Sommige auto’s hebben niet echt een facelift nodig, maar verdienen wel weer even de aandacht. Zeker als er steeds meer concurrentie op de loer ligt. Neem bijvoorbeeld de Fiat 500L of Ford B-MAX. De Meriva is zo’n auto die ruim drie jaar na zijn introductie weer even gezien wil worden. Opel heeft visueel gezien alleen voor een nieuwe grille, chiquere mistlamproosters (met chroom!) en frisse lichtunits gekozen. Voeg daar een paar nieuwe kleuren en lichtmetalen wielen aan toe en de facelift lijkt alweer geslaagd.
Nieuwe FlexRail
Gelukkig is er meer. Niet als het gaat om flexibiliteit en ruimte, want dat had Opel met de Meriva al helemaal op orde. Sterker nog, met het multitalent FlexSpace – de variabele achterbank- de geïntegreerde FlexFix fietsendrager (optie), en de FlexRail in de middentunnel is de Meriva helemaal ingesteld op spelen met ruimte. Ook aan de comfortstoelen hebben zijn makers niets hoeven wijzigen. Zeker de AGR-gecertificeerde stoelen die enorm veel steun bieden, is voor elke ledemaat en rug een aanwinst. Toch hebben de Duitsers er zich voor de facelift niet te makkelijk van af gemaakt. Het achterste gedeelte van de FlexRail is opnieuw vormgegeven zodat hij niet meer in de weg kan zitten voor de passagier op de middelste zitplaats achterin. Een kleine, maar fijne verbetering, die ze natuurlijk ook bij de ontwikkeling van de Meriva in 2014 hadden kunnen bedenken. Maar goed, al doende leert men.
Net als bij de Insignia stapt Opel in de Meriva ook over op Intellilink Infotainment. Dit is een nieuwe generatie radio/navigatie met achteruitrijcamera en meer multimediale capaciteiten, waaronder uitgebreide ondersteuning van elke smartphone. Ook welkom is de spraakbesturing met behulp van van Apple’s assistent Siri. Even het weer opvragen? Benieuwd naar de files? Druk op de knop op het stuur en vraag het.
Zuinige diesel op komst
Technisch is de Opel Meriva op het eerste gezicht niet geïnnoveerd. Toch zijn de versnellingsbakken onder handen genomen zodat ze soepeler schakelen en minder interne weerstand bieden. Dat laatste geldt ook voor de zestrapsautomaat die leverbaar is op de 1.4 Turbo 140 pk. Om ook wat meer zakelijk rijders te gaan verleiden heeft Opel de nieuwe 1.6 CDTI uit de Astra en Zafira ook naar de Meriva gehaald. In Nederland wordt alleen de meest spaarzame 110 pk variant geleverd, want zijn CO2-uitstoot van 99 gram is goed voor 20% bijtelling. Onze ervaring met deze motor moeten we nog even schuldig blijven, simpelweg omdat hij nog niet beschikbaar was voor een test.
Turbokracht met automaat
Wél reden we met de 1.4 Turbo 140 pk, uitgerust met een automaat. De bekende viercilinder is net als alle andere benzinemotoren verder verfijnd om te kunnen voldoen aan de Euro6 emissienorm die volgend jaar van kracht wordt. Daar merkt alleen het milieu iets van, want met deze meest krachtige 1.4 en de zestrapsautomaat komt de Meriva probleemloos vooruit. Ook op de snelweg heeft de Meriva voldoende krachtsreserve. Jammer dat de motor wel flink van zich laat horen als de automaat terugschakelt bij een inhaalactie.
Verder is het interieur namelijk opvallend stil, waardoor ons uitje naar Brussel zich verder in alle rust en comfort voltrekt. Weet wel dat Opel voor een afstemming van het onderstel kiest dat neigt naar stevig. Best lekker om mee te sturen, maar we kunnen ons voorstellen dat een iets zachtere benadering de voorkeur geniet. Storend was het overigens zeker niet.
Over de automaat zelf zijn we gematigd positief. Hij doet prima wat je vraagt en heeft goed gespatieerde versnellingen om de Meriva aan goede prestaties te helpen. Zeker onder belasting is de automaat wel eens voelbaar aan het werk. Dat hoeft anno 2014 echt niet meer. Het opgegeven verbruik (7,2 l/100 km) is ook aanzienlijk hoger (+1,1 l/100km) dan de handgeschakelde versie. Troost je wel met de gedachte dat we dat cijfer zonder problemen op de boordcomputer wisten te toveren.
Lagere prijzen
Waarschijnlijk heb je het nieuwe credo van Opel al eens gehoord: Opel maakt Duits rijden bereikbaar. Om die filosofie na te komen bij de Meriva heeft de importeur besloten de prijzen met 1000 tot 1250 euro te verlagen. Daarom is de Meriva er nu vanaf 17.995 euro, een prijs die dicht bij de soms íets compactere concurrentie ligt. Opel haast zich er direct bij te zeggen dat hun instapper voortaan de Berlin-uitvoering betreft, een versie die zodanig is uitgerust dat hij ook daadwerkelijk het overwegen waard is (met standaard airco, elektrische ramen en spiegels, radio/cd, een lederen stuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Bepaald geen lokkertje, dat kunnen we toejuichen.
De Meriva Design Edition geeft de Meriva meer glans met onder meer mistlampen, chromen randjes, 16 inch lichtmetaal en privacy glass. Maar daar betaal je dan weer best veel voor: 20.795 euro. Voor zakelijk rijders is de Business+ een interessante optie, omdat deze uitvoering naast navigatie en Bluetooth ook parkeersensoren en lichtmetalen wielen heeft. En die kost minder dan de Design Edition, namelijk 19.795 euro. Deze prijzen gelden voor de 1,4 liter motor met 100 pk. Wij zouden in ieder geval de turboversie met 120 pk aanraden, en daarvoor geldt een meerprijs van 1000 euro. De door ons gereden Meriva Turbo automaat start bij 26.495 euro.
Prijzen voor de Meriva met nieuwe 1.6 CDTI zijn er nog niet. Tot die tijd is er de 1.3 CDTI (ook met 20% bijtelling) voor de som van 22.895 euro of de 1.7 CDTI zonder bijtellingsvoordeel. Nog altijd biedt Opel ook de Meriva Bi-Fuel aan die op benzine of LPG rijdt. In combinatie met de 1.4 Turbo 120 pk betaal je dan minstens 21.295 euro.
Schrijf een review