De Seat Leon ST is het derde ijzer van het Volkswagenconcern in hetzelfde vuur. Want naast de Golf Variant en nu de Seat Leon ST, hadden ze in dat goedlopende segment ook al de Skoda Octavia Combi – en dát is de prijsvechter binnen de familie. Veel scheelt het niet, maar de instapper, met dezelfde 1,2 TSI-motor waar ook de andere twee de strijd mee ingaan, kost bij de Tsjechen € 20.770, bij de Duitsers € 21.451 en de net om de hoek kijkende Spanjaard is er vanaf € 21.800.
Hij wordt vanaf eind november in ons land geleverd, terwijl de andere twee de markt al ruimschoots hebben kunnen verkennen. Jammer genoeg worden de verkoopstatistieken van RAI/Bovag niet onderverdeeld in carrosserievorm, maar in beide gevallen wijkt het combi-gehalte niet veel af van het landelijke gemiddelde.
Verschillen gering
Afgezien van de echt volstrekt identieke technische middelen, zijn de onderlinge verschillen binnen het drietal ook buitengewoon gering. Maar opmerkelijk is dat de maatvoering wél afwijkt. Want de wielbasis van de Golf en de Leon is 2,64 m, terwijl de Octavia daar vijf centimeter langer is. Dat heeft tot gevolg een nog duidelijker verschil in laadcapaciteit: bij de Volkswagen is dat 605-1.620 liter, de Seat bergt 587-1.470 l en de Skoda is de kampioen, met 610-1.740 liter. Dat zou bij een keuze doorslaggevend kúnnen zijn.
Bekende motoren
Wel peuren ze allemaal uit hetzelfde motorenmagazijn. Bekende krachtbronnen allemaal, van de 1,2 TSI van 85 pk, via de 1,4 met 90 tot 140 pk tot de 1,8 TSI met 180 pk. Dieselen gaat met een 1,6 of een 2,0, in de range van 105 tot 184 pk. Net als bij de andere merken ziet Seat er vanaf de topsporters GTI en GTD in de stationcar te monteren. Maar ook hier mag de perfecte DSG dubbelkoppelingsautomaat meespelen.
Wat onderstel betreft ook al niets nieuws bij de Leon ST: de als sinds de eerste Golf bekende veerpoten vóór (maar in de loop der jaren wel geëvolueerd) en achter nog altijd een torsieas. Simpel en hoogst doeltreffend met nu ook bij de Seat de (automatisch of met de hand) instelbare demping en vering. Bij een combi zal de sportstand niet echt voor de hand liggen, maar bij een zware lading – en daar heeft een combi juist soms wél mee te maken – kan die hardere stand het weggedrag op peil houden. Een goed extra is het systeem dat een slingerende aanhanger tot de orde roept.
Cosmetisch
De verschillende tussen de drie zijn vooral cosmetisch. Doorgaans zien de Spanjaarden er het beste uit en bij de nieuwe ST is dat ook het geval. Ermee vergeleken is de Golf wat strenger en de Octavia wat soberder, maar het is en blijft een kwestie van smaakt. Belangrijker is dat de afwerking en de gekozen materialen van het interieur nu op gelijk niveau staan. Wel veel kunststof, natuurlijk, maar geen goedkoop plastic meer voor de dochters, terwijl de Pruisische ma zich in duurder aandoende materialen mocht hullen.
‘Pianolak’
In de Leon ST treffen we de bekende meters en knoppen aan, maar het geheel is charmant vormgegeven en geeft een weldadige uitstraling. Elementen in ‘pianolak’ zijn tegenwoordig onvermijdelijk er daarmee is ook hier kwistig gestrooid. Je moet er van houden. Belangrijker is de aanwezigheid van heel veel mogelijkheden om kleine spullen onder te brengen.
De bagageruimte zelf is heel makkelijk te transformeren, want (net als bij Golf en Octavia) gaat de achterbank plat als je achterin een handvat omklapt. Dat kost je je rug niet meer. En ook hier een dubbele bodem, met daaronder grote vakken met extra bergruimte, die je echter ook heel makkelijk aan het totaal kunt toevoegen. Voor het vervoer van lange voorwerpen kan de rechtervoorstoel naar voren worden geklapt en dat is ook hier een optie.
Martorell
Het gaat saai worden, maar ook wat rijden betreft onderscheidt de nieuwe Spanjaard zich niet van z’n concerngenoten. Tijdens de perskennismaking in en om Barcelona, op een steenworp afstand van de Seatfabriek te Martorell, hebben we gereden met een 1,8 TSI van 180 pk en een tweeliter diesel van 150 pk, beide aan een DSG gekoppeld. Perfecte combinaties allebei, met een souplesse die nog versterkt wordt door de superieur schakelende dubbelkoppelingsautomaat. De TSI had álle elektronische grappen en grollen aan boord, die we ook allemaal van de Golf kennen en die ook hier in optiepakketten worden geleverd - én de volle bijtelling. 'Onze' TDI viel onder het 20%-tarief.
14% bijtelling
De voor zakelijke rijders, vanwege de 14% bijtelling in 2014, zo interessante 1,6 TDI Ecomotive (CO2-uitstoot 85 gkm) was niet beschikbaar, maar we kunnen ons precies voorstellen wat deze qua prestaties moet inleveren ten opzichte van de twee wél bereden exemplaren. Uit ervaring weten we dat je het vermogen en de trekkracht niet eens zo erg mist, maar dat het motorgeluid aanzienlijk hinderlijker is.
Niettemin zal dat een van de best verkochte uitvoeringen worden. De importeur weet nog niet precies welke versies er bij ons komen, maar overweegt de ook beschikbare versie met vierwielaandrijving achterwege te laten. De instapprijs wordt als gemeld, 21.800 euro, de goedkoopste dieselversie zal € 25.850 gaan kosten en ook die kent 14% bijtelling. Als gebruikelijk kunnen snelle beslissers profiteren van een paar ‘First Edition’-aanbiedingen, waarin leuke accessoirepakketten met aardige korting worden geleverd.
Al met al heeft het hoofdbestuur in Wolfsburg de Spaanse dochter weer eens toegestaan een kannibaal voor andere producten van het concern op de markt te zetten. Er is echter één verschil met de vroegere praktijk: niet langer is de lagere prijs hét koopargument, maar veeleer de grotere charme van de zuiderling.
Schrijf een review