Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat

Topversie Fiat 500L heeft viercilinder en dikke geluidsinstallatie. Worden we daar blij van?

Ook al lijkt het alsof Fiat de komende tijd geen nieuws te vertellen heeft, zitten de Italianen toch niet stil. Terwijl de Fiat 500 binnenkort een minieme update krijgt, breidt het gamma van de 500L zich opnieuw verder uit. Als topversie is de 500L Beats Edition aan zet, met een dikke geluidsinstallatie én een viercilinder turbomotor. Worden we daar blij van? Ja.

Hoe je het wendt of keert, de kleine en kranige TwinAir moet in de 500L behoorlijk aan de bak. Met 105 pk en 145 Nm komt de MPV redelijk van z'n plaats, maar zet wel een keeltje op. De 1.4 T-Jet 120 pk komt nu het gamma versterken, en je raadt het al, deze geblazen viercilinder is een verademing. Dankzij ruim 200 Nm koppel en 120 pk heeft de 500L zo een prettige krachtsreserve en blijft het interieur gevrijwaard van geronk of vibraties. Sterker nog, door de alerte gasrespons lijkt de al jaren in huis toegepaste T-Jet 120 krachtiger dan ie is!

Geen MultiAir
Toch is het vreemd dat Fiat niet de nieuwere 1.4 Multiair Turbo uit de rekken heeft gehaald. Deze 135 pk motor is die niet alleen nog sterker, maar ook veel zuiniger. En getuige de vele finetuning in het gamma om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen zou deze nieuwere motor dus direct voor de hand liggen. Fiat verklaart gekozen te hebben voor de T-Jet om twee vliegen in één klap te slaan, want deze motor is ook geschikt gemaakt om te rijden op LPG. Deze versie komt overigens niet naar Nederland, wie op gas wilt rijden moet zich naar de dealer wenden voor een TwinAir 80 CNG, die rijdt op aardgas.

Goed, het verbruik van de 1.4 T-Jet is dus niet prachtig laag, maar desondanks ook niet buitensporig. En het gemis van een start/stop-systeem - dat had er natuurlijk wel op gekund - maakt uiteindelijk ook geen groot verschil. Maar wetende dat elke gram CO2 in Nederland invloed heeft op de BPM van de auto, en dus de aanschafprijs, is de 500L Beats Edition geen koopje.

520 Watt aan Beats
Fiat zorgt er wel voor dat je voor die 28.595 euro (25.295 euro als TwinAir) van alle gemakken bent voorzien, inclusief die krachtige geluidsinstallatie met subwoofer en Bluetooth streaming. Gooi de beat er maar in! De topuitvoering - alleen als 500L, niet als 500L Living - is daarnaast aangedikt met de looks van de Trekking (bumpers, grotere bodemvrijheid) en heeft ook dezelfde allweatherbanden in de maat 17 inch en uitgebreide tractieregeling.

Omdat de 500L Beats Edition niet alleen stoer maar ook flitsend mag ogen, zijn de exterieur details van de Trekking in een donkere tint uitgevoerd. Bovendien kun je de auto met matte lak bestellen. Het wit/grijze kleurtje geeft de zo praktisch bedoelde gezinsauto nog iets extra's. Leuke zet.

Sparen
Toch, zoals gezegd, je moet er wel flink voor doorsparen, want de 500L is er vanaf 18.295 euro en kost als Trekking met TwinAir 105 22.895 euro. Bovendien rijdt de flitsend ogende Beats Edition wel heel behoorlijk en voelt hij net als de Trekking stabieler dan de gewone 500L. Zijn wegprestaties kunnen we echter niet sportief noemen, daarvoor is hij iets te log. Bovendien zit je meer op dan in de stoel; het meubilair voorin is teveel '500' dan echt volwassen voor de lange ritten. Sportief doen kun je in een Abarth 500, of de 500S. Kunnen we verder nog 500L nieuws verwachten? Het lijkt op van niet. De automaat met dubbele koppeling (TCT) gaat aan onze neus voorbij. De Amerikanen krijgen 'm wel.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (15)

Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
een heel degelijk autotje fijn om in te rijden
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

te duur
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Fiat 500 is een prachtig gestylde auto en de afwerking is ook goed. Echter de veelgeprezen Twin Air viel mij toch wat tegen. beetje onrustig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Te gekke auto. Ik rijd nu een jaar in een "sport" en zit aan de 7000 kilometer. Er is zeer ruime keus aan opties.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Ik rij nu ruim een maand in mijn muisgrijze met rode dakje Fiat 500c Rock. Ik rij deze auto zowel zakelijk als privé. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Heb sinds Juli 2010 een Fiat 500 1.2 Pop Eco Limited Edition. Wegenbelastingvrij. Bevalt me goed. 1.2 redelijk pittig motortje. Nu 1000km mee gereden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Ben in het bezit van een Fiat 500 1.2 Pop van april 2010. Bevalt me tot nu toe goed. Het is natuurlijk geen auto voor even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Deze fiat 500 is een heel fijne auto vooral voor kortere stukken. De automaat voldoet prima, je moet er wel gevoel voor hebben. Het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Ben in t bezit van een limited edition (Fiat 500 cappellini). Fel blauwe lak en mooi licht interieur. Bekleding wel iets besmetteliijk.Heerlijk rijcomfort en snelle.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Heb nu 6000 km gereden in 500 1.4 sport. Gewoon een super autootje. Rijdt verrassend goed. Super wegligging, fijne stoelen dus goede zit. Ondanks stads.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Ben erg blij met mn Fiat 500. De 1.2 motor voldoet prima, is erg stil en de auto is comfortabel, goede stoelen, ligt goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Ik heb de fout gemaakt door mijn zakelijk partner een fiat 500 te fiatteren. Gelukkig maar ca. 2 maanden levertijd, elke dag telt ze af "Nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
tof autootje word allen gek dat iedereen er in wil rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
heb hem al 8 maand en nog geen enkel probleem (19000km).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
1.4 voelt zeker niet als 100PK. Veel toeren nodig wil er echt iets gebeuren... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 op stoom met viercilinder en flinke Beat
Auto ziet er perfect uit, helaas is het moeilijk om met een 1.2 motor proef te rijden, de meeste demo's auto's zijn 1.4 motoren. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5