In de auto-industrie hebben strengere veiligheidseisen en de behoefte aan meer comfort en uitrusting aan boord van auto’s een behoorlijke tol geëist. In de afgelopen drie decennia zijn veel modellen een stuk zwaarder geworden en niet zelden ook een stuk groter. Met als gevolg dat er sterkere motoren moesten worden gemonteerd. Dat daardoor het verbruik niet explosief is gestegen hebben we voornamelijk te danken aan de sterk verbeterde motortechniek.
Toch is het velen in de autobranche duidelijk dat het zo niet door kan gaan en dat er maar een oplossing is tegen het overgewicht bij auto’s. Ze moeten op dieet en Mazda neemt daarbij nu het voortouw met de nieuwe 2. In vergelijking met zijn voorganger weegt de auto nu rijklaar zo’n honderd kilogram minder en dat is in deze klasse pakweg tien procent van het gewicht.
Mazda heeft dat afslanken onder meer bereikt op slimme wijze staal met hoge treksterkte toe te passen. De kale carrosserie is daardoor zo’n 22 kilo lichter dan bij de vorige Mazda 2. Nog eens 13 kilo wordt bespaard bij de wielophanging en de resterende kilogrammen zijn onder meer uit de uitlaat, de luidsprekers, de motor en het elektrisch systeem gehaald.
De Mazda 2 is ook wat slanker in de taille geworden, want hij werd tevens iets compacter. Hij werd vier centimeter korter en meet nu 3,89 meter, in de compacte klasse een vrij bescheiden maat. Ook de hoogte nam een paar centimeter af en in breedte kwam er twee centimeter bij. Toch is de nieuwkomer net zo ruim als de oude 2, want de auto staat nog wel gewoon op dezelfde wielbasis van 2,49 meter.
Het design van de 2 is veel vlotter geworden. De auto heeft een sterk wigvormige carrosserie met een oplopende taillelijn en ter hoogte van de onderkant van de portieren een eveneens oplopende carrosserieplooi. Ook van binnen hebben de Mazda-designers hun best gedaan om er iets aardigs van te maken. Een leuk instrumentenpaneel met helaas witte (en dus moeilijker afleesbare) wijzerplaten en een praktische middenconsole waaruit de versnellingspook keurig onder handbereik tevoorschijn komt.
Ruimte is er genoeg aan boord, zowel voor- als achterin en eigenlijk de enige plaats waar je ten opzichte van de vorige Mazda 2 moet inleveren is in de kofferbak, want die meet nu 250 liter en dat is 18 liter minder. Daar valt mee te leven, zeker omdat je de achterbank kunt omklappen om extra laadruimte te verkrijgen en die bedraagt dan 1.150 liter.
De gewichtsreductie van de Mazda 2 heeft velerlei voordelen. Zo kan een lichtere auto dezelfde prestaties halen met minder motorvermogen of beter presteren met dezelfde motorkracht. En de auto is bovendien zuiniger, volgens Mazda in de nieuwe 2 zelfs 15 procent zuiniger dan zijn voorganger. Dat is ook te danken aan de nieuwe, overigens wel sterkere benzine vierpitters, een 1,3 liter met 75 pk of met 86 pk die dan 1.3 HP wordt genoemd en een 1,5 liter met 103 pk. Een 1,4 liter turbodiesel volgt volgend jaar.
De sterkere motoren maken van de Mazda 2 een lekker vlotte auto ook in de basisversie die bij je veel concurrenten doorgaans moet afraden vanwege de zwaarlijvigheid. Maar met de 75 pk van de basis 1.4 zit je in 14 tellen vanuit stilstand op de 100 km/h en behoort een topsnelheid van 168 km/h tot de mogelijkheden. De 1.3 HP gaat maar 4 km/h sneller en sprint een ruime tel vlotter, de 1.5 heeft voor de sprint 10,3 seconden nodig en haalt 188 km/h.
Maar subjectief volstaat de basismotor al. Hij voelt zeker niet te zwak aan, want je merkt gewoon dat hij minder gewicht hoeft mee te slepen. En dat werkt ook door in het weggedrag en de handzaamheid van de Mazda 2, waar hij menige klassegenoot het nakijken geeft. Misschien mocht de vering een klein beetje comfortabeler worden afgesteld, want vooral bij de 1.3 HP vonden we die aan de harde kant.
Bij de hele afslankkuur van de 2 is Mazda de prijzen niet vergeten. Want de vergelijkbare uitvoeringen kosten bijna 1.000 euro minder dan hun respectievelijke voorgangers. Dat betekent een instapprijs voor de 1.3 16V Exclusive van 13.795 euro. Da’s nog eens lekker diëten.
Schrijf een review