Met een schone lei beginnen is helemaal van deze tijd. Volkswagen deed het met de Golf, ook Mazda heeft met de nieuwe Mazda3 de bakens kunnen verzetten. PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, breekt ook met de traditie dat auto’s steeds groter en zwaarder worden, en eerlijk gezegd was dat bij de Fransen ook bittere noodzaak. Na de 208 en 508 krijgt nu de 308 de eer.
Codewoord EMP2
De nieuwe 308 is tot 140 kilo lichter dan zijn voorganger en weet zelfs de aloude 306 jaloers te maken; 1050 kilo is gewoon een fraai gewicht voor een 4.25 meter lange vijfdeurs. Kenners zien nu wat de gewichtsbesparing deels voor rekening komt van iets kleinere afmetingen; de 308 is iets korter – nu zelfs de ‘kleinste’ in zijn klasse - maar trouwens ook een stuk lager dan zijn voorganger. Het is echter het lichtere modulaire EMP2-platform en het slimmer gebruik van nieuwe staalsoorten en afwerkingsmaterialen die de 308 fris en fit in de schoenen hebben gezet. Om dit concreet te maken: de motorkap en voorspatborden zijn van aluminium en de achterklep is opgetrokken uit ‘thermokunststof’. Een wereldprimeur. Ook door te innoveren met isolatiemateriaal en bijvoorbeeld het opnieuw ontwerpen van de stoelen en achterbank kon gewicht worden bespaard. Peugeot heeft er flink werk van gemaakt.
Het nieuwe platform geeft de Fransen bovendien nog meer vrijheid dan voorheen en is ook ruimte-efficiënt, want ondanks kleinere afmetingen is de nieuwe generatie zowel voorin als achterin ruimer, waaronder te danken aan de grotere wielbasis. Zolang je geen panoramadak bestelt kan iedereen (kort en lang) probleemloos zitten en komt er geen been of kruin in de knel. Ook de grotere bagageruimte (tot 470 liter met de bank rechtop) bewijst dit maar eens. Dit is een flinke slokop! En dan moet de 308 ‘Break’ nog uit de fabriek in Sochaux van de band rollen (2014).
Creatief
Peugeot heeft de schone lei van de 308 verpakt in het nieuwe familiedesign, waar ook al de 208, 2008, 508 en zojuist vernieuwde 3008 en 5008 op mogen rekenen. Waar het de 208 en 2008 een heel eigen gezicht geeft, is de 308 net als vlaggenschip 508 een beetje een mengelmoes. Natuurlijk vormen de grille en LED-achterlichten wel onmiddellijk voor Peugeot-associaties, maar de buitenspiegels zouden bijvoorbeeld zo van een Golf kunnen komen. De raamlijn is opvallend behouden getekend, maar daardoor uitermate functioneel. Bij de 308 heb je daardoor veel zicht rondom, en dat zien we door de trend om van een hatchback optisch een coupé te maken nog wel eens anders. Sportievelingen kunnen overigens nog wel een ‘Ligne S’ op de 308 bestellen, dat bestaat onder meer uit hoogglans zwarte carrosseriedelen, skirts en rood verlichte dorpelbeschermers met S-logo.
Maar eerlijk is eerlijk, smaken verschillen, en zodra we instappen ontwaakt de creativiteit van de Fransen weer volledig; de zelfbenoemde i-cockpit met het kleinere stuur, de hoog geplaatste tellers en een touchscreen wat naadloos tussen de ventilatieroosters is, de createurs hebben zich weer als vanouds kunnen uitleven. Vreemde karaktertrekken is de 308 niet vreemd, want waarom zwiept de toerenteller juist de andere kant op? ‘Daarom?’. Ook de hoofdsteunen hebben een vorm die wij niet kunnen thuisbrengen, alsof de ontwerpers gedwongen werden een nieuwe vorm te verzinnen. En als de knoppen van de stoelverwarming zijn geplaatst in een opbergruimte voor de versnellingspook, is dat vast een ‘moetje’ geweest. Maar, zeker wanneer het interieur van lederen bekleding en aluminium sierdelen is voorzien ademt het interieur luxe en verfijnd, een sfeer die je het gevoel geeft in een duurdere auto te zitten, net zoals Citroën met de DS-lijn bereikt. Die verwennerij heeft Peugeot bewust voorzien; het merk wilt zelf ook hogerop de ladder komen.
