Het vernieuwen van de S60, V60, XC60, V70, XC70 én S80 blijkt bij Volvo onderdeel van een tweetrapraket. Want na de presentatie van de nieuwe modellen op de Autosalon van Geneve dit voorjaar en de recente introductie in de showroom, maakt Volvo zich op voor de toetreding van een nieuwe motorfamilie en achttrapsautomaat. Hoewel de Zweden logischerwijs de bedoeling hadden om de visuele en technische updates tegelijkertijd wereldkundig te maken – wel zo efficiënt - hadden de ingenieurs iets meer tijd nodig. Door die beslissing zijn de techneuten tevreden en kan de marketingmachine twee keer aan de bak.
Een tweeliter is genoeg
Geduld hebben wordt echter rijkelijk beloond, want de nieuwe DRIVE-E motorfamilie is een aanwinst voor mens en milieu. Voor het benzinegamma wordt nu een 2,0 liter viercilindermotor naar voren geschoven, die met turbotechniek 140 tot 245 pk levert. Dezelfde motor maar dan met een turbocompressor aan de inlaatzijde en een supercharger aan de uitlaatzijde resulteert in een motorvariant met 306 pk. Tsja, als je zoveel vermogen uit een tweeliter kan halen, waarom dan meer cilinderinhoud gebruiken, moet de gedachte zijn geweest. De versies met 245 pk (T5) en 306 pk (T6) geven dit najaar de aftrap, en wij konden alvast met die laatste de weg op.
De nieuwe T6-motor is door zijn riante vermogen uitermate geschikt om de S60, V60 en XC60 aan snelle prestaties te helpen, voor de XC70, V70 en S80 is alleen de nieuwe T5 ter beschikking gesteld. Met 306 pk en 400 Nm is de T6 vrijwel even krachtig als de voorgaande zescilinder T6, maar worden door het lagere gewicht van de viercilinder en de snelle schakelingen van de achttrapsautomaat dezelfde sprintcijfers en topsnelheid bereikt. Ooit gedacht dat een tweelitertje de XC60 in 6,9 seconden naar de 100 kan sturen en een S60 of V60 zelfs in 5,9 seconden? Dat de topsnelheid begrensd is op 210 (XC60), of 230 (S/V60) mag de pret niet drukken – op dat gebied zijn de Zweden altijd wat ‘conservatief’. En eerlijk is eerlijk; dat is hard zat.
Hilarische verbruikswinst
Het bescheiden brandstofverbruik van de superpotente tweeliter levert een hilarische vergelijking op; waar de oude T6 met zestrapsautomaat nog 10,7 liter (249 gram) voor zijn daden vroeg, neemt de nieuwe T6 genoegen met 7,3 l/100km (169 gram). Hoewel die officiële waarden in de praktijk lastig te bereiken zijn, staat de winst in efficiency onomstotelijk vast. In de ECO+ rijmodus – in te schakelen met een knopje op het dashboard – is de verbruikswinst het grootst. De ‘mapping’ van de motor wordt dan aangepast, de airco doet het rustiger aan en daarnaast treedt het stop/start-systeem al in werking voordat de motor stil staat (< 7km/u). Dit trucje past Citroën en Peugeot ook toe op de e-HDi modellen en is inderdaad handig, maar werkt onhandig in files. Vandaar is het niet permanent ingeschakeld. Ook onderdeel van de ecomodus, maar niet altijd even handig is de vrijloopstand. Bij het vieren van het gaspedaal bij snelheden boven 65 km/u wordt de aandrijving losgekoppeld en draait de motor stationair. Zo kun je heel lang uitrollen (bijvoorbeeld op een afrit of afdaling) zonder af te remmen op de motor. De ECO-trucendoos is dus behoorlijk uitgebreid.
Geen AWD
Is er dan alleen maar lofzang? Nee. De nieuwe T6 is in de huidige modellen alleen leverbaar met voorwielaandrijving; wie per se 300 pk op vier wielen overgebracht wilt hebben moet doorsparen voor de zescilinder T6 AWD, die nog wel leverbaar is maar door zijn veel hogere CO2-uitstoot tot ruim 20 mille(!) duurder. Au! Vierwielaandrijving in combinatie met de nieuwe motorfamilie is alleen mogelijk met modellen die worden gebouwd op de nieuwe SPA-architectuur, waarbij de nieuwe Volvo XC90 volgend jaar de eer krijgt. Aandrijving op de achterwielen wordt dan bereikt door hulp van een elektromotor op de achteras (of zelfs voorin).
