Citroën Grand C4 Picasso is vooral heel grande

Een C4 Picasso te klein? Citroën heeft daarom ook weer de Grand C4 Picasso, met langere wielbasis en zevenzitter. Getest!

Enkele maanden na het debuut van de vijfzits Citroën C4 Picasso is het de beurt aan de zevenzitter. Een langere wielbasis, een eigen gezicht en nog meer binnenruimte zijn enkele speerpunten van de Grand C4 Picasso. Eens kijken hoe de MPV voor grote families met BlueHDi-dieseltechnologie zich gedraagt in het Zuid-Duitse heuvelland.

Het verschil met de vijfzits Picasso is overduidelijk. Misschien niet direct recht van voren, maar en profil toch zeker wel. Citroën heeft overigens ook aan de voorzijde geprobeerd onderscheid te maken met zijn ‘kleine’ broer. De LED-dagrijverlichting is verfraaid met een chromen bies, de luchtinlaten in de voorbumper zijn van bescheidener formaat en de mistlampen zijn net wat anders verpakt. Aan de zijkant is het vooral de dakrails die het aanzicht bepaalt en wezenlijk onderdeel lijkt uit te maken van de carrosserie. Een alleraardigst detail. De achterzijde tot slot is gezegend met een afwijkende klep en lichtunits in de vorm van een C. Schuin van achteren en met de bijzondere 18-inch twotone Eole-wielen oogt de Grand C4 Picasso best futuristisch. Doen die Fransen weer goed.

Relaxfauteuil
In het binnenste komen de MPV-kwaliteiten pas echt tot uiting en valt opeens ook de enorme ruimte op, onder meer te danken aan de 11 centimeter langere wielbasis ten opzichte van het vorige model. Voorin zit je op welgevormde zetels met, indien geopteerd voor het Pack Lounge, een heuse relaxfauteuil voor de bijrijder met verstelbare ondersteuning voor de onderbenen. De bestuurder zit op een vergelijkbare zetel, uiteraard zonder additionele ondersteuning. De zitpositie is vrij hoog, ook in de laagste stand. Een echt sportieve zithouding is niet aan te meten; de sportief ingestelde huisvader of -moeder wordt op dat punt teleurgesteld. 

Achterin zijn de in totaal vijf stoelen over twee rijen beduidend kleiner (smaller en korter) van formaat. De stoelen op de tweede rij zijn in de lengte over een afstand van 15 centimeter afzonderlijk te verschuiven. Vergemakkelijkt tevens de instap naar de twee stoelen helemaal achterin. Beide stoelen verdwijnen met een eenvoudige handgreep keurig in de bodem, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. De ruimte op deze derde zitrij is puur bedoeld voor kinderen. Vooral de beenruimte is hier de beperkende factor.

Bureaublad
Het dashboard oogt in eerste instantie heel clean en opgeruimd totdat je het contact inschakelt en de twee displays tot leven komen. Je wordt overspoeld met een overkill aan informatie op het 12-inch scherm centraal op het dashboard. Iets te veel van het goede als je het mij vraagt. Het gaat hier om de Graphic-modus van het instrumentarium. Gelukkig zijn er ook rustiger thema’s te selecteren, zoals Cubic of Elliptic. Details in de vorm van het uploaden van een foto die vervolgens als ‘bureaublad’ fungeert, kunnen we wel waarderen. Zie het als een ‘denk aan mij 2.0’-fotolijstje, waarbij bijvoorbeeld de familiefoto kan worden geüpload.

Het 7-inch touchscreen voor navigatie, audio en allerhande instellingen voor rij- en veiligheidssystemen is gebruiksvriendelijk. Via de toetsen aan weerszijden van het scherm navigeer je snel naar het gewenste menu om vervolgens op het scherm de juiste instellingen te kiezen.

BlueHDi
De nieuwe Grand C4 Picasso komt met een vijftal verschillende motoren beschikbaar, maar tijdens de eerste kennismaking stond ons alleen de nieuwe BlueHDi-dieselmotor ter beschikking. Citroën is maar wat trots op deze nieuwe motor, die dankzij allerlei innovatieve technieken nu al voldoet aan de Euro 6-emissie-eisen. De 2.0 liter diesel is 150 pk sterk en levert 340 Nm aan koppel. In combinatie met de handgeschakelde zesbak noteert de Grand C4 Picasso een verbruik van 4,2 l/100 km, wat neerkomt op 110 g/km CO2. Daarmee komt-ie in aanmerking voor 20% bijtelling, net als de andere diesels trouwens.

We reden de sterkste diesel zowel met handbak als met nieuwe zestraps BVA-automaat. Vooral die laatste is een verademing ten opzichte van de gerobotiseerde ETG-bak in de vorige Grand Picasso (hoewel die voor de nieuwe wel weer in verbeterde vorm leverbaar is op de 1.6 e-HDi); de gangwissel verloopt vloeiend en beduidend sneller. Zelfs ook nog redelijk intuïtief. Bergaf schakelt de automaat uit eigen beweging een tandje terug om beter op de motor te kunnen afremmen. Jammer dat de automaat net te veel effect heeft op de verbruiks- en emissiecijfers. Met een CO2-uitstoot van 117 g/km is het 25% bijtellen.

Zweven
De BlueHDi-diesel levert zijn koppel vanaf 2.000 tpm. In de allerlaagste toerenregionen heeft de motor enigszins moeite op stoom te komen. De automaat poetst dat ‘gat’ weg, met handbak is het zaak even terug te schakelen. Verder is de diesel een uiterst stille metgezel, je hoort ‘m nauwelijks. Dat zorgt voor de nodige rust in het interieur en past ook prima bij het comfortabele karakter van de Grand C4 Picasso. Dankzij de langere wielbasis lijkt de Fransman over het wegdek te zweven. De besturing past ook in dat zweverige plaatje, doet wat-ie moet doen, maar is verder weinig communicatief.

Enigszins sportief rijdend door het Zuid-Duitse heuvelland bleef het overhellen van de carrosserie toch redelijk binnen de perken, ondanks de comfortabele afstemming. Dan is het wel aan te raden de rijstrookdetectie te deactiveren. Citroën heeft namelijk een bijzondere manier gevonden om de bestuurder te informeren over het onbedoeld overschrijden van de rijstrook. En wel via het voortdurend aanspannen van de gordel. Bij een sportief bochtgedrag kan dat op je zenuwen gaan werken.

De Citroën Grand C4 Picasso staat inmiddels bij de dealer. De prijslijst start bij 27.690 euro voor de versie met 120 pk sterke VTi. De gereden BlueHDi-dieselmotor komt op 36.190 euro met handbak en 20% bijtelling. De versie met automaat is 2 mille duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.