Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland

Na de introductie van de Suzuki SX4 in Italië is het tijd om op eigen bodem de ‘Hollandse’ versie te gaan rijden. En daarmee bedoelen we een SX4 met 1.6 benzinemotor en tweewielaandrijving met CVT-automaat in de keurige uitvoering Exclusive, die behoorlijk compleet is maar niet overdrijft met de prijs. Voldoet deze crossover aan alle eisen van de Nederlandse koper? Hij komt heel dicht in de beurt.

Suzuki heeft de introductie van de SX4 goed getimed. De Japanners willen namelijk met hun nieuwe crossover kopers van een Mitsubishi ASX en Nissan Qashqai aan het twijfelen brengen, of sterker nog, naar zich toe trekken. Nu loopt de ASX al even mee en staat de Qashqai op het punt om helemaal nieuw onthuld te worden. De SX4 S-Cross staat sinds kort al bij de dealer in allerlei uitvoeringen.

Veel ruimte (en bakjes)
Zoals we al hebben kunnen zien bij de eerste kennismaking is de nieuwe SX4 een slag groter geworden, zonder fors in gewicht toe te nemen. Het totaalgewicht van 1100 kg is zelfs heel bescheiden. De nieuwe proporties van de SX4 zijn een slimme zet van de Japanners geweest, want de SX4 is nu zowel voor- als achterin ruim genoeg voor in totaal vijf volwassenen en flink groter dan een Swift. Het dashboard doet wel denken aan zijn kleinere broertje. De indeling is aangenaam logisch met alle knoppen en toetsen op de juiste plek - en daardoor rijd je er zo mee weg. Positief zijn we ook over de bouwkwaliteit en afwerking van het productiemodel, dat net even strakker in elkaar steekt dan de voorserie-modellen van de introductie. Niet dat Suzuki hier nieuwe maatstaven zet, maar de Japanners stellen niet teleur. Ook niet in het aantal bakjes en vakjes dat het interieur rijk is. Portemonnee, sleutels, kauwgom, telefoon en een flesje drinken, je kunt het zo een plek geven. Missen we nog iets?

Geïntegreerde navigatie
Ja, een navigatiesysteem. Maar de importeur heeft inmiddels zelf een systeem uitgekozen dat naadloos in het dashboard (op de plek van de radio) wordt gemonteerd. De SX4 Business Editions en de High Executive hebben deze uitkomst standaard. Op alle andere uitvoeringen en dus ook de 'onze' is een investering van 1045 euro inclusief montage vereist. Binnenkort gaan we het navigatiesysteem live testen om er achter te komen het de moeite waard is.

Ondanks dat we tijdens de introductie beide motoren uit het palet hebben kunnen beproeven – de 1.6 liter benzine- en dieselmotor – leek het ons verstandig om nog eens op eigen bodem met de benzinevariant aan de bak te gaan. Bleek de inschatting dat de 120 pk sterke viercilinder voor Nederlandse kilometers krachtig genoeg is de juiste? Ook als je de SX4 met CVT-automaat besteld hebt? En hoe rijdt die CVT?

CVT heel relaxed
Het antwoord is: heel relaxed. Suzuki heeft het karakter van de CVT zodanig afgesteld dat de benzinemotor op constante snelheden en zelfs op de snelweg heel weinig toeren draait. Bij normale acceleratie stijgt het toerental automatisch, maar zet hij geen keel op. Een compliment voor de automaat en een bevestiging dat de 1.6 een soepele kracht is, want de acceleratie is altijd vinnig genoeg. Moet het gas er wat dieper op, dan blijkt de motorkapisolatie goed zijn werk te doen en voelen de motor zelfs krachtiger dan hij is. De meerprijs van 2000 euro voor de CVT-automaat is heel redelijk. Voor wat betreft het maximale trekgewicht hoeft er niet gevreesd te worden; de SX4 1.6 benzine mag altijd 1200 kg trekken. De optionele vierwielaandrijving verhoogt dit gewicht niet.

Handgeschakeld met 20% bijtelling
Voor zakelijk rijders is de CVT nét geen optie. Tenminste, als 20% bijtelling een vereiste is. De CO2-uitstoot van deze versie ligt welgeteld 1 gram hoger dan de handgeschakelde benzineversie…. De diesel – die alleen handgeschakeld leverbaar is – komt trouwens ook in aanmerking voor die lagere bijtellingscategorie.

Los van grammen CO2 en peekaa’s heeft de Suzuki nog meer kwaliteiten in zijn mars; een goed rijgedrag. De ontwikkelaars van de SX4 hebben wederom met een schuin oog naar de Swift kunnen kijken waardoor de besturing prettig direct is. Het comfort ligt daarentegen op een hoger niveau, zonder samen te gaan met zachte vering of overhellen. Een prima mix waar zowel de ontspannen als wat sportievere rijder mee uit de voeten kan.

