De Corolla is in zijn vele generaties bij elkaar opgeteld de best verkochte auto van deze planeet. In ons stukje aarde dat West-Europa heet staat de auto te boek als degelijk en oerbetrouwbaar, maar ook als saai en suffig. Daarom koos Toyota er een jaar geleden voor om de Auris als nieuwe hatchback in de compacte middenklasse te lanceren. De naam Corolla verdween vervolgens korte tijd van het toneel, maar is nu weer terug op een compacte sedan.
Die nieuwe Corolla zet in elk geval één traditie van zijn voorgangers voort: hij ziet er niet erg opwindend uit. Het is een keurige sedan met zelfs een flink formaat, waarmee hij in eigen huis de Avensis kan beconcurreren, maar spannend is anders. Het interieur wint ook geen designprijzen, maar is wel mooi uitgevoerd en tevens functioneel. Het lijkt trouwens best wel op dat van de Auris – het instrumentarium is zelfs identiek – maar de Corolla heeft niet zo’n hoge middentunnel.
Als we verder kijken zien we nog meer overeenkomsten met de Auris, vooral onderhuids. De wielbasis is identiek en dus wordt ook de bodemplaat gedeeld en de beschikbare motoren – in dit geval alleen een 1.6 benzine met 124 pk en een 2.0 turbodiesel met 126 pk – stammen ook regelrecht uit de Auris. Je zou dus mogen verwachten dat de Corolla over vergelijkbare rijkwaliteiten beschikt.
We waren echter zeer aangenaam verrast door op de eerste meters al te kunnen constateren dat de Corolla zelfs nog beter rijdt. Hij voelt lichter en handzamer aan, de motor lijkt wat stiller zijn werk te doen en met name het veercomfort in de Corolla is beter. Grote en kleine oneffenheden in het wegdek worden uitmuntend verwerkt en als geheel is de afstemming beter geslaagd dan de naar onze smaak iets te sportief getinte Auris.
Het weggedrag heeft daar niet onder geleden, want de Corolla stuurt eveneens voortreffelijk. De elektrische bekrachtigde installatie verschaft veel gevoel en onder slechts licht overhellen van de carrosserie rondt de Corolla bochten veel vlotter dan je voor mogelijk houdt.
Tel daarbij de ruime carrosserie waar je met vier volwassenen en bagage prettig in kunt reizen en het zal duidelijk zijn dat de Corolla aantrekkelijk is dan ooit. In de tamelijk luxueus uitgeruste versie die we reden – het uitmuntende eigen navigatiesysteem met achteruitrijcamera was standaard – kregen we zelfs een beetje het Lexus gevoel. De Corolla is er in benzineversie vanaf 21.850 euro en dat is flinke concurrentie voor sommige Koreaanse merken, maar vooral ook voor de goedkopere versie van de inmiddels een beetje op leeftijd rakende Avensis.
Schrijf een review