Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen

Ook de Fiat 500L is er nu als Natural Power, een aardgasversie met TwinAir motor. We reden de eerste ronde.

De bronnen met fossiel aardgas zijn eindig. Voor groengas geldt dat niet. Het wordt namelijk gewonnen uit onder meer afval van stortplaatsen, koeienmest en resten groente en fruit. De Fiat 500L TwinAir Turbo CNG kan uit de voeten met dit groengas.

Autotest Fiat 500L op aardgas/CNG. De bronnen met fossiel aardgas zijn eindig. Voor groengas geldt dat niet. De Fiat 500L TwinAir Turbo CNG kan uit de voeten met dit groengas.
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG

De Fiat Group bouwt al meer dan 15 jaar motoren die compatibel zijn met CNG (Compressed Natural Gas). Sinds enige tijd is de viercilinder 1.4 Fire CNG-motor ingeruild voor de tweecilinder TwinAir Turbo CNG-motor. Deze motor is reeds te verkrijgen in de Fiat Panda en Lancia Ypsilon en vanaf nu ook in de 500L en zevenzits 500L Living. Anders dan de atmosferische viercilinder is de tweepitter gezegend met een turbo. Dat maakt nogal een verschil in prestaties. De TwinAir op CNG heeft 48% meer koppel en 16% meer vermogen dan de voorgaande eenpuntvier.

Turbo
Het is niet zozeer het vermogen waar je warm van zult worden; 80 pk is tegenwoordig zelfs aan de bescheiden kant. Het is juist het hogere koppel van 140 Nm, dat al bij lage toeren beschikbaar is en zodoende voor levendige prestaties zorgt. Zuinig rijden gaat nu eenmaal gepaard met lage toeren. Een enorm verschil met de ‘oude’ viercilinder, die -zeg maar gerust- weinig sprankelend voor de dag komt. Die turbo doet de CNG-motor dus goed. Het geluid van de tweepitter blijft ook in CNG-configuratie ‘apart’ en je zult in de praktijk snel te hoog in toeren rijden, aangezien schakelen op het gehoor nauwelijks mogelijk is. Het is dus zaak de toerenteller nauwlettend in de gaten te houden om ook daadwerkelijk tijdig te schakelen.

ecoDrive
Fiat heeft bovendien in het Uconnect-systeem nog een extra ecoDrive-modus geprogrammeerd. Dit schema maakt visueel hoe groen je bezig bent. En wel op vier gebieden: acceleratie, afremmen, schakelen en snelheid. Tevens wordt voortdurend een actueel totaalcijfer berekend op een schaal van 0 tot 100. Het blijkt dat je niet veel moeite hoeft te doen om de icoontjes groen te laten kleuren, zolang je maar tijdig schakelt en als het even kan de cruise controle inschakelt.

Benzine en CNG
De TwinAir CNG-motor is in de basis een benzinemotor die affabriek geschikt is gemaakt voor rijden op CNG. Het inlaatspruitstuk, de injectoren, het elektronisch motormanagement en de klepzittingen zijn allemaal aangepast. En het stop-/startsysteem is verwijderd, dat dan weer wel. De 500L CNG kan zowel met benzine als aardgas (CNG) uit de voeten. Beide brandstofsystemen werken onafhankelijk van elkaar. De motor start op benzine en schakelt automatisch over op CNG. Als beide CNG-tanks onder de auto leeg zijn, wordt automatisch de benzinetank aangesproken. Als bestuurder merk je niets van dit spel. Sowieso lijkt het alsof je gewoon met een benzineversie onderweg bent. De brandstofvoorraad van beide systemen wordt op het instrumentarium weergegeven, die van de benzinetank via de analoge meter en de voorraad van de CNG-tanks via een digitale meter in het display.

De CNG-installatie doet het leeggewicht van de 500L toch aanzienlijk stijgen. Met 160 kilogram om precies te zijn. De rijeigenschappen hebben er echter niet onder te lijden. Zo vertoont het onderstel geen krimp wanneer bijvoorbeeld een drempel met constante snelheid wordt genomen (is immers zuiniger dan afremmen en weer accelereren). Vering en demping zijn goed op hun taken berekend.

