Eerste ronde met Ford Focus Electric

Volledig elektrisch en nu ook voor Europa, de Focus Electric.

Elektrische auto’s zijn er inmiddels in diverse soorten en maten. Ford had voor de Europese markt – overigens bewust - nog geen EV in de showroom staan. De Focus Electric is de eerste telg van een klein offensief modellen met elektromotor. Wij reden een eerste ronde tijdens de Amsterdam e-challenge.

Eerste rij-indruk Ford Focus Electric in Nederland, de eerste EV van Ford die nu te koop is.
Focus Electric door Amsterdam

Je zou het misschien niet zeggen, maar Ford de op één na grootste leverancier van elektrische en hybride-auto's ter wereld. Waarom wij daar in Europa niets van merken? Het antwoord is eigenlijk simpel; Ford kan met de Ecoboost motoren dusdanig lage verbruikscijfers presenteren, dat de huidige hybridemodellen in Nederland weinig toegevoegde waarde hebben. Bovendien zou het prijskaartje niet altijd even gunstig uitvallen en worden niet alle modellen uit Amerika ook bij ons geleverd.

Geëlektrificeerd
Met de Focus Electric zet Ford in Europa de eerste stap naar volledig elektrisch personenautorijden - Ford had sinds 2011 al een Transit Connect Electric. Nu hebben we van de Focus al eerder een prototype van gezien – zélfs een exemplaar dat was gebaseerd op de vorige generatie Focus – maar nu is het model klaargestoomd voor de showroom en rolt hij in dezelfde fabriek van de band als de andere Focus-modellen, Saarlouis in Duitsland. Flinke haast had het merk overigens niet, want in met name Californië staat de auto al krap twee jaar bij de dealers.

Goed, nu hij ook bij ons een feit is, waar hebben we precies mee te maken? In feite is de Focus Electric een geëlektrificeerd model, waarbij de auto naderhand is getransformeerd tot een EV-auto. Daar is an sich niets mis mee, maar dat lijdt wel tot één pijnpunt; de bagageruimte. De techneuten hebben een aanzienlijk deel van de laadruimte in beslag genomen om de accu’s te plaatsen en konden niet bij het prille begin van de Focus hun zegje doen. Niets meer aan te doen, maar dus niet zonder gevolgen.

Rijden!
Een dagje rijden met de Focus Electric in en om Amsterdam tijdens de e-Challenge leert verder dat er maar weinig op de Focus aan te merken valt. Hij is voor passagiers net zo ruim als een gewone Focus en is compleet uitgerust. Sterker nog, deze Focus loopt zelfs een beetje voorop. Zo heeft deze Electric geen traditionele tellerset, maar een TFT-display waarop de snelheid, en de boordcomputer te zien is. Nieuw voor de Focus, de Mondeo heeft het al jaren. Ook heeft de Focus Electric een iets andere neus, meer in lijn met de Ford Fiesta en nieuwe Mondeo. Reken er op dat ook de C-MAX en andere Focus-modellen deze neus gaan krijgen in de facelift.

Hoe rijdt zo’n elektrische Focus? Eigenlijk boven verwachting; er is nog steeds prima comfort, de besturing is niet licht of wollig geworden en ook in bochten voelt de Focus niet ‘aangepast’, lomp of zwaarlijvig. Ondanks dat hij 1600 kilo weegt. Dankzij de traploze versnellingsbak is vloeiend accelereren ook onderdeel van de rijbeleving. De 145 pk sterke elektromotor is makkelijk mee te komen met het verkeer – al is de topsnelheid begrensd op 135 km/u – en ondanks dat hij eerder ‘smooth’ dan ‘bruusk’ uit de startblokken komt, sla je bij het verkeerslicht geen flater. Keurig, allemaal.

Het enige waarin de Focus Electric zich op een andere manier openbaart dan de gewone Focussen is de sterke remwerking bij het vieren van het ‘gaspedaal’. Op dat moment remt de auto sneller af dan je gewend bent en wordt energie teruggewonnen naar de accu’s. Door slim te anticiperen in de stad is het daardoor mogelijk met slechts één pedaal te rijden; lekker makkelijk en nog goed voor de actieradius ook. In de L-stand van de transmissie is de motorremwerking nog iets sterker; en maakt de techniek maximaal gebruik van stop-and-go verkeer in de stad.

Actieradius winnen
Hoeveel actieradius je ‘wint’ of nog over hebt, is te zien op het TFT-scherm van de boordcomputer. De maximale actieradius bedraagt 160 kilometer en wij startten ‘vol’ met 136 kilometer, berekend op basis van de rijstijl van de vorige bestuurder. Als kers op de taart worden naar mate je efficiënt rijdt een aantal vlinders op het scherm gepresenteerd. Een vlot sprintje bij het verkeerslicht doen ze overigens weer als sneeuw voor de zon verdwijnen; onze SmartGauge is onverbiddelijk. De accu's zijn op te laden bij een openbaar laadpunt, het huis-tuin-en-keuken stopcontact of prive-laadstation. Ford werkt voor realisatie van die laatste samen met de ANWB. De laadtijden variëren tussen de 2-3 uur (krachtstroom) tot 7 uur (16 Ampere, thuis).

Prijs
Waar je ook niet om heen kunt is de prijs. Hij mag dan wel goed in zijn spullen zitten met 17 inch lichtmetaal, automatische airco, keyless entry, navigatie en een achteruitrijcamera, toch blijft 39.990 euro voor een Ford Focus Electric een flinke smak geld. Zeker als je weet wat zijn grote concurrent Nissan LEAF met accu’s moet kosten; 29.790 euro. Ford verdedigt zich met de stelling dat een elektrische auto nou eenmaal meer kost en dat zij die kosten wel doorberekenen aan de klant. Wel geeft het merk vijf jaar garantie in plaats van de gebruikelijke twee jaar. En dan is er ook nog zoiets als smaak. Leasen is overigens ook nog een optie: vanaf 689 euro per maand.

Hoe dan ook is het EV-offensief van Ford niet bij voorbaat de kop in gedrukt. Naast de Focus Electric staat begin volgend jaar een C-MAX plug-in hybrid op het programma en ook van de nieuwe Mondeo zit een Hybrid-versie in het verschiet. Prijzen van die auto’s zijn nog niet bekend. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Eerste ronde met Ford Focus Electric
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met Ford Focus Electric
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.