Audi A4 is beter in balans

Audi heeft de A4 helemaal vernieuwd. En nogal ingrijpend ook want, de al jaren in gebruik zijnde motor-layout is

Audi heeft de A4 helemaal vernieuwd. En nogal ingrijpend ook want, de al jaren in gebruik zijnde motor-layout is drastisch aangepast door de vooras te verplaatsen. Daardoor is de het gewicht voortaan beter verdeeld en de A4 is beter in balans.

Audi heeft de A4 helemaal vernieuwd. En nogal ingrijpend ook want, de al jaren in gebruik zijnde motor-layout is drastisch aangepast door de vooras te verplaatsen. Daardoor is de het gewicht voortaan
Audi A4 is beter in balans

De komst van de Audi A5 eerder dit jaar markeerde het debuut van de nieuwe opstelling van de motor ten opzichte van de vooras. In feite komt het er op neer dat de vooras ten opzichte van de motor dik 16 centimeter naar voren is geschoven. Daardoor staat de motor nu dichter bij het middelpunt van de auto en wordt het zwaartepunt dus naar achteren verplaatst. Vooral bij de krachtigere – en qua gewicht dus zwaardere – motoren heeft dat een heilzaam effect op het weggedrag, zelfs bij de quattro-uitvoeringen.

Het verplaatsen van de motor ten opzichte van de vooras (of andersom) is ook ingegeven door de komst van de normen voor voetgangersveiligheid. De voorkant van een auto moet tegenwoordig namelijk voorkomen dat een aangereden voetganger in aanraking komt met het motorblok, dus er moet wat ‘lucht’ tussen de van de neus en de motor zitten. Dat heeft consequenties voor het design, zeker als de motor en een deel van de versnellingbak voor de vooras zijn geplaatst, zoals tot voor kort bij Audi het geval was. Dat zou de sowieso al lange neus van een Audi nog verder hebben verlengd.

De nieuwe bouwwijze is ook heeilzaam voor het design van de nieuwe Audi A4, die daaraan zijn fors gegroeide wielbasis dankt (nu 2,81 meter) en een meer gestrekte lijn met een kortere overhang voor. De A4 groeide bovendien in de lengte tot 4,70 meter en daarvan profiteerde zowel de ruimte in het interieur als de bagageruimte die nu 480 liter meet. De auto is bovendien zes centimeter breder geworden, hetgeen zowel bijdraagt aan de interieurruimte als het dynamische silhouet van de auto. Het valt bovendien te prijzen dat de extra lengte en breedte slechts 20 kilo aan het gewicht van de A4 hebben toegevoegd in vergelijking met zijn voorganger.

Meer dynamiek en sportiviteit zien we ook in het interieur van de A4, waar Audi ervoor gekozen heeft om de middenconsole iets naar de bestuurder toe te draaien, iets waar BMW’s vroeger bekend om stonden. Het is bovendien een prachtig interieur om te zien, met de voorbeeldige afwerking waar Audi inmiddels om bekend staat. Standaard is de A4 compleet uitgerust met airco, een audiosysteem en elektrische bediening voor spiegels en ramen voor en achter, maar het verder aankleden van de auto is als vanouds prijzig. Overigens is de A4 in vergelijking met zijn voorganger nauwelijks duurder geworden en als je de uitrusting erin betrekt zelfs goedkoper.

Alle motoren voor de nieuwe Audi A4 hebben directe injectie, zowel de turbodiesels als de benzinemotoren. Afgezien van de 3,2 liter V6-benzinemotor hebben ook alle krachtbronnen een turbocompressor. De basis vormt een 1.8 TFSI met 120 pk die echter nog niet beschikbaar is. Wel leverbaar vanaf de start van de verkoop is de 160 pk versie van die motor. Dan is er een vrij grote sprong naar de 3,2 liter V6 met 265 pk en quattro-aandrijving.

Aan de dieselkant begint de reeks met een tweeliter viercilinder die nu beschikt over common rail-injectie en daarmee niet alleen meer vermogen levert (143 pk) maar dat vooral veel beschaafder doet dan voorheen. Daarboven zit een 2,7 liter V6 met 190 pk en standaard traploze automaat en de topper is de 3.0 TDI quattro, die in verbeterde vorm 240 pk paraat heeft en het indrukwekkende koppel van 500 Nm reeds bij 1.500 toeren levert.

Die laatste motor is meteen de fijnste (en de snelste) van het hele gamma vanwege zijn altijd parate kracht die gelukkig over vier wielen wordt verdeeld. Tegenwoordig zelfs met de nadruk op de achterwielen, want van dat fervente verdedigen van voorwielaandrijving is Audi (gelukkig) afgestapt.

Het leeuwendeel van de kopers zal echter kiezen voor een van de viercilinders en die vallen bepaald niet tegen. De diesel is mooi stil en snel en belooft veel zuinigheid, de 1.8 TFSI is nog rapper, eveneens beschaafd, maar wel wat minder zuinig.

Niet alleen de prestaties van de nieuwe A4 maken indruk. De langere wielbasis en de betere gewichtsverdeling zorgen voor een heel mooi neutraal weggedrag en het comfort is er flink op vooruit gegaan. In de duurdere versies kun je met een systeem genaamd Driveselect zelf de mate van stuurbekrachtiging, stugheid van de schokdempers en de reactie van de motor op het gaspedaal instellen. Leuk voor even, maar uiteindelijk kies je een instelling die je zelden nog verandert.

