoef je feitelijk de remmen niet te beroeren, je kunt mooi met de pook het afremmen doseren. In dat geval ligt je rechterhand voortdurend op de pook. Beter zou zijn om het afremmen te kunnen doseren met flippers achter het stuur, maar dat is in de e-Golf niet aan de orde. In de GTE straks wel. Daarover later meer.

'Tanken'
Opladen van het accupakket duurt 8 uur aan een openbare laadpaal of wallbox met een vermogen van 3,6 kW. Via het reguliere stopcontact thuis duurt het ‘tanken’ maar liefst 13 uur. Ook kan de e-Golf aan de snellader worden gehangen, waarbij met een capaciteit van 40 kW de accu's in 30 minuten voor 80 procent worden gevuld. Het aanbod van deze snelladers is echter zeer schaars in ons land. Jammer, want de actieradius van de e-Golf is beperkt. Dat mag dan misschien zijn enige manco zijn, maar het is wel bepalend voor zijn succes. In het meest gunstige geval kom je namelijk ‘maar’ 190 kilometer ver op een volle lading. Te weinig voor een auto van dit formaat. De e-Golf is dan ook gebouwd om de flexibiliteit van MQB te tonen met een breed palet aan aandrijflijnen en -niet te vergeten- ook om de CO2-doelstellingen in 2020 te behalen, waarbij de gemiddelde CO2-uitstoot nog maar 95 g/km mag bedragen.

Geen succesverhaal
Voor de e-Golf zal dan ook geen gouden toekomst zijn weggelegd, ondanks zijn perfecte bouwkwaliteit, goede rijeigenschappen en royale interieurruimte. De e-Golf kost vanaf 36.000 euro en beschikt over een complete uitrusting met automatische airco, navi, full-LED en Car-Net, waarbij je via een smartphone de verbinding legt met de boordcomputer van de auto en allerlei functies kunt monitoren en in- of uitschakelen. De e-Golf valt in de categorie van 4% bijtelling en staat vanaf 7 juli bij de dealer. Leaserijdend Nederland zal echter de plug-in hybride Golf GTE gaan omarmen, die 'slechts' duizend euro duurder is dan de e-Golf maar wel een actieradius heeft van ruim 900 kilometer. Deze versie met 204 pk valt in de categorie van 7% bijtelling, ook volgend jaar nog, en arriveert eind september bij de dealer.

Golf GTE
Tijdens de presentatie van de e-Golf stond ons ook heel kort een Golf GTE ter beschikking. De plug-in hybride heeft de beschikking over een 150 pk sterke 1.4 TSI gecombineerd met een 102 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijk vermogen bedraagt 204 pk. Volledig elektrisch haalt de GTE 50 kilometer, waarna de turbobenzine het overneemt. Opladen van de accu’s duurt 3,5 uur. In tegenstelling tot de e-Golf vormen langere afstanden dus geen probleem met de GTE. Ook mag de GTE een aanhanger of caravan trekken van maximaal 1.500 kilogram. En met een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km en CO2-uitstoot van 35 g/km komt de GTE in aanmerking voor slechts 7% bijtelling. Reken maar dat deze plug-in een regelrechte leasetopper gaat worden.

Soundactuator
Puur op elektrokracht is de e-Golf de GTE de baas, maar wanneer beide motoren op scherp staan in de plug-in hybride (GTE-modus) heeft de e-Golf het nakijken. De sprint naar de honderd gaat in 7,6 tellen en de top ligt op 217 km/u. Een ‘soundactuator’ zorgt ervoor dat de plug-in zowaar nog een sportief geluid uitbraakt ook. De Golf GTI is misschien sneller, maar hoeft ook minder kilo’s mee te zeulen; 200 kilogram om precies te zijn. Alleen op het scherpst van de snede drukt dat extra gewicht wat door, want Volkswagen heeft er alles aangedaan om dat te verbergen. Dat resulteert net als in de e-Golf in een meer straffe afstemming, maar dat past in dit geval prima bij het GT-thema. Een uitgebreide rij-impressie van de GTE volgt later.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen e-Golf: omdat het kan
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5