De komst van de Audi A5 eerder dit jaar markeerde het debuut van de nieuwe opstelling van de motor ten opzichte van de vooras. In feite komt het er op neer dat de vooras ten opzichte van de motor dik 16 centimeter naar voren is geschoven. Daardoor staat de motor nu dichter bij het middelpunt van de auto en wordt het zwaartepunt dus naar achteren verplaatst. Vooral bij de krachtigere – en qua gewicht dus zwaardere – motoren heeft dat een heilzaam effect op het weggedrag, zelfs bij de quattro-uitvoeringen.
Het verplaatsen van de motor ten opzichte van de vooras (of andersom) is ook ingegeven door de komst van de normen voor voetgangersveiligheid. De voorkant van een auto moet tegenwoordig namelijk voorkomen dat een aangereden voetganger in aanraking komt met het motorblok, dus er moet wat ‘lucht’ tussen de van de neus en de motor zitten. Dat heeft consequenties voor het design, zeker als de motor en een deel van de versnellingbak voor de vooras zijn geplaatst, zoals tot voor kort bij Audi het geval was. Dat zou de sowieso al lange neus van een Audi nog verder hebben verlengd.
De nieuwe bouwwijze is ook heeilzaam voor het design van de nieuwe Audi A4, die daaraan zijn fors gegroeide wielbasis dankt (nu 2,81 meter) en een meer gestrekte lijn met een kortere overhang voor. De A4 groeide bovendien in de lengte tot 4,70 meter en daarvan profiteerde zowel de ruimte in het interieur als de bagageruimte die nu 480 liter meet. De auto is bovendien zes centimeter breder geworden, hetgeen zowel bijdraagt aan de interieurruimte als het dynamische silhouet van de auto. Het valt bovendien te prijzen dat de extra lengte en breedte slechts 20 kilo aan het gewicht van de A4 hebben toegevoegd in vergelijking met zijn voorganger.
Meer dynamiek en sportiviteit zien we ook in het interieur van de A4, waar Audi ervoor gekozen heeft om de middenconsole iets naar de bestuurder toe te draaien, iets waar BMW’s vroeger bekend om stonden. Het is bovendien een prachtig interieur om te zien, met de voorbeeldige afwerking waar Audi inmiddels om bekend staat. Standaard is de A4 compleet uitgerust met airco, een audiosysteem en elektrische bediening voor spiegels en ramen voor en achter, maar het verder aankleden van de auto is als vanouds prijzig. Overigens is de A4 in vergelijking met zijn voorganger nauwelijks duurder geworden en als je de uitrusting erin betrekt zelfs goedkoper.
Alle motoren voor de nieuwe Audi A4 hebben directe injectie, zowel de turbodiesels als de benzinemotoren. Afgezien van de 3,2 liter V6-benzinemotor hebben ook alle krachtbronnen een turbocompressor. De basis vormt een 1.8 TFSI met 120 pk die echter nog niet beschikbaar is. Wel leverbaar vanaf de start van de verkoop is de 160 pk versie van die motor. Dan is er een vrij grote sprong naar de 3,2 liter V6 met 265 pk en quattro-aandrijving.
Aan de dieselkant begint de reeks met een tweeliter viercilinder die nu beschikt over common rail-injectie en daarmee niet alleen meer vermogen levert (143 pk) maar dat vooral veel beschaafder doet dan voorheen. Daarboven zit een 2,7 liter V6 met 190 pk en standaard traploze automaat en de topper is de 3.0 TDI quattro, die in verbeterde vorm 240 pk paraat heeft en het indrukwekkende koppel van 500 Nm reeds bij 1.500 toeren levert.
Die laatste motor is meteen de fijnste (en de snelste) van het hele gamma vanwege zijn altijd parate kracht die gelukkig over vier wielen wordt verdeeld. Tegenwoordig zelfs met de nadruk op de achterwielen, want van dat fervente verdedigen van voorwielaandrijving is Audi (gelukkig) afgestapt.
Het leeuwendeel van de kopers zal echter kiezen voor een van de viercilinders en die vallen bepaald niet tegen. De diesel is mooi stil en snel en belooft veel zuinigheid, de 1.8 TFSI is nog rapper, eveneens beschaafd, maar wel wat minder zuinig.
Niet alleen de prestaties van de nieuwe A4 maken indruk. De langere wielbasis en de betere gewichtsverdeling zorgen voor een heel mooi neutraal weggedrag en het comfort is er flink op vooruit gegaan. In de duurdere versies kun je met een systeem genaamd Driveselect zelf de mate van stuurbekrachtiging, stugheid van de schokdempers en de reactie van de motor op het gaspedaal instellen. Leuk voor even, maar uiteindelijk kies je een instelling die je zelden nog verandert.
Wie op dit moment een A4 wil aanschaffen is voor de 1.8 TFSI met 160 pk 36.650 euro kwijt. Volgend jaar komt de 1.8 TFSI met 120 pk vanaf 33.150 euro; dieselen kan vanaf 39.900 euro.
Schrijf een review