De eerste kennismaking is direct positief. Zoals zovelen het al hebben ervaren, maakte ik het nu zelf mee. Een enorme bak power vanaf stilstand. Het standaardsprintje van 0-100 moet in 4,2 seconden te klaren zijn. Niet in mijn testexemplaar, want al had ik de beschikking over de 416 pk sterke P85+, er zaten iets minder gripvaste winterbanden op. Bovendien was het wegdek een klein beetje vochtig, wat ook niet bijdraagt aan recordtijden op de sprint. Maar, veiligheid voor alles, en de weg is natuurlijk niet altijd een racebaan...
Drempeldorp
Het rijgedrag is prima en lekker voorspelbaar. Comfortabel en handig is de optionele luchtvering waarmee de rijhoogte is in te stellen. Drempeldorp op komst? Dan zet je hem even in 'extra high'. Ook het stuurgedrag is in drie standen te verdelen, van licht en comfortabel tot zwaar en sportief. In de iets sneller genomen bochten geeft de Tesla geen krimp, mits je niet versnelt in die bocht. Een extra dotje power levert negen van de tien keer een ingrijpend tractiecontrolesysteem op. Koppel he? Tijdens het remmen merk je wel dat je met een serieus zware auto onderweg bent, je moet flink trappen om tijdig te stoppen. Verder is het rust en comfort wat de klok slaat, maar altijd genoeg power onder je rechtervoet. Omdat de auto geen versnellingsbak heeft, is ie altijd bij de les. Er hoeft immers niet te worden teruggeschakeld. Gas is direct actie.
iPad
De hele auto is te bedienen via het centrale display, dat zich nog het beste laat vergelijken met een overmaatse iPad. Het werkt hetzelfde, met een touch-screen en wat simple swipe-bewegingen. Iedereen die een tablet kan bedienen, kan ook met de Tesla overweg. Een van de leuke gadgets is dat je de beschikking hebt over een full size internetcomputer. Tijdens het rijden op de hoogte worden gehouden van de files, de flitsers of het laatste nieuws, het kan allemaal. Maar ook Facebooken, of de nieuwste hit van een zangeres uit Guadelajara beluisteren via de internetradio, alles zit erop. En het werkt fantastisch intuitief.
Range Anxiety
Ook kun je via het scherm van kilometer tot kilometer op de hoogte worden gehouden van de energieverbruik en belangrijker nog, de afstand die je nog kunt afleggen voordat je zonder prik aan de kant van de weg staat. Ik, als nieuwbakken elektrochauffeur, heb de gehele testperiode toch last gehad van de zogeheten “range anxiety”, de angst om niet op de plek van bestemming aan te kunnen komen wegens gebrek aan stroom. Het feit dat ik de eerste dag alleen de beschikking had over de bijgeleverde 220v adapter, hielp ook niet. Want dan laadt ie langzaam, het kost dan 30 uur om de accu vol te krijgen. Gelukkig vond ik een dag later een openbare laadpaal, waarmee er in 8 uur weer voldoende stroom in zit voor een dag rijden.
Verder is Tesla bezig om in rap tempo zogeheten superchargers uit de grond te stampen. Een soort tankstations langs de snelweg. Daar laad je de accu in een half uurtje voor 80% op. Gratis. Dat is voor ons zuunige Hollanders natuurlijk ook een feest. Maar, wie een Tesla koopt moet zichzelf sowieso verwennen met een wallbox voor op de oprit. Dat kun je ook thuis sneller laden.
Met een volle accu zou je in principe 502 kilometer ver moeten kunnen komen, erg goede waarden voor een auto van 2100 kilo, die ook nog eens een flinke bagageruimte heeft. Voor- en achterin. Verder breidt het netwerk van publieke laadpalen zich ook snel uit. Op de meeste plekken zou je zonder file aan de stekker moeten kunnen. In een elektro-minded stad als Amsterdam is dat lastiger, daar zijn veel palen vaak bezet en moet je echt op onderzoek uit om een vrije stroomtap te kunnen vinden.
Stoplicht
Maar die afstand is alleen te halen als je er een fluwelen rijstijl op nahoudt. Iets dat erg lastig is in combinatie met de erg krachtige elektromotor. Stoplichten worden een feest, want niks is fijner dan keer op keer in je stoel te worden geduwd door de enorme boost. De verbaasde blikken van voorbijgangers die het bakbeest vrijwel geluidloos weg zien schieten blijft onbetaalbaar. De tussensprints op de snelweg gaan met een gemak zoals je zelden ziet. Het zou mij niets verbazen als menig Tesla-rijder zich binnenkort door een chauffeur op de plaats van bestemming laat afleveren, omdat hij zijn rijbewijs is kwijtgeraakt. De top is met 210 kilometer per uur niet indrukwekkend te noemen, maar daar maal je niet om als je voor de zoveelste keer de heerlijke acceleratie hebt gevoeld. Want de 600 NM koppel zijn vanaf stilstand beschikbaar. En dat merk je. Keer op keer.
Luxe kost geld
Maar voor wie is deze auto nou geschikt? Je moet om te beginnen een dikke portemonnee hebben, de fiscale voordelen die er te behalen waren tot 31 december vorig jaar zijn er nu af. Natuurlijk betaal je nog steeds maar 4% bijtelling, maar da's een stuk meer dan de vriendelijke 0% die er tot voor kort moest worden bijgeteld. En wil je hem privé kopen, dan ben je al gauw een ton kwijt. Luxe is niet goedkoop, blijkt ook nu weer. Een kort rekensommetje leerde dat je voor de variant met 85kW, zónder de mooie rode Performance P achterop, maar wel met wat opties, per maand ongeveer 1350 euro kwijt bent. Inclusief onderhoud en verzekering, maar zonder stroom. En dat is best veel geld.
Toch dieselen?
Daarbij blijft daar het probleem van de actieradius. Die is zoals eerder gezegd goed voor een elektrische auto, maar ook niet onbeperkt. In de testperiode moest ik ongeveer 300 kilometer per dag rijden en dan blijft er niet heel veel actieradius meer over. De range anxiety die dan keer op keer de kop opsteekt, is niet bevorderlijk voor je gemoed, weet ik nu. Voor mensen die soortgelijk veel kilometers maken, zou ik toch een diesel aanraden. Minder modern, minder schoon, maar wél binnen twee minuten een gevulde tank. En een gerust gevoel in je hoofd nu je zeker weet dat je 's avonds aan tafel kunt aanschuiven voor de warme prak. Ook best lekker.
Voor alle anderen, mits in het bezit van ofwel een goedlopend eigen bedrijf of een dikke portemonnee, kan ik niet anders zeggen dan dat dit een fantastische keus is. Ruim, enorm krachtig, schoon en stil.
Kortom, de Tesla Model S is de toekomst van het autorijden.
Schrijf een review