Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme

Stationcars zijn populair. In het felbevochten C-segment (de ‘Golf-klasse’) heeft liefst 40 procent van de nieuw verkochte auto’s die carrosserievorm. Dus we begrijpen de komst van de Seat Leon ST, ofwel Sports Tourer.

De Seat Leon ST is het derde ijzer van het Volkswagenconcern in hetzelfde vuur. Want naast de Golf Variant en nu de Seat Leon ST, hadden ze in dat goedlopende segment ook al de Skoda Octavia Combi – en dát is de prijsvechter binnen de familie. Veel scheelt het niet, maar de instapper, met dezelfde 1,2 TSI-motor waar ook de andere twee de strijd mee ingaan, kost bij de Tsjechen € 20.770, bij de Duitsers € 21.451 en de net om de hoek kijkende Spanjaard is er vanaf € 21.800.

Hij wordt vanaf eind november in ons land geleverd, terwijl de andere twee de markt al ruimschoots hebben kunnen verkennen. Jammer genoeg worden de verkoopstatistieken van RAI/Bovag niet onderverdeeld in carrosserievorm, maar in beide gevallen wijkt het combi-gehalte niet veel af van het landelijke gemiddelde.

Verschillen gering
Afgezien van de echt volstrekt identieke technische middelen, zijn de onderlinge verschillen binnen het drietal ook buitengewoon gering. Maar opmerkelijk is dat de maatvoering wél afwijkt. Want de wielbasis van de Golf en de Leon is 2,64 m, terwijl de Octavia daar vijf centimeter langer is. Dat heeft tot gevolg een nog duidelijker verschil in laadcapaciteit: bij de Volkswagen is dat 605-1.620 liter, de Seat bergt 587-1.470 l en de Skoda is de kampioen, met 610-1.740 liter. Dat zou bij een keuze doorslaggevend kúnnen zijn.

Bekende motoren
Wel peuren ze allemaal uit hetzelfde motorenmagazijn. Bekende krachtbronnen allemaal, van de 1,2 TSI van 85 pk, via de 1,4 met 90 tot 140 pk tot de 1,8 TSI met 180 pk. Dieselen gaat met een 1,6 of een 2,0, in de range van 105 tot 184 pk. Net als bij de andere merken ziet Seat er vanaf de topsporters GTI en GTD in de stationcar te monteren. Maar ook hier mag de perfecte DSG dubbelkoppelingsautomaat meespelen.

Wat onderstel betreft ook al niets nieuws bij de Leon ST: de als sinds de eerste Golf bekende veerpoten vóór (maar in de loop der jaren wel geëvolueerd) en achter nog altijd een torsieas. Simpel en hoogst doeltreffend met nu ook bij de Seat de (automatisch of met de hand) instelbare demping en vering. Bij een combi zal de sportstand niet echt voor de hand liggen, maar bij een zware lading – en daar heeft een combi juist soms wél mee te maken – kan die hardere stand het weggedrag op peil houden. Een goed extra is het systeem dat een slingerende aanhanger tot de orde roept.

Cosmetisch
De verschillende tussen de drie zijn vooral cosmetisch. Doorgaans zien de Spanjaarden er het beste uit en bij de nieuwe ST is dat ook het geval. Ermee vergeleken is de Golf wat strenger en de Octavia wat soberder, maar het is en blijft een kwestie van smaakt. Belangrijker is dat de afwerking en de gekozen materialen van het interieur nu op gelijk niveau staan. Wel veel kunststof, natuurlijk, maar geen goedkoop plastic meer voor de dochters, terwijl de Pruisische ma zich in duurder aandoende materialen mocht hullen.

‘Pianolak’
In de Leon ST treffen we de bekende meters en knoppen aan, maar het geheel is charmant vormgegeven en geeft een weldadige uitstraling. Elementen in ‘pianolak’ zijn tegenwoordig onvermijdelijk er daarmee is ook hier kwistig gestrooid. Je moet er van houden. Belangrijker is de aanwezigheid van heel veel mogelijkheden om kleine spullen onder te brengen.

