Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance

Op zoek naar stuurplezier in de Golf GTI? Het is de GTI Performance die je moet hebben.

Volkswagen heeft niets te klagen over het succes van de Golf GTI. Maar het merk heeft wel geluisterd naar de wens om de GTI sportiever te laten aanvoelen. Je kon er al subtiel de blits mee maken, snel mee sprinten en leuk de bocht door, vanaf nu krijg je dat plezier ook mee in het stuur. Zeker als je de Golf GTI Performance op het oog hebt…

De GTI is al jaren een allemansvriend voor de sportievelingen; een rappe hatchback voor alledaags gebruik, met een dijk van een imago en een net prijskaartje. Maar het is Volkswagen niet ontgaan dat menig concurrent sportiever aanvoelt door een levendig stuurgedrag en daardoor ook zieltjes wint. Omdat de (softwarematige) mogelijkheden er nu zijn de auto diverse karakters aan te meten zijn de Duitsers aan de slag gegaan met Progressive Steering, dat standaard is op elke nieuwe GTI. Met dit systeem is de wieluitslag variabel en kan de besturing heel direct reageren. Een bijkomstig voordeel ervaar je met parkeren; je hoeft nauwelijks te ‘hoepelen’.

Aan de samenstelling van het uiterlijke sportieve jasje is weinig gesleuteld. Ja, we zien nieuwe sets lichtmetaal maar verder houdt Volkswagen het op sportieve bumpers, rode accenten, een dakspoiler, skirts en een dubbele uitlaat met diffuser. Wie de Golf GTI als Performance bestelt (waarover zo meer) ziet wel rode remklauwen met het opschrift 'GTI'. LED-achterlichten zijn altijd optioneel – maar wel een aan te raden visuele eye-catcher. In het interieur is de rood-grijze ruitjesbekleding vergezeld door fijne sportstoelen, RVS-pedalen en een afgeplat stuurtje onverminderd van de partij. Never change a winning team.

Performance-uitvoering
Uiteraard is er bij de zevende generatie Golf GTI ook weer gesleuteld aan de motor. Nog steeds is er een 2.0 TSI aan zet, al levert deze nu 220 pk of 230 pk, naar gelang de bestelde uitvoering. Wij rijden namelijk met de 1500 euro duurdere GTI Performance, die naast die tien extra paarden ook kan rekenen op grotere remmen en een écht sperdifferentieel, in plaats louter ingrepen van het softwarematige XDS. Het sperdifferentieel kan naar gelang de tractie van elk voorwiel precies de maximale hoeveelheid kracht afleveren. Als het moet wordt zelfs alle aandrijving naar één wiel gestuurd. Het voordeel van deze nieuwe hardware is meer zuiver speelplezier, zonder remingrepen van het XDS of ESP. Kortom: Volkswagen heeft veel huiswerk verricht om de GTI in topvorm te krijgen; alle reden om er mee op pad te gaan.

Stuurplezier
Om met de deur in huis te vallen; het is de progressieve besturing die direct de meeste indruk maakt. Eindelijk hebben we een Golf te pakken waarmee het écht leuk sturen is – al zullen we wellicht onze mening herzien als we de nieuwe Golf R hebben kunnen ervaren. De GTI Performance reageert direct en spoort je aan om nog een bochtje te pakken, in plaats van dat hij alleen onze orders stoïcijns uitvoert. Dankzij het sperdifferentieel blijven de voorwielen tijdens zo’n speelkwartiertje ook heel lang in het gareel. Eerder op het gas gaan of het gas er op houden, de GTI geeft nauwelijks een krimp. Zó zet je 230 pk via de voorwielen op het asfalt. Zorg er trouwens wel voor dat het rijprofiel Sport is ingeschakeld. Dan staat niet alleen het sperdifferentieel en de besturing op scherp, maar wordt ook de grom van de 2.0 TSI aanstekelijk ten gehore gebracht.  Goed, het is en blijft een geblazen viercilinder en daarvan kun je nou eenmaal geen wonderen verwachten, maar een leuk deuntje is het zeker.  

Drive Control
Conform de populariteit van de DSG-transmissie heeft onze GTI ook zo’n dubbelkoppelingsautomaat met zes versnellingen. De bak schakelt mooi soepel en snel als het moet. Ook hier is het karakter van DSG te veranderen door het sportieve rijprofiel te selecteren (of alleen de pook zelf in S te zetten). In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Drive Select van Audi kent het systeem van Volkswagen overigens geen ‘automatische’ stand, die het rijgedrag van de bestuurder analyseert en daarop de parameters van de motorsoftware, besturing, transmissie en demping afstelt. Een kleine gemiste kans? Aan de andere kant is het ook wel leuk om even bewust de Sport-stand in te schakelen en te voelen hoe de auto zich aanpast. En als schrale troost is er ook een 'individual'-stand om zelf een receptje te programmeren.

Comfort
Naast het rijprofiel Sport kent onze GTI ook een ECO-stand en een Comfort-stand. In die laatste modus is de optionele, maar hier aanwezige, adaptieve demping nog iets gemoedelijker van aard, al moet gezegd worden dat de basisinstelling van de dempers in de rijstand Normal ook nooit een zere rug oplevert. Benut die Comfort-stand als extra gerief na een lange dag rijden en laat ECO lekker voor wat het is, tenzij je echt op hete kolen zit met de brandstofvoorraad. Zo’n slurper is de 2.0 TSI namelijk niet meer. En bovendien werkt de boordcomputer nu wat omslachtiger dan voorheen – meer functies vereisen meer knoppen - dus zonde om daar je tijd aan te besteden, toch?

Praktische vondsten
Natuurlijk is een GTI ook maar gewoon een Golf, die ook zo zijn praktische vondsten heeft. Naar vrienden met een flesje wijn? Die past gewoon in de flessenhouder van de voorportieren en hoeft dus niet over de voorstoel of in de voetenruimte te rollen. Ook heeft de zevende generatie Golf een nieuw infotainmentsysteem met een groot aanraakscherm, waar je snel de weg in vindt. Goed te weten is dat de Media Box met allerhande aansluitingen nu ook geschikt is gemaakt voor de iPhone 5. Zo kan onze telefoon ook fysiek aan de auto worden gekoppeld en geladen, in plaats van via Bluetooth, zonder laadfunctie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stuurplezier met Volkswagen Golf GTI Performance
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5