Je zou het misschien niet zeggen, maar Ford de op één na grootste leverancier van elektrische en hybride-auto's ter wereld. Waarom wij daar in Europa niets van merken? Het antwoord is eigenlijk simpel; Ford kan met de Ecoboost motoren dusdanig lage verbruikscijfers presenteren, dat de huidige hybridemodellen in Nederland weinig toegevoegde waarde hebben. Bovendien zou het prijskaartje niet altijd even gunstig uitvallen en worden niet alle modellen uit Amerika ook bij ons geleverd.
Geëlektrificeerd
Met de Focus Electric zet Ford in Europa de eerste stap naar volledig elektrisch personenautorijden - Ford had sinds 2011 al een Transit Connect Electric. Nu hebben we van de Focus al eerder een prototype van gezien – zélfs een exemplaar dat was gebaseerd op de vorige generatie Focus – maar nu is het model klaargestoomd voor de showroom en rolt hij in dezelfde fabriek van de band als de andere Focus-modellen, Saarlouis in Duitsland. Flinke haast had het merk overigens niet, want in met name Californië staat de auto al krap twee jaar bij de dealers.
Goed, nu hij ook bij ons een feit is, waar hebben we precies mee te maken? In feite is de Focus Electric een geëlektrificeerd model, waarbij de auto naderhand is getransformeerd tot een EV-auto. Daar is an sich niets mis mee, maar dat lijdt wel tot één pijnpunt; de bagageruimte. De techneuten hebben een aanzienlijk deel van de laadruimte in beslag genomen om de accu’s te plaatsen en konden niet bij het prille begin van de Focus hun zegje doen. Niets meer aan te doen, maar dus niet zonder gevolgen.
Rijden!
Een dagje rijden met de Focus Electric in en om Amsterdam tijdens de e-Challenge leert verder dat er maar weinig op de Focus aan te merken valt. Hij is voor passagiers net zo ruim als een gewone Focus en is compleet uitgerust. Sterker nog, deze Focus loopt zelfs een beetje voorop. Zo heeft deze Electric geen traditionele tellerset, maar een TFT-display waarop de snelheid, en de boordcomputer te zien is. Nieuw voor de Focus, de Mondeo heeft het al jaren. Ook heeft de Focus Electric een iets andere neus, meer in lijn met de Ford Fiesta en nieuwe Mondeo. Reken er op dat ook de C-MAX en andere Focus-modellen deze neus gaan krijgen in de facelift.
Hoe rijdt zo’n elektrische Focus? Eigenlijk boven verwachting; er is nog steeds prima comfort, de besturing is niet licht of wollig geworden en ook in bochten voelt de Focus niet ‘aangepast’, lomp of zwaarlijvig. Ondanks dat hij 1600 kilo weegt. Dankzij de traploze versnellingsbak is vloeiend accelereren ook onderdeel van de rijbeleving. De 145 pk sterke elektromotor is makkelijk mee te komen met het verkeer – al is de topsnelheid begrensd op 135 km/u – en ondanks dat hij eerder ‘smooth’ dan ‘bruusk’ uit de startblokken komt, sla je bij het verkeerslicht geen flater. Keurig, allemaal.
Het enige waarin de Focus Electric zich op een andere manier openbaart dan de gewone Focussen is de sterke remwerking bij het vieren van het ‘gaspedaal’. Op dat moment remt de auto sneller af dan je gewend bent en wordt energie teruggewonnen naar de accu’s. Door slim te anticiperen in de stad is het daardoor mogelijk met slechts één pedaal te rijden; lekker makkelijk en nog goed voor de actieradius ook. In de L-stand van de transmissie is de motorremwerking nog iets sterker; en maakt de techniek maximaal gebruik van stop-and-go verkeer in de stad.
Actieradius winnen
Hoeveel actieradius je ‘wint’ of nog over hebt, is te zien op het TFT-scherm van de boordcomputer. De maximale actieradius bedraagt 160 kilometer en wij startten ‘vol’ met 136 kilometer, berekend op basis van de rijstijl van de vorige bestuurder. Als kers op de taart worden naar mate je efficiënt rijdt een aantal vlinders op het scherm gepresenteerd. Een vlot sprintje bij het verkeerslicht doen ze overigens weer als sneeuw voor de zon verdwijnen; onze SmartGauge is onverbiddelijk. De accu's zijn op te laden bij een openbaar laadpunt, het huis-tuin-en-keuken stopcontact of prive-laadstation. Ford werkt voor realisatie van die laatste samen met de ANWB. De laadtijden variëren tussen de 2-3 uur (krachtstroom) tot 7 uur (16 Ampere, thuis).
Prijs
Waar je ook niet om heen kunt is de prijs. Hij mag dan wel goed in zijn spullen zitten met 17 inch lichtmetaal, automatische airco, keyless entry, navigatie en een achteruitrijcamera, toch blijft 39.990 euro voor een Ford Focus Electric een flinke smak geld. Zeker als je weet wat zijn grote concurrent Nissan LEAF met accu’s moet kosten; 29.790 euro. Ford verdedigt zich met de stelling dat een elektrische auto nou eenmaal meer kost en dat zij die kosten wel doorberekenen aan de klant. Wel geeft het merk vijf jaar garantie in plaats van de gebruikelijke twee jaar. En dan is er ook nog zoiets als smaak. Leasen is overigens ook nog een optie: vanaf 689 euro per maand.
Hoe dan ook is het EV-offensief van Ford niet bij voorbaat de kop in gedrukt. Naast de Focus Electric staat begin volgend jaar een C-MAX plug-in hybrid op het programma en ook van de nieuwe Mondeo zit een Hybrid-versie in het verschiet. Prijzen van die auto’s zijn nog niet bekend.
Schrijf een review