De bagageruimte zelf is heel makkelijk te transformeren, want (net als bij Golf en Octavia) gaat de achterbank plat als je achterin een handvat omklapt. Dat kost je je rug niet meer. En ook hier een dubbele bodem, met daaronder grote vakken met extra bergruimte, die je echter ook heel makkelijk aan het totaal kunt toevoegen. Voor het vervoer van lange voorwerpen kan de rechtervoorstoel naar voren worden geklapt en dat is ook hier een optie.

Martorell
Het gaat saai worden, maar ook wat rijden betreft onderscheidt de nieuwe Spanjaard zich niet van z’n concerngenoten. Tijdens de perskennismaking in en om Barcelona, op een steenworp afstand van de Seatfabriek te Martorell, hebben we gereden met een 1,8 TSI van 180 pk en een tweeliter diesel van 150 pk, beide aan een DSG gekoppeld. Perfecte combinaties allebei, met een souplesse die nog versterkt wordt door de superieur schakelende dubbelkoppelingsautomaat. De TSI had álle elektronische grappen en grollen aan boord, die we ook allemaal van de Golf kennen en die ook hier in optiepakketten worden geleverd - én de volle bijtelling. 'Onze' TDI viel onder het 20%-tarief.

14% bijtelling
De voor zakelijke rijders, vanwege de 14% bijtelling in 2014, zo interessante 1,6 TDI Ecomotive (CO2-uitstoot 85 gkm) was niet beschikbaar, maar we kunnen ons precies voorstellen wat deze qua prestaties moet inleveren ten opzichte van de twee wél bereden exemplaren. Uit ervaring weten we dat je het vermogen en de trekkracht niet eens zo erg mist, maar dat het motorgeluid aanzienlijk hinderlijker is.

Niettemin zal dat een van de best verkochte uitvoeringen worden. De importeur weet nog niet precies welke versies er bij ons komen, maar overweegt de ook beschikbare versie met vierwielaandrijving achterwege te laten. De instapprijs wordt als gemeld, 21.800 euro, de goedkoopste dieselversie zal € 25.850 gaan kosten en ook die kent 14% bijtelling. Als gebruikelijk kunnen snelle beslissers profiteren van een paar ‘First Edition’-aanbiedingen, waarin leuke accessoirepakketten met aardige korting worden geleverd.

Al met al heeft het hoofdbestuur in Wolfsburg de Spaanse dochter weer eens toegestaan een kannibaal voor andere producten van het concern op de markt te zetten. Er is echter één verschil met de vroegere praktijk: niet langer is de lagere prijs hét koopargument, maar veeleer de grotere charme van de zuiderling. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Half feb. nieuwe Leon fr gekocht bij Martin Schilder in Alkmaar besteld/gekocht. Erg mooie sportieve auto maar absoluut geen duitse degelijkheid waarmee ze lopen te pronken. Tijdens het inrijden gebonk bij het rijden over drempels, na onderzoek bleek dat ze vergeten waren om de transportblokken uit de vering te halen (foutje). Bij meer de 1500 touren geritsel in de motor. Er is een nieuwe turbo in gezet maar ipv dat het probleem verholpen is klappen de spiegels niet meer automatisch in (alle instellingen na gelopen aan/uit, werkt niet). Is aan de importeur door gegeven maar verder? Vandaar bij de rechtsbijstand geinformeerd wat mn rechten zijn en hun plichten, zal ze nog verbazen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Uiterlijk

