Die enorme populariteit in ons land heeft Mitsubishi er toe aangezet de productie voor Europa aanzienlijk te vervroegen. De fabriek, maar ook de Nederlandse importafdeling waren flink verrast door het succes, maar hebben er handig en snel op ingespeeld. Het ging er immers om nog dit jaar zoveel mogelijk orders te noten, aangezien de fiscale presentjes dan nog maximaal zijn. Maar niet alle nu al bestelde PHEV’s kunnen nog dit jaar worden afgeleverd. Maar 11.000 verkopen blijft gigantisch: in 2013 verkocht Mitsubishi in totaal 3.584 auto's in ons land!
Die belastingcadeautjes omvatten, naast vrijstelling van BPM en MRB (tenminste tot 2016), vooral interessante zaken voor ZZP’ers. Daar zijn geen algemene cijfers voor te geven, want hangen af van persoonlijke (zakelijke) en regionale omstandigheden. Maar er zijn mogelijkheden voor investeringsaftrek, milieu-investeringsaftrek en versnelde afschrijving. Daar kan de Mitsubishi-dealer opheldering over verschaffen, maar geïnteresseerden kunnen in ieder geval beter hun belastingconsulent laten adviseren. Overigens zijn onder de verkochte Outlanders PHEV vrijwel geen leaseauto’s.
Prettiger
Het zou echter de Outlander PHEV onrecht aandoen om te stellen dat hij uitsluitend vanwege de fiscale cadeaus in trek is. Een uitgebreide testrit in de omgeving van het Baskische San Sebastián leerde ons namelijk dat het, hybride of niet, een van de prettiger SUV’s – Mitsubishi zelf noemt hem een cross-over – op de markt is. En naar onze smaak rijdt de PHEV nog lekkerder dan de versies met alléén een verbrandingsmotor.
Een van de aardige dingen aan deze versie is bijvoorbeeld dat er twee elektromotoren in zitten, eentje voor de vooras en een voor de achteras – en hoewel het een 4x4 is, zijn die assen niet aan elkaar gekoppeld. Die elektromotoren zorgen in principe voor de aandrijving, want de 121-pk tweeliter benzinemotor wordt uitsluitend bijgezet wanneer er een vlottere acceleratie wordt verlangd, of wanneer er harder wordt gereden van 120 km/h. Verder is de verbrandingsmotor er hoofdzakelijk om de lithium-ionaccu’s bij te laden.
Zuinig en stil
In ons land zal er dus vooral elektrisch met deze Outlander worden gereden en dat is niet alleen uitermate spaarzaam, het is ook weldadig stil. Bovendien heeft Mitsubishi de carrosserie extra stil gemaakt, met onder meer dikkere zijruiten, om ook als de benzinemotor draait het zo rustig mogelijk te houden. Dat maakt deze Outlander extra comfortabel.
Voor de rest verschilt de PHEV niet, of nauwelijks van zijn conventionele broertjes. Hij helt, vanwege de laaggeplaatste accu’s, zelfs wat minder over in bochten en ook dat werkt comfort verhogend. Hij is, met zijn 1.785 kilo wel 295 kg zwaarder dan de gewone tweeliter, maar daar merk je weinig van: de elektromotoren maken de acceleratie toch zeer acceptabel. Bij het remmen bespeur je het extra gewicht ook nauwelijks, doordat er extra vertraging aanwezig is om stroom te regenereren.
Geen versnellingsbak
De mate waarin dat laatste gebeurt is instelbaar. Grappig genoeg gaat dat met de flippers aan het stuur die je in je onschuld eerst aanziet voor bediening van de versnellingsbak, maar de PHEV hééft helemaal geen transmissie. De benzinemotor wordt gewoon geactiveerd als ware het een overdrive. Maar dan niet voor brandstofbesparing, edoch voor het verhogen van het koppel. Het inschakelen en deactiveren van de verbrandingsmotor verloopt overigens zonder schokken of stoten. Je hóórt het alleen – een beetje.
Het zal duidelijk zijn: deze Mitsubishi Outlander is heel prettig in het gebruik en vooral super-zuinig. Dat is optimaal wanneer de accu’s in rust zoveel mogelijk worden opgeladen en dat kan in ongeveer vier uur en met een snellader in 2,5 uur. Beide methodes zijn, zonder extra betaling, met de PHEV mogelijk. Bijladen aan lichtnet, wallbox of laadpaal is voordeliger dan het door de motor te laten doen en die moet dan ook vooral worden gezien als de onontbeerlijke ‘range extender’, die met een tankinhoud van 48 l een actieradius van 824 km oplevert. De veelvuldig aanwezige ‘range anxiety’ hoeft hier dus absoluut niet gevoeld te worden.
App
Net als bij andere plugin-hybrides en elektrische auto’s is er een app voor de iPhone of iPad waarmee bijvoorbeeld de airco of verwarming op afstand (en met timer) kan worden ingeschakeld. De app heeft ook een kaart met laadpalen er op en vertelt verder alles over de toestand van de auto. Ook die app valt onder de comfortverhogende aspecten.
Dat comfort vergroot de aantrekkelijkheid van de Mitsubishi Outlander PHEV aanzienlijk, maar voor de kopers zullen toch de belastingvoordelen, de brandstofbesparing en de milieuvriendelijkheid de grootste rollen spelen – en waarschijnlijk ook in deze volgorde.
Foto's: Jacco van de Kuilen
Schrijf een review