Ondanks alle voorspellingen blijven MPV’s ook in ons land aardig in trek. Dit komt vooral doordat er de laatste jaren veel kleinere uitvoeringen van deze carrosserievorm (Multi Purpose Vehicle) bij zijn gekomen – en daar zitten hele leuke bij.
Maar de Peugeot 5008 is een forse jongen, met zijn wielbasis van 2,73 m (nauw verwant aan de Citroën C4 Picasso), een bijbehorend laadruim van maximaal 1.754 liter en de mogelijkheid er met een derde zitrij een volwaardige zevenpersoons ‘people’s carrier’ van te maken.
Die twee extra klapstoeltjes kosten, welke versie je ook kiest van de 5008, duizend euro en ze zijn niet echt voor grote mensen. Maar voor gezinsuitstapjes voldoen ze zeker: opa en oma gerieflijk op de prima individuele stoelen van de middelste rij en de koters helemaal achterin. Gaan we in beperkter gezelschap bijvoorbeeld op vakantie, dan is de bagageruimte met de middelste bank in de zitstand nog altijd een behoorlijke slokop.
Weldadiger
De recente facelift van de 5008 betreft uiterlijk niet veel méér dan nieuwe koplampunits en een andere grille. Het interieur daarentegen is krachtiger onder handen genomen. Niet dat er eigenlijk veel mis was, maar het ziet er nu allemaal wat weldadiger uit. De knoppen zijn wat logischer gesitueerd, maar er zitten er wel weer erg veel op en aan het stuur. De bediening van navigatiesysteem en andere zaken die via het grote en heldere, uit het dashboard opklappende display geregeld kunnen worden is aanzienlijk verbeterd. De menu’s zijn veel inzichtelijker opgebouwd, maar het is wel jammer dat bijvoorbeeld de lijst van POI’s volslagen warrig en verwarrend is.
Hardware deugt
Maar dat is een kwestie van soft- en niet van hardware. Want die deugt, in de hele 5008. We hadden de versie met de tweeliter diesel te gast en die was ook nog eens gekoppeld aan de overigens voortreffelijke automaat. Maar dat komt hem wel op de volle 25% bijtelling te staan, terwijl er voor de 1,6 liter diesel maar 20% betaald hoeft te worden. Nu kennen we die 1,6 niet in de 5008, maar de tweeliter beviel ons prima. Lekker stil, ook bij vol-accelereren en daarbij toch ook keurig wat brandstofverbruik betreft.
De automaat past daar perfect bij, want hij maakt een hoogst intelligent gebruik van het ferme koppel van de diesel. Ook bij dat al gememoreerde harde optrekken zijn de schakelmomenten zijdezacht, hetgeen dat weer bijdraagt aan het toch al op hoog niveau staande comfort.
Echt Frans
Dat is echt Frans, maar tegenwoordig houdt dat niet meer in dat de stoelen veel te zacht zijn. Vooral de twee voorin zijn meer dan voortreffelijk en in ons geval was de linker elektrisch verstelbaar. Dat staat dan weer voor € 450 extra op het prijslijstje, een lijstje dat een van de weinige dingen is die je bij deze Peugeot minder vrolijk stemmen.
Want waar er al een 5008 te koop is voor € 27.990, kost de tweeliterdiesel met automaat al 44 mille. In ons testexemplaar zaten daar nog een flinke lijst extra’s bij (leren bekleding, die elektrische stoelverstelling, head-up display, achteruitrijcamera, gelaagde zijruiten, het navsys en nog wat snuisterijen) waardoor het uiteindelijke prijskaartje liefst € 52.720 bedroeg. En dat vinden we wel veel geld.
Nogmaals, je hebt er een erg comfortabele en zeer ruime MPV aan, die binnen de beperkingen van het genre behoorlijk stuurt en, ondanks z’n Franse origine, ook niet te akelig in bochten overhelt. Maar dat geldt ook allemaal voor de nieuwe generatie Citroën C4 Picasso, waarvan de instapprijs € 25.790 bedraagt. Daar zijn ook de dieselversies flink wat goedkoper dan bij concerngenoot Peugeot en die zitten allemaal in de 20% bijtellingsregeling. Kijk.
Schrijf een review