Skoda Rapid Spaceback: iets meer kleur

De Skoda Rapid is niet bepaald een kleurrijke verschijning, zo constateerde collega Robbert vorig jaar ook al tijdens een eerste kennismaking met de royale hatchback. De Spaceback geeft de Rapid iets meer kleur, mits gekozen voor de juiste uitvoering. Bovendien heeft de Rapid Spaceback ook veel meer weg van een echte hatchback dan de reguliere Rapid. En daar houden wij Nederlanders nu eenmaal van.

De Rapid Spaceback is gestoeld op hetzelfde platform als de reguliere Rapid en heeft dan ook dezelfde royale wielbasis van 2,60 meter. Toch is de Spaceback met een lengte van 4,30 meter 18 centimeter korter. Vooral de overhang achter is bewust bescheiden gehouden om het hatchback-idee kracht bij te zetten, net als de daklijn die naar achteren toe nauwelijks afloopt. Met de komst van de Rapid Spaceback heeft Skoda twee hatchbacks in het Rapid-assortiment. Simply Clever? Volgens Skoda wel. De reguliere Rapid lijkt immers meer op een sedan, maar profiteert wel van een vijfde deur in de vorm van de grote achterklep.

Style-pakket
In de basisuitvoering is ook de Rapid Spaceback enigszins een grijze muis, zeker in een grijze kleurstelling met wieldoppen. Skoda heeft echter de nodige optiepakketten in de aanbieding die de Spaceback meer kleur geven. Een aanrader is het Style-pakket, althans als je kiest voor een lichte exterieurkleur. De Spaceback wordt dan geleverd met een panoramisch glazen dak, een doorlopende achterruit, een in zwart uitgevoerde dakspoiler en dito buitenspiegelkappen. Het glazen dak en de achterruit zijn voorzien van een zwarte coating en contrasteren mooi bij een lichte exterieurkleur. Het Style-pakket is beschikbaar op de Ambition en Elegance uitvoeringen en vergt een meerprijs van 1.390 euro. Het glazen dak kan overigens niet worden geopend.

Kleurrijke sierstrip
Ook in het interieur is iets meer ruimte voor frivoliteiten. Zo kan gekozen worden voor een kleurrijke decorinleg om het voornamelijk uit zwart plastic opgetrokken dashboard wat op te vrolijken. Het centrale deel van het stuurwiel wordt dan eveneens voorzien van zo’n kleurrijke sierstrip.

Ondanks de kortere lengte is de binnenruimte van de Spaceback identiek aan die van de reguliere Rapid. Alleen de bagageruimte is met 415 liter iets kleiner, maar nog altijd ruim bemeten. De inzittenden zullen niet snel klagen over gebrek aan ruimte. De Rapid Spaceback is wat dat betreft echt een royale auto. Zowel voor- als achterin. Een voorbeeld voor menig concurrent.

Simply Clever
Uiteraard beschikt ook de Rapid Spaceback over diverse Simply Clever-functionaliteiten, een thema waar Skoda zich de laatste jaren probeert mee te onderscheiden. Denk aan zaken als een ijskrabber achter het tankklepje, een reflecterend veiligheidsvest in een vakje onder de stoel en een rubberen ‘multimedia-houder’ in de centrale bekerhouder voor je smartphone of mp3-speler. Volgens Skoda bezit de Rapid Spaceback in totaal 20 van deze slimmigheden.

Geen strepentrekker
Het motorenpalet van de Rapid Spaceback is vergelijkbaar met dat van de reguliere Rapid, alleen de 1.2 MPI van 75 pk is achterwege gelaten. Het gamma start met de 86 pk sterke 1.2 TSI. Het potentieel van de geblazen twaalfhonderd volstaat, maar ook niet meer dan dat. Vooral bij inhaalmanoeuvres verlang je af en toe net iets meer power. Die power heeft de 105 pk sterke 1.2 TSI wel in huis, alsmede een handgeschakelde zesbak, terwijl de 86 pk versie het met een vijfbak moet stellen. De 1.4 TSI is met 122 pk de Spaceback overtuigend de baas, maar is altijd gekoppeld aan een DSG-transmissie met zeven verzetten en daardoor ook niet bepaald een koopje. We betrapten de Spaceback met 1.4 TSI zelfs op een licht plofje in de uitlaat bij overschakelen. Sportief hoor!

Dieselprogramma
Het dieselprogramma omvat een 1.6 TDI in drie smaken; een 1.6 TDI Greentech met handgeschakelde vijfbak en 90 pk, diezelfde uitvoering met DSG-7 dubbelkoppelingsautomaat en een versie met 105 pk met handbak. Vooral die laatste brengt nogal wat leven in de brouwerij. Hij voelt zelfs nog levendiger dan de 1.4 TSI. Alle motoren komen overigens in aanmerking voor 20 procent bijtelling, behalve de versie met DSG-automaat, daarvoor brengt Den Haag het hoogste tarief van 25 procent in rekening.

Solide wegligging
Het onderstel van de Rapid Spaceback is goed op zijn taken berekend en steekt voortreffelijk in elkaar. Skoda mag voor de Rapid van moeder Volkswagen geen gebruik maken van het modulaire MQB-platform, maar dat blijkt geen gemis. De wegligging van de Spaceback is dik in orde. De Rapid gedraagt zich heel solide en is niet van zijn stuk te brengen als het wegdek wat gebreken vertoont.

Omdat Nederland echt een hatchback-land is, zullen de Skoda-dealers de Spaceback met open armen ontvangen. De Nederlandse importeur verwacht dan ook veel van de Rapid Spaceback, waarmee Skoda vooral de strijd aan wil gaan met de Koreanen en dan specifiek de Kia Cee’d en de Hyundai i30.

De prijslijst van de Rapid Spaceback start bij 16.290 euro voor de 1.2 TSI Greentech met 86 pk in Active-uitvoering zonder airco. Airconditioning is standaard vanaf de Comfort-uitvoering, die met de basismotorisering 17.790 euro kost. De versie met 105 pk komt op 19.390 euro en de 1.4 TSI op 23.290 euro. De 1.6 TDI start vanaf 21.790 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.