Actieradius
Groengas is een duurzaam alternatief voor fossiel aardgas, vertoont volgens well-to-wheel (bron tot uitlaat) het beste CO2-beeld en de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide is nagenoeg nihil. Er bestaat overigens wel verschil in de kwaliteit van dit groengas. Zo tanken we in Nederland groengas (L-gas) met een lagere calorische waarde dan in bijvoorbeeld Italië of Duitsland (H-gas). Het verschil zit hem in het methaangehalte. In principe te vergelijken met het octaangetal van benzine. Rijden op H-gas heeft een grotere actieradius tot gevolg. Volgens fabrieksopgaaf bedraagt de actieradius op H-gas 363 kilometer, tegen 308 kilometer op L-gas. Tel daarbij de actieradius op benzine bij op en je komt zo bijna 1.200 kilometer ver met de 500L TwinAir Turbo CNG.

Tanken
Het vullen van de CNG-tanks gaat kinderlijk eenvoudig. Achter het tankklepje bevindt zich de vuldop waaraan het vulpistool gekoppeld dient te worden. Vervolgens worden beide CNG-tanks gevuld met CNG. Je tankt overigens geen liters, maar kilo’s. Het gemiddeld verbruik op CNG met het Nederlandse L-gas bedraagt 4,6 kg/100 km (1 kg op 21,7 km). Ter vergelijk: op H-gas scoort de 500L CNG 4,0 kg/100 km. Wij noteerden een verbruik van 1 kg op 17,5 km. Onze collega’s evenaarden zelfs het fabrieksverbruik. Nederland telt nu meer dan 120 stations verspreid door het land, die voor een kilogram groengas gemiddeld 1 euro rekenen. Per jaar komen er zo’n 25 tot 30 stations bij. Doel is om door te groeien naar zo’n 200 stations in 2015. In Tilburg bevindt zich (vooralsnog) het enige station in Nederland waar H-gas getankt kan worden.  

Aan de Fiat 500L TwinAir Turbo CNG hangt een prijskaartje van 19.395 euro, een meerprijs van 1400 euro ten opzichte van de reguliere benzineversie. De bivalente 500L Living kost 22.195 euro. Het omslagpunt ligt -uitgaande van het Nederlandse L-gas- op 11.200 kilometer ten opzichte van de benzineversie, rekeninghoudend met het iets hogere tarief voor de wegenbelasting, want de belastingdienst schakelt CNG-auto's sinds kort weer in op het autogas LPG G3-tarief. Overigens kun je afhankelijk van de regio waarin je woont ook nog aanspraak maken op diverse subsidies bij aanschaf van een groengas-auto. De 500L CNG komt bovendien in aanmerking voor 20% bijtelling. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (15)

Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
een heel degelijk autotje fijn om in te rijden
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

te duur
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Fiat 500 is een prachtig gestylde auto en de afwerking is ook goed. Echter de veelgeprezen Twin Air viel mij toch wat tegen. beetje onrustig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Te gekke auto. Ik rijd nu een jaar in een "sport" en zit aan de 7000 kilometer. Er is zeer ruime keus aan opties.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Ik rij nu ruim een maand in mijn muisgrijze met rode dakje Fiat 500c Rock. Ik rij deze auto zowel zakelijk als privé. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Heb sinds Juli 2010 een Fiat 500 1.2 Pop Eco Limited Edition. Wegenbelastingvrij. Bevalt me goed. 1.2 redelijk pittig motortje. Nu 1000km mee gereden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Ben in het bezit van een Fiat 500 1.2 Pop van april 2010. Bevalt me tot nu toe goed. Het is natuurlijk geen auto voor even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Deze fiat 500 is een heel fijne auto vooral voor kortere stukken. De automaat voldoet prima, je moet er wel gevoel voor hebben. Het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Ben in t bezit van een limited edition (Fiat 500 cappellini). Fel blauwe lak en mooi licht interieur. Bekleding wel iets besmetteliijk.Heerlijk rijcomfort en snelle.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Heb nu 6000 km gereden in 500 1.4 sport. Gewoon een super autootje. Rijdt verrassend goed. Super wegligging, fijne stoelen dus goede zit. Ondanks stads.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Ben erg blij met mn Fiat 500. De 1.2 motor voldoet prima, is erg stil en de auto is comfortabel, goede stoelen, ligt goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Ik heb de fout gemaakt door mijn zakelijk partner een fiat 500 te fiatteren. Gelukkig maar ca. 2 maanden levertijd, elke dag telt ze af "Nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
tof autootje word allen gek dat iedereen er in wil rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
heb hem al 8 maand en nog geen enkel probleem (19000km).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
1.4 voelt zeker niet als 100PK. Veel toeren nodig wil er echt iets gebeuren... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat 500L TwinAir Turbo CNG: rijden op gas uit afvalstoffen
Auto ziet er perfect uit, helaas is het moeilijk om met een 1.2 motor proef te rijden, de meeste demo's auto's zijn 1.4 motoren. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5