Van zes naar acht versnellingen
Toch blijkt de XC60 met de krachten van de T6 op de voorwielen goed uit te voeten te kunnen op het asfalt rond Nice; slechts bij volle kracht vanaf lage snelheid zijn soms aandrijfkrachten in het stuur voelbaar, verder is er geen spelbrekend spektakel van knipperende lampjes op piepende banden. In de lichtere S60 voelt de kracht nog iets intenser maar breekt evenmin de hel los. Hoe diezelfde sprintjes uitpakken op nat wegdek hebben we niet kunnen ervaren. De capaciteiten van het aandrijflijn en het onderstel op dát punt houd je dus nog tegoed.
De nieuwe achttrapsautomaat (niet van Volvo maar van Aisin Warner) laat beheersd het vermogen vrij komen en is alert in het terugschakelen als dat nodig is. Uiteraard is er ook nog een sportstand te kiezen, zodat motor en transmissie helemaal op scherp staan. Toch voegt dat minder toe dan de schakelpaddles aan het stuur, die je ten alle tijden zelf de gewenste versnelling laat kiezen.
Een kwestie van smaak is het ‘motorgeluid’ van de T6, dat via de speakers van het audiosysteem wordt gesimuleerd en met name te hoorbaar is wanneer de toerenteller boven het cijfer ‘3’ staat. Het kunstmatig gegenereerde geluid klinkt sonoor maar is niet heel inspirerend. Het is in ieder geval wel sterker aanwezig dan het geluid van de oude T6. Wij kunnen ons nog wel een testrit met de Volkswagen Beetle met 2.0 TSI die zonder speakergeluid klonk als een vijfcilinder. Kijk, dát zou wat zijn! Op constante snelheid is de T6 trouwens heel stil. Volvo helpt de natuurijk een handje met Active Noise Control, dat tegengeluiden in het interieur stuurt zodat rijgeluiden verder worden teruggedrongen.
Polestar
Misschien dat Polestar ons nog een keer gaat verrassen met wat karakteristiek geluid. Ze hebben immers vorig jaar nog een S60 als studiemodel onder handen genomen. Een woordvoerder van Volvo wist te vertellen dat de huistuner betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe motoren, en daardoor kun je in ieder geval de klok er op gelijk zetten dat er op termijn voor een redelijk bedrag chiptuning beschikbaar zal zijn voor meer vermogen. Al was het alleen al voor het KLPD. Maar goed, dat is afwachten. Voorlopig kom je niets tekort; een XC60 is er meer dan vlot mee, de S60 is meer dan snel.
Prijzen
We weten in ieder geval al wel wat de nieuwe motorvariant nu (en in 2014) moet gaan kosten. De XC60 T6 is er vanaf 54.595 euro. Voor een S60 met dezelfde motor meldt de prijslijst een bedrag van 44.495 euro, de V60 is traditiegetrouw twee mille duurder maar 46.495 euro is nog altijd geen bedrag dat in de buurt komt van de Duitse concurrentie met hetzelfde vermogen. Wat dat betreft zijn deze 300+ pk auto's een koopje. De 245 pk variant van de tweeliter start bij respectievelijk 47.995 euro en 37.995 euro, met de nuance dat de prijs voor die motorvariant geldt voor het Kinetic-uitrustingsniveau, de T6 is beschikbaar vanaf de luxere trede ‘Momentum’.
Luxe noviteiten
Hoewel nu vooral de nieuwe motoren in beeld zijn gebracht, wist Volvo ook nog wat ‘luxefeitjes’ te vertellen. In de optielijst vinden we nu het Business Pack Connect voor 495 euro met onder meer metallic lak, Sensus Connect, High Performance Audio, navigatie en parkeersensoren achter. Het nieuwe Sensus Connect systeem is weer een opvolger van Sensus Connected Touch en werkt met een sneller besturingssysteem en een vernieuwde interface, inclusief een verbeterde spraakbesturing. Sportievelingen kunnen met de intrede van het modeljaar 2014 ook een beroep doen op een donkere dakhemel en sportstoelen. Liefhebbers van extra comfort hebben nu keuze uit nieuwe houten sierlijsten op het dashboard en deurpanelen en warme handen via stuurverwarming, maar kunnen voortaan ook automatisch dimmende buitenspiegels bestellen. Zo, is Volvo weer helemaal bij.
Schrijf een review