Prijsniveau
Het prijsniveau van de SX4 is ook heel modaal. Ondanks dat de vanafprijs van 17.999 euro wel heel aantrekkelijk klinkt, is het de Exclusive versie die goed in zijn spullen zit met onder meer verwarmbare buitenspiegels, een startknop, panoramisch schuif-/kanteldak, extra speakers, bekerhouders, verstelbare achterbankleuning, zilverkleurige beschermplaten en 17 inch lichtmetalen wielen. Bovendien kost deze uitvoering het bedrag waarvoor de gemiddelde nieuwe auto in Nederland de deur uit gaat: 25.499 euro, inclusief CVT. Wie trouwens geen prijs stelt op het schuif-/kanteldak krijgt 900 euro terug, in ruil voor iets meer hoofdruimte achterin. Goed dat die mogelijkheid er is, want dan is ook één van de weinige kritiekpunten (die hoofdruimte achterin) weer van de baan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Heb de auto net opgehaald vanochtend. Ik verwacht wel plezier te hebben van deze auto. Ik rij de laatste 40 jaar Nissan, dus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Suzuki SX4 een paar maanden in bezit. Van Seat Arosa naar SX4 is een wereld van verschil. Een leuke volwassen kleine SUV met toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Deze sx 4 is mijn 16 de suzuki is een goede degelijke auto maar ja dat ben gewend ik rij al vanaf 1985.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Ik heb 9 en een half jaar met een liana Aut gereden en 153.000km daarbij afgelegd zonder problemen en ik bedoel zonder problemen zelfs de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Leuke auto voor het geld en compleet goed weggedrag ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Ik heb ruim 13 jaar zonder enige mankement in een 18GTX baleno gereden (heb hem nog). Sedert 1 maand een nieuwe Arrow SX4... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Ik heb nu 7800 km gereden met onze nieuwe suzuki en hij word steeds zuiniger. Nu een verbruik van 1:19.2 op de lange rit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Na 41 jaar opel te hebben gereden hebben we sinds 16-4-2010 een suzuki sx4 comfort benzine uitvoering. We hebben nu 2000 km gereden en.. Lees volledige review.
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
al zeker acht keer aan gegeven over de z.b over het piepen en klapperen van de rem blokken dan word er vet tussen gedaan,ja dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Wij vinden het een geweldige wagen,ook in winterse omstandigheden. met winterbanden ligt deze auto goed op de weg,geen weg glijden van achterbanden en of uit stuur.wij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Mooie auto. zuinig, rijd goed,veel zit ruimte achterin. sterke motor 1.6... Lees volledige review.
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Niet veel commentaar, zijn ermee op wintersport geweest en beviel prima. Alleen hadden we een imperal met skibox op het dak en dat floot heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
na zakelijk in 21 wagens en 2,5 miljoen km. gereden te hebben nu een SX4 Shogun.(prive). Na 35000 km , 15000km met caravan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
ik ben erg tevreden over de sx4 ik heb hem twee jaar 40.000 gereden prima auto waar voor zijn geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
mooie, stijlvolle auto om te zien, van de exclusieve tekentafel van fiat, cloon van de SEDICI. benzine gebruik van 6,5 l op 100 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Verder alles naar wens, alleen het voorste zij raamtje, een dode hoek, mij vaak overkomen dat ik niets zie maar er wel wat aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Auto al 2 jaar oud 30.000 km.zetels al moeten herstellen, kraakte verschrikkelijk. Na 5 keer klagen over de schakelingen, eindelijk nieuw boite gestoken. Maakt totaal geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Prima auto nu 2 jaar in ons bezit (20000 km). Vorige auto was een Mitsubshi Spacestar, deze auto was wel meer een reisauto t.o.v. onze SX4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Hallo Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de 1,6 als caravantrekker, ik overweeg nl om er een aan te schaffen. In de waardering heb ik.. Lees volledige review.
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Mijn auto is van juni 2007 met amper 25000 km. Na veel klachten van de koppeling eindelijk een nieuwe boite gekregen, de auto voor de vierde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
We hebben de SX4 nu ruim een half jaar. (12dkm) Vorige Suzuki was een Liana. Die was wel ruimer, maar deze is veel mooier... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Wij hebben de SX4 nu net 2 jaar, ben vaak terug geweest naar de dealer omdat hij vaak afslaat bij het inparkeren, volgens de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Om maar met de deur in huis te vallen. Ik vind de besturing tegen vallen. Alle voel je in het stuur. Reageert op elke on-effenheid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Net als Arnold vaak last van te veel vocht in de auto. Laatst ook iemand gsproken die er last van had. Af en toe even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Vraag! Zijn er meer mensen die last hebben met de ontwaseming van zowel de linker- en rechter achterruit? Het uitvallen van de stuurbekrachtiging bij lage snelheid en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Schakelen met koude motor in eerste naar tweede zeer slecht, kleine koffer, in de garage slechte bediening, en veel te duur, factuur moeilijk te krijgen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
Na jaren trouw VW Golf rijden, de SX 4 4-grip aangeschaft. Valt absoluut niet tegen. Wel letten op het gaspendaal. 1 op 11/12 lijkt soms normaal, kennelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland
fijne auto, alleen de demping voor is aan de harde kant vooral in een zandweg met kuilen. vaak storend , zijn er meerdere die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5