Minpunten

Bij geluiden in de motor
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Het is een 1.6 TDI Ecomotive Technology. Onder de 2500 komt er geen vermogen uit, de auto versnelt zeer traag om boven de 2500 wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
na 95000km en tegen 50km/u ontploft de motor (2 cilinders door blok) ondanks mijn vrij rustige rijstijl. Na nieuwe blok en 115000 km het vliegwiel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
ik heb de seat leon nu een maand of 5 en ben er echt super tevreden over ik rij elke dag veel kilometers en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
1.9 TDi Cupra4 2001 gekocht bij 150.000km, nu 310.000km op de teller. Chiptuning via Tunex bij aankoop. Wat een heerlijke auto is dit toch! Ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Ik heb mijn Leon nu ongeveer 1.5 jaar (overigens ook een LPG), maar ik ben zeer tevreden over de auto. Het enige kwaaltje wat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Rijdt sinds kort in deze auto en hij bevalt prima!! vooral de wegligging is super... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Reactie op review Dhr. Verstegen: De SEAT Leon is door onze monteur en chef werkplaats gecontroleerd op afwijkingen in de wielophanging en deze zijn niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
heb alleen problemen met de kleur heb wolken in de lak zitten en de dealer kan er niets aan doen zeggen ze ! !!!!! maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
In mijn eerdere schrijven heb ik melding gemaakt van de kachel - lpi en het stuurgedrag. De kachel (sensor) is inmiddels vervangen en de LPI- specialist.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Vanaf 20.000 al een fluitende turbo. Dat mag toch eigenlijk niet. Typisch VAG kwaaltje bij deze motor zegt men dan!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Seat Leon Ecomotive BusinessLine 1.9 TDI Ik rij deze auto nu 6 maanden en heb er ongeveer 30.000 km op zitten. Mijn mening is dat deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Heb de auto nu een half jaar (10.000 km) en hij valt mij zwaar tegen qua sturen en degelijkheid. De verwarming (climate control) heeft een eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Heb de auto als lesauto veel dode hoeken voor de leerlingen,moeilijke auto je moet goed van tevoren informatie halen.Alleen bij 70.000 km mijn turbo er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Nog steeds geen spijt van mijn keuze, maar ik weet niet of ik nogmaals voor dezelfde motorisering zou kiezen. De 1.9 TDI Ecomotive kan ondanks.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
supergoede auto, we hebben nu 210000 op de teller en elk jaar weer zo door de keuring en geen gekke dingen met de onderhoud. de wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Heb er nu 1100KM opstaan, moet eerlijk zeggen dat het een heelijke auto is, goede zetels, sportief karakter, lekker vermogen... wat me toto op heden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Echt een geheimtip; een fantastische wagen. Standdard is er al 200 pk en 400 Nm gemeten op de testbank bij mijn exemplaar. Na een software update is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Rij nu deze 1.9 weer een paar maandjes. Afgelopen 6 maanden mee in Spanje gereden waar ik een van de weinige ben die de 2.0tdi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Net 10 maanden in mijn bezit en nog steeds verliefd als op de eerste dag! Heerlijke sportstoelen en sportonderstel waarmee je goed de bochten tegemoed kan! Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Super auto, mooi interieur, perfect zitcomfort (ben >2 meter), goed gooi en smijtwerk. Verbruik is nogal aan de hoge kant: Bij continu 130 km/uur (op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
na ruim 260.000 km rijd hij nog steeds perfect. zo langzaam begin ie wel olie te gebruiken, maar nog niet zo veel. De motor is prima... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
goede wagen maar moet voor de 2 de keer mijn vliegwiel (kopeling) laten vervangen dit kost 1000 euro .ik heb het gevoel dat ik belazerd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Met een kleine 12000 km op de teller is dit een erg fijne auto om in te rijden. De 147kW in combinatie met DSG bevalt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
mag wel iets goedkopen 25000 euro ofzo en mag wel iets minder benzine voor 100 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Hele fijne auto. Ik ben nu 2 weken in het bezit van deze auto en heb nog geen nadelen ontdekt, op het soms wat matige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Mooie strakke auto, rijdt als een tierelier. Stuurt heerlijk en doet precies wat ik wil Motor geeft wat teveel lawaai bij 120 km/h. In het donker achteruitrijden op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
heb hem nu 2 weken en rijd super.heb het dynamic pack erop en dit doet wel veel aan de verwachtingen 17" velgen sport zetels de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Fantastische auto met zeer plezierig weggedrag, echter het interieur had wat minder plastik gemogen. Rijdt fantastisch!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Geweldige auto, veel waar voor je geld. De 2 liter turbo is een fantastische motor. Lust alleen wel wat olie en benzine ;-) Ik raak ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST, Spaanse kannibaal met charme
Ik heb sinds kort de seat leon stylence 1.6. Ik kan er geen kwaad word over zeggen, alleen dat hij iets te prijzig was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5