Het is alweer even geleden dat de Lancia Delta bij ons logeerde. Onze laatste test dateert uit 2008. In de tussentijd hebben de Italianen behoudens de samenstelling van het leveringsprogramma ook nauwelijks iets aan de Delta veranderd. Inmiddels gaat de auto modeljaar 2014 in en wordt de introductie door een samenwerking met MomoDesign – onder meer bekend van modieuze helmen - kracht bij gezet.
Sportief-chique
De speciale uitvoering van de Delta is in ieder geval geen slachtoffer geworden van louter een badge en een logootje op de achterklep. Het is een matchromen grille, dito buitenspiegelkappen, zwarte B-stijl, in kleur gespoten dorpelverbreders en de hoogglans zwarte achterklep die de doorgaans chique Delta opeens een stuk sportiever voorstelt, conform de merkfilosofie van MomoDesign. Zeker als daar ook nog bijpassende 18 inch wielen onder worden gezet, de koplampen donkerder getint zijn en je de Delta in het wit bestelt (met zwart dak!), staat er een sportief-chique verschijning, waarbij je je weer gaat afvragen waarom we de Delta niet vaker zien en bijvoorbeeld een Giulietta wèl. De belangrijkste reden is heel cliché, CO2.
Toch heeft deze Delta MomoDesign een groen hart. Naast de dieselversie met 1.6 liter Multijet levert Lancia de 1.4 T-Jet Ecochic, een 120 pk sterke turbobenzinemotor die affabriek ook op LPG rijdt. De 41 liter gastank (33 liter effectief) zit netjes gemonteerd in de reservewielkuip en een knopje op het dashboard geeft je de mogelijkheid eventueel op benzine over te schakelen. Gezien het prijsverschil tussen een liter LPG ten opzichte van een liter benzine (bijna een euro!) zouden wij dat lekker niet doen. Dat de sprinttijd naar 100 op LPG ietsje langer is dan op benzine, deert ons niet. Je merkt dat toch niet.
Toeren maken
Hoewel de 1.4 T-Jet niet de meest recente krachtbron van de Fiat Group is – deze motor werd al opgevolgd door een MultiAir versie met 140 pk – is de Delta er prima mee geholpen. Het maximumkoppel van 206 Nm komt al vrij bij 1750 toeren en toch voelt de vierpitter vanaf zo’n 3000 toeren nog levendiger. Vinden we eigenlijk wel passen bij een Italiaan met sportieve trekjes. Het instrumentarium herinnert je in deze MomoDesign uitvoering ook aan zijn op smaak gebrachte karakter; de wijzernaalden en schaalverdeling is geel uitgevoerd.
Zwart interieur
Een leuke twist voor het verder diep zwart geserveerde interieur, met zwart stof/alcantara stoelen inclusief MomoDesign inscriptie, een fijn leder stuur en een lederen pook met blauwe stiksels. Gele stiksels hadden voor eenheid kunnen zorgen, maar omdat het niet zo opvalt tillen we daar niet zwaar aan. Het niet zo intuïtief werkende radio/navigatiesysteem en kleine afwerkingsmissers (ruime naden in het deurpaneel en rimpelige stof bij stiknaden) zijn nog wel punten die ze in Italië kunnen verbeteren. Op de standaarduitrusting hebben we verder geen aanmerkingen; cruise control, automatische airco en elektrische spiegels zijn inbegrepen. Verder valt alleen maar te prijzen dat er riant wordt voorzien in interieur- en bagageruimte, waardoor de Delta opvallend ruim is in zijn klasse. En dat gegeven heeft hij ook te danken aan de optioneel verschuifbare achterbank. Weekendje weg? Gewoon doen.
Fijn onderstel
Laat het onderstel nou exact het beste van twee werelden combineren; het is niet te hard op de lange baan en niet te zacht voor een leuk bochtje op zijn tijd. Daarbij helpt de directe besturing. Dit prettige compromis is overigens voor elke Delta weggelegd, want de samenwerking met MomoDesign heeft alleen tot uiterlijke verfraaiingen geleid.
Prijzen
De Lancia Delta S by MomoDesign staat voor 28.385 euro in de prijslijst met de 1.4 T-Jet Ecochic motor en is voordeliger dan de 1.6 Multijet diesel, die 31.885 euro moet opbrengen. Liever op chique op LPG? De Delta 1.4 T-Jet Ecochic LPG is er ook in de uitvoering Silver of Gold, en kost dan hetzelfde als de 1.4 MultiAir benzineversie.
Schrijf een review