Opgeruimde staat netjes
Hogerop komen doe je ook door te innoveren. Daarom is het dashboard van de 308 bijzonder opgeruimd, en is de bediening van audio, navigatie en klimaatregeling aan een infotainmentsysteem met 9.7 inch touchscreen toevertrouwd. Na de icoontjes aan weerszijden van het scherm te hebben bestudeerd kunnen we er snel mee overweg, maar we durven te beweren dat het verstellen van een radiozender via de stuurbediening, of het kouder zetten van de airco met een ouderwetse fysieke toets of draaiknop minder aandacht vergt. Zou hier toch vorm boven functie gaan? Wie er niet aan kan wennen is aangewezen op de instapper ‘308 Access’, die een geïntegreerde radio en handbediende airco met draaiknoppen heeft. Krijg je er ook een ‘gewone’ handremhendel bij, in plaats van een elektrisch bediende.
Blue HDI en e-THP onderweg
Een nieuwe 308 is natuurlijk ook niet compleet zonder nieuwe, zuinigere motoren. Zeker in een land als de onze, waar elke gram CO2-genadeloos meetelt in de fiscale bijtelling en vanafprijs. Peugeot heeft daarom een nieuwe 1.2 liter driecilinder met 82 pk in petto, die komend voorjaar ook nog gezelschap krijgt van een e-THP turboversie met 110 of 130 pk. Anders nog iets? Voorlopig niet. HYbrid4 techniek is voor de relatief compacte 308 niet relevant en het onlangs gepresenteerde HYbrid Air moet nog uitgewerkt worden. Tot het moment dat de driecilinders arriveren is de 1.6 THP met 125 pk of 155 pk die voor actie moeten zorgen, en dat doen ze overigens heel goed; de viercilinder is soepel, levendig en laat nauwelijks van zich horen. De zesbak schakelt fijn; strak en met voldoende weerstand.
Ook op het dieselfront is er nieuws; naast de bekende (e-)HDi met 92 of 115 pk, maakt Peugeot zich op voor de BlueHDi motoren met SCR-katalysator. Deze nieuwe motorfamilie voldoet aan de Euro6-norm en is niet alleen schoner, maar minstens zo efficiënt als de huidige e-HDI’s. Een kort rondje met de Blue HDI 150 leert dat deze motor van de 308 een snelle jongen maakt, maar niet een heel stille. De HDi 92 die we ervoor reden, was zeker stiller en komt ondanks zijn flink lagere vermogen probleemloos mee. Maar wat wil je ook, de 308 weegt met deze motor slechts 1065 kg. En dan is dat vermogen samen 230 Nm trekkracht meer dan voldoende. Werkelijk, die instapper kunnen we van harte aanbevelen.
En 14% bijtelling
De Nederlandse importeur verwacht echter met de Blue HDI 120 veel leaserijders blij te maken, deze nieuwe diesel zet nieuwe maatstaven met 120 pk en 300 Nm uit een 1.6 liter diesel, terwijl de CO2-uitstoot slechts 82 gram en het verbruik 3.1 l/100km bedraagt. Inderdaad, nóg minder dan de Golf BlueMotion en vergelijkbare leasevriendjes, die ook op 14% bijtelling kunnen rekenen. Omdat dit paradepaardje nog niet beschikbaar was voor een indruk, moeten we het voorlopig doen met een positieve indruk van de e-HDi 115, die van de 308 een levendig rijdende auto maakt. Hier komen de ook weer de EMP2-genen om de hoek kijken, want door de schone basis en het lagere zwaartepunt van de 308 reageert de besturing direct en bewaart het onderstel de rust, ook als je wat bochtig parcours of slecht wegdek aan het benutten bent. De nieuwe 308 trakteert op een hele fijne balans. Het kleinere stuur doet geen afbreuk aan ons positivisme; het ligt lekker in de hand en draagt bij aan lichtvoetig sturen. Bij straatje keren wacht ons nog een meevaller; de draaicirkel is afgenomen naar 10.4 meter.
Prijzen
Peugeot heeft de 308 ook netjes kunnen prijzen. De 1.2 VTi Access staat voor 18.900 euro bij de dealer en de prettige 'instapdiesel' e-HDi 92 mag voor 21.500 euro de deur uit. De fiscaal nog vriendelijkere e-HDi 120 met 82 gram CO2-uitstoot en 14% bijtelling is nog niet bij de dealer te vinden, maar al wel te bestellen vanaf 23.050 euro en voor iets meer dan 22 mille in de zakelijk ingestoken Blue Lease uitvoering. Als vanouds heeft de importeur ook een Premiere uitvoering met keuze uit de 1.6 THP of e-HDi 115 samengesteld. Voor 27.250 euro verwen je jezelf dan met adaptieve cruise, keyless entry, een panoramadak, een automatisch noodremsysteem, Full-LED koplampen, 16 inch lichtmetalen wielen, navigatie en parkeerhulp.
Schrijf een review