Wie op dit moment een A4 wil aanschaffen is voor de 1.8 TFSI met 160 pk 36.650 euro kwijt. Volgend jaar komt de 1.8 TFSI met 120 pk vanaf 33.150 euro; dieselen kan vanaf 39.900 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi A4 is beter in balans
Na 307.000 km mijn oude A4 avant diesel ingeruild voor een sportversie uit 2007. Problemen bij mijn oude: turbo kapot, electronicaproblemen door lekkage uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 is beter in balans
Na twee weken en 3.000km blijkt het na een V50 op veel punten een vooruitgang. Met name het uiterlijk trekt de aandacht. Van binnen prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Weinig laadruimte achterin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Hele mooie auto. Rijdt goed, wel heb je veel PK's nodig om te kunnen genieten. Ook na anderhalf jaar nog steeds fantatisch om te zien... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
ik heb een a4 van 97 tdi. heb hem al 9 jaar zonder schade, maar de voorschermen (beide)zijn bij de wielranden wel aan het door roesten. dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 is beter in balans
Fantastische auto, mooie rijbeleving. Voor zakelijk gebruik prima vanwege premium maar wel degelijk uitstraling heeft. Maar het kost wel een paar duiten..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
ik rijd een 1.8 turbo uit 2003. het is een dijk van een auto je kan er gas mee geven en perfect rustig mee rijden. het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Heb sinds kort mijn Seat Leon 2.0 TDI Sport-Up ingeleverd voor een A4 Avant 2.0 TFSI 155Kw Proline (2010). Vindt het een schitterende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Na 4 jaar vind ik deze Audi nog steeds een mooie auto. S-line en de goede kleur (zwart) zijn erg belangrijk voor de looks... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 is beter in balans
Gave auto, rijdt goed, ligt strak op de weg.. Uitlaat klinkt te mak helaas. Olieverbruik is fors!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Sinds 1 jaar en 30.000 km een audi A4 avant 2.7tdi Multitronic. Opties: spotonderstel, 18" velgen. Vorige auto: 5 jaar lang enorm genoten van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Zeer mooie wagen, maar als je jaren met een Citroën C5 hebt gereden heb je toch wel vragen bij het zogezegde comfort dat iedereen aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 is beter in balans
Nette auto met een uitstraling die ik er overigens niet aan zie. Vind het voor de rest weinig auto voor het geld. De Ford.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 is beter in balans
Fantastische wagen die alles heeft, motor, rijplezier, 4 wielaandrijving, duurzame afwerking, goede lak en cabrio. Het vermogen van 420pk komt heel gelijdelijk waardoor deze wagen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Heb een Audi A4 1.9 TDI. uit 2007 Super!.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
rij al vanaf 1987 Audi, momenteel een A4 Avant tdi 1.9. verbruik op lange afstand met veelvuldig gebruik cruise control gem.5.2 op 100, prima, beetje.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
bij lange afstanden valt het verbruik mee 5,5 l anders mag je wel 2liter bijreken.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
Van mijn 2.5 V6 tdi ging na twee jaar het kunststof handvat van de peilstok kapot. De Audi importeur had hier nog nooit van gehoord,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 is beter in balans
Ik rij nu een maand in een 1.8 tfsi 88kw. De standaard versie met als enige additionele opties alu 225/65 R16 en parkeersensoren achter. Prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 is beter in balans
Ik rij nu 5 maanden een audi a4 2.0 diesel De auto is mooi,de garage Zenna is oke met de levering, maar het verbruik is.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
Heerlijke auto. Toen ik de auto kocht, is er een verlagingsset onder gezet. Superstrakke wegligging, maar nu ik ook regelmatig in Polen moet zijn, is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
ik rij per jaar ruim 30.000 km in mijn A4 avant, 1,9 TDI van maart 2003. heb de auto via PON laten chippen, verbruik is daardoor.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
Audi A4 3.2 FSI automaat,top auto........, helemaal in de sportstand.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
Audi A4 bouwjaar 2004 altijd dealer onderhouden en nu al ROEST op motorkap en deur ondanks verzinkte carosserie . Volgens Importeur PON geen lakgarantie meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi A4 is beter in balans
Audi A4 bouwjaar 2004 altijd bij dealer onderhouden en ook bij dealer gekocht ROEST op verschillende plaatsen !! Importeur en dealer PON doen of.. Lees volledige review.
Audi A4 is beter in balans
Diverse malen bij dealer geweest maar konden de mankementen ook na 3 dagen niet vinden en dan krijg je toch de rekening gepresenteerd en weet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 is beter in balans
mooie strakke auto, wolf in schaapskleren trekt als een beer en gaat als de brandweer,, geweldige machine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Perfect afgewerkt, kan bijna niet beter. Geen storingen gehad. Wel wat olieverbruik. 1L op 6000 Km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Sinds januari 2008 eigenaar van een TDI A4 avant advance met sportpakket en leer. + Sportief rijgedrag + Goede automaat + Mooie afwerking - Telefoonvoorbereiding in zijn totaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 is beter in balans
Rij nu nog een avant 2.5tdi probleemloos 90000 km in 3jr; volgende week krijg ik 3.0 tdi quattro in een woord fantastisch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5