Als sportwagen, was de RCZ nooit echt heel sportief. Met de THP 200 motorvariant kwam daar al verandering in. Maar die variant valt in het niet bij deze nieuwe topper: de RCZ R. Uit dezelfde 1.6 liter turbomotor haalt Peugeot nu maar liefst 270 pk. En ondanks deze krachtkuur is hij nog zuiniger geworden ook! Maar daar zullen we het niet over hebben. Er is nog veel meer veranderd.
De RCZ gaat alweer vier jaar mee, sinds de opfrisbeurt van vorig jaar moet het meest opvallende lid van de Peugeot familie het nog even volhouden. Wij zijn in elk geval blij met z’n aanwezigheid: met de lage daklijn, bollingen in het achteruit en de langgerechte achterklep is het gewoon een aanwinst voor het wegbeeld. Een echte verkooptopper is de auto daarentegen nooit geworden. Vorig jaar zijn zegge en schrijve negen(!) exemplaren verkocht. De RCZ is gelukkig ook niet bedoeld als volumemodel.
WRC
Met de RCZ R binnen de gelederen, zal daar niet heel verandering in komen. Maar de auto is wel een heel welkome aanvulling op het gamma. Peugeot heeft dan ook echt werk gemaakt van de auto. Voor de ontwikkeling is nauw samengewerkt met de WRC afdeling van Citroën. Deze club heeft er voor gezorgd dat Sébastien Loeb negen keer achter elkaar wereldkampioen rally is geworden. Geen misselijk team, die de auto volledig onder handen heeft genomen.
Dat we hier te maken hebben met een echte rappe jongen, zie je om te beginnen aan de statistieken. Het viercilinder 1598 cc motorblok is opgevoerd tot een vermogen van 270pk bij 6000 toeren, en levert 330Nm koppel. Al die krachten komen samen op de voorwielen. Schakelen gebeurt met de hand, waarbij er 6 verzetten beschikbaar zijn. Cruisen op de A2 is niet zijn terrein, maar desondanks doet hij dat perfect en blijft de rustheid zelve. Pas wanneer er bochten opduiken, merk je waar deze sportieve Peugeot toe in staat is. Ware krachtexplosies terwijl de stabiliteit altijd gewaarborgd is.
Sperdifferentieel
Dat komt mede door het sperdifferentieel dat op de vooras is gemonteerd. Daardoor plakt de auto als het ware op het asfalt in plaats van dat hij over zijn voorwielen begint te schuiven. Ook is de auto verlaagd en zijn de veren verder strak getrokken. Om alle kracht in toom te houden, zorgen ESP en tractiecontrole voor de nodige controle. Maar ze kijken wel van enige afstand toe waardoor er ruimte is voor een glijpartij op z’n tijd. Autorijden moet natuurlijk ook vooral leuk zijn!
Uiterlijk hebben de mannen bij Peugeot er ook voor gezorgd dat iedereen ziet dat we hier niet met een reguliere auto op pad zijn. Gekleurd in Rouge Erythree vroeg een voorbijganger zelfs of dit een “nieuw soort Ferrari” was. Met een in carbon-look afgewerkt dak, zwarte buitenspiegelkappen (Noir Perla Nera) en speciale 19 inch lichtmetalen velgen voor dit model, is de RCZ R een opvallende verschijning. Om echt duidelijk te zijn voor de mede weggebruikers, heeft de RCZ twee uitlaatpijpen, één aan elke kant. En niet een dubbele, aan één zijde. Dit staat gewoon vele malen beter.
Ijsklomp
Binnenin is diezelfde sportiviteit terug te vinden. Door Peugeot Sport ontwikkelde sportstoelen voorzien van leer en alcantara. Daarnaast een kleiner sportstuur, een kortere pook met metalen knop, die overigens net een ijsklomp is na een koude nacht buiten te hebben gestaan. Daarom pleiten wij hier voor pookverwarming…. Het dashboard ziet er prachtig uit met mooie rondingen voorzien van rode stiksels. De enorme klok valt fraai weg in het geheel. De Fransen bewijzen hier hun aandacht voor details en weten dat te combineren met zorgvuldige afwerking.
Concurrentie?
Ten opzichte van de concurrentie, kijkt de RCZ R vooral naar landgenoot Renault dat met de Mégane R.S. nagenoeg dezelfde prestaties op tafel legt: 265pk, 360Nm. Maar ook Opel doet goed mee met de Astra OPC (280pk, 400Nm). Maar dan heb je geen lage coupé zoals de RCZ R. Wil je net zoveel power, maar wel meer ruimte aan boord, dan kom je uit bij de Ford Focus ST (250 pk, 360 Nm), Volkswagen Golf GTI (220pk, 350Nm) of de nieuwe Seat Leon Cupra (280pk, 350Nm). De Scirocco van VW is al een tijdje uit de prijslijst verdwenen.
Ben je een echte Peugeot fan, maar is de RCZ R een tikkie te klein? Wacht dan nog heel even op de 308 R. Met dezelfde techniek, motor en prestaties. En met een fatsoenlijke achterbank.
Schrijf een review