Dat komt omdat de Freetrack wel wordt uitgerust met vierwielaandrijving (tenzij je de 140 pk turbodiesel bestelt, want die heeft weer alleen voorwielaandrijving). En dat geeft dit wat hoger op de wielen geplaatst model de mogelijkheid om in niet al te zwaar terrein toch nog tractie te behouden. Een terreinauto is ook de Freetrack natuurlijk niet, maar het modderige bospad mag geen al te grote problemen opleveren en op de wintersport is vierwielaandrijving natuurlijk ook een uitkomst.
Eigenlijk is de ontwikkeling van deze ‘outdoor’-modellen het een wat merkwaardige gang van zaken binnen het VW-concern. Volkswagen nam het voortouw met modellen in ‘safari’-look. Eerst de CrossPolo, later ook de CrossGolf en de CrossTouran. Geen van allen kunnen deze modellen met vierwielaandrijving worden geleverd, wat in het geval van de Golf juist erg vreemd is, omdat de gewone Golf wel met 4Motion vierwielaandrijving wordt aangeboden.
Dan komt een dochtermerk van Volkswagen met zo’n jungle-look en beschikt die auto in bijna alle uitvoeringen ook standaard over vierwielaandrijving. En dit geval gaat het om de Seat Altea, die op hetzelfde platform is gebouwd als de Volkswagen Golf. De Altea Freetrack is gebaseerd op de Altea XL Stationwagon, de verlengde combiversie van de net niet als midi-MPV kwalificerende Altea.
Middels het juist niet spuiten van de (dikkere) kunststof bumpers en het toevoegen van nog meer ongelakte kunststof krijgt de Freetrack zijn stoere uiterlijk. Het iets hoger plaatsen van de carrosserie (vier centimeter) en de grotere wielen doen de rest en de extra grondspeling zorgt samen met de vierwielaandrijving voor enige terreinvaardigheid.
Al te grote voorstellingen moeten we ons daar niet van maken, want zonder speciale banden, sperbare differentieels en een grondspeling van pakweg twee decimeter ben je in echt terrein gewoon altijd kansloos. Maar er zijn (vooral in Spanje) genoeg zandweggetjes waar je met een Altea Freetrack met een geruster hart overheen rijdt dan met een gewone personenauto.
Deze extra gebruiksmogelijkheid komt nog bij het van huis uit al veelzijdige karakter van de Altea XL. Als verlengde versie van de gewone Altea is deze auto een stuk royaler dan het al nauwelijks tekort schortende uitgangspunt. En hij rijdt op de gewone weg net zo goed. Op een lange snelwegrit door Duitsland slaagden we er bovendien in om met de Freetrack – uitgerust met de 170 pk TDI-motor – een hoge gemiddelde snelheid aan te houden.
De Altea Freetrack kon dus wel eens het antwoord zijn op vele vragen, maar die veelzijdigheid is niet echt goedkoop. De door ons gereden versie met 170 turbodieselmotor staat voor 40.395 euro in de prijslijst. Daar koop je bijvoorbeeld ook bijna een Land Rover Freelander voor.
Schrijf een review