Natuurlijk leent een van huis uit al sportieve vierdeurs coupé zich perfect voor de metamorfose tot een echte topsporter – want dat is een krachtpatser met 560 pk uit een vierliter dubbelturbo-V8 toch beslist. Prestaties als een honderdsprint in 3,9 tellen en een topsnelheid van 305 km/h (met het optionele Dynamic Plus Package, anders is die schijnheilig begrensd tot 250 km/h) rangschikken de RS 7 Sportback in de automobiele eredivisie.
Zoals het een top-uitvoering van een topmodel betaamt, heeft Audi de RS 7 Sportback volgestopt met álle bij het merk beschikbare technische hoogstandjes en gadgets die gemak en veiligheid dienen, of liever gezegd: Audi heeft in de standaardversie een fikse greep uit de beschikbare systemen gedaan, maar biedt de klant met een duizelingwekkende lijst opties de mogelijkheid om aanzienlijk verder in de buidel te tasten dan voor de € 145.900 die de basisversie kost.
Om te beginnen zijn er twee pakketten die de kunstmatige begrenzing van de topsnelheid van 250 km/h naar 280 of zelfs 305 km/h verhogen. Let wel: ook die indrukwekkende de top van 305 is nog begrensd, want de machtige V8 met zijn twee turbocompressoren zou nog best wat harder willen en kunnen.
Keramische remmen
Wie meent 280 km/h wel aan te kunnen en durven moet dan maar het Dynamic Package aanschaffen, hetgeen een sportdifferentieel, dynamic steering en een sportonderstel-plus met Dynamic Ride Control (DRC) omvat. Wie de nog onrealistischer 305 km/h wil gaan halen is aangewezen op het Dynamic Plus Package, waarin naast de net genoemde features ook keramische remmen zitten. De prijzen van de pakketten zijn nog niet precies bekend, maar die zullen niet veel afwijken van wat ze in de RS 6 kosten: € 6.862 en € 15.355, uitgaande van de basisversie. Wie z’n RS 7 bestelt met Pro Line Plus komt een stuk gunstiger uit, omdat in dat pakket al een en ander zit.
Voor de volledigheid, dat Pro Line Plus omvat lekkernijen als: Audi music interface, top view bij parkeerhulp, active lane assist, servosluiting portieren, metallic- en pareleffectlak, dynamic steering, comfortsleutel en elektrische kofferbakklep, snelheidslimietherkenning, sportdifferentieel en telefoonvoorbereiding online. Ook daarvan is de meerprijs nog niet exact bekend, maar op de RS 6 Avant kost het € 6.900. Om een indruk te geven.
Geen rijcursus vereist
Bij Audi hoef je geen extra rijcursus te volgen om deze verhogingen van de snelheidsbegrenzingen te mogen kopen, zoals bij BMW, waar die cursus trouwens wél in de prijs van het pakket is inbegrepen. En dat kost daar nog geen drie mille. Ook bij Mercedes-Benz is het mogelijk de snelheidsbegrenzing op bijvoorbeeld de AMG-versies uit te laten schakelen.
Je vraagt je af wie zulke Dynamic pakketten koopt. De bereikbare hogere topsnelheden zijn in de praktijk nauwelijks nog te realiseren en voor het betere circuitwerk is een Audi 7 Sportback ook niet de aangewezen auto – al hadden we hem daar echt wel even willen proberen. Zou het dan meer zijn om op te scheppen: de mijne haalt de 305? In deze tijd lijkt het stoerder te staan om bescheiden op te merken: hij is wél begrensd op 250.
Torque vectoring
Hoe dan ook, gezien het testtraject in de omgeving van Neckarsulm, hebben we ons testexemplaar op het kleine stukje Autobahn waar géén file stond wel even boven de 200 kunnen sleuren, maar op de talloze lekkere kronkelweggetjes in het testtraject meer genoten van de fabelachtige wegligging van de RS 7. Die is nog wezenlijk verbeterd ten opzichte van de A 7 Sportback, vooral door de via torque vectoring altijd passend over voor- en achteras verdeelde aandrijfkrachten.
Het systeem zorgt voor een optimale grip en zo kan je echt profiteren van het duizelingwekkende koppel van 700 Nm, dat trouwens al bij 1.750 toertjes helemaal paraat staat. De standaard achttraps Tiptronic is natuurlijk met flippers te dirigeren, maar zelf kiest hij feilloos het juiste verzet, al naar gelang of je hem sportief of zuinig hebt ingesteld.
Vroeg op het gas
In de meeste bochten kan je onwaarschijnlijk vroeg op het gas en dát maakt de RS 7 zo enorm snel. Spectaculair is het gek genoeg nauwelijks, vanwege dat tot héél ver als duimdrop aan de weg blijven kleven. Wat extra schwung levert de knop waarmee kleppen in het uitlaatsysteem worden geopend die de akoestische muilkorf van de V8 wegneemt en het prachtige gebrul ten volle laten ontplooien.
Om zo’n kanjer van een motor toch nog wat politieke correctheid bij te brengen, monteert Audi ook hier een systeem van cilinder-uitschakeling, dat als er geen superpower wordt verlangd de helft van de acht cilinders op non-actief zet. Dit Cilinder on Demand levert in de standaard EU-verbruikstest een brandstofbesparing van zo’n 10 procent op. Net als bij hetzelfde systeem in de A 3 gaat het in- en uitschakelen van de deeltijd-cilinders volstrekt ongemerkt. Toch ook weer een leuke voor aan de borreltafel.
Waslijst aan gadgets
Daar kan het gezelschap verder met een waslijst aan elektronische gadgets worden platgewalst, waarvan de meeste niet meer opzienbarend zijn, maar nu bij Audi wel tot in perfectie doorontwikkeld. Het lane departure warning laat hier het stuur niet irritant trillen, maar stuurt gewoon een beetje bij. In de praktijk kan je het sturen in een bocht, mits de witte streep waarop het systeem zich per camera oriënteert netjes is doorgeschilderd, eigenlijk wel aan het systeem overlaten: gewoon tot de weerstand aandrukken.
Eerlijk gezegd zet ik het liever af, net als de voor velen onmisbare dodehoekwaarschuwing. Die laat je namelijk nogal eens schrikken voor een medeweggebruiker die je al láng hebt gezien. Ik denk dan: zit er nog ergens een motorrijder tussen? Maar veilig is het natuurlijk wel. Net als de vermoeidheidsherkenning. Maar bij een ander merk drong die toen ik een testauto ophaalde metéén aan op het gaan drinken van een kop koffie – die ik dus net op had.
Zelf remmen en inparkeren
De adaptieve cruise control is in de RS 7 ook geperfectioneerd. Tot 250 km/h zorgt hij voor automatisch afstand houden tot voorliggers, maar onder de 30 km/h kan het systeem ook volledig autonoom een (nood)stop uitvoeren. Inparkeren kan deze Audi ook helemaal zelf en het nachtzichtsysteem waarschuwt bijvoorbeeld voor voetgangers op de weg in het donker.
Toch beroven al deze elektronische beschermengelen de RS 7 Sportback niet van zijn sportieve karakter. Het is een rij-kanon, maar wel eentje dat comfort en praktische bruikbaarheid ook hoog in het vaandel heeft staan. De bagageruimte is ruim voldoende en ook achterin kan je, ondanks de laag aflopen daklijn best zitten. En de afwerking is zó mooi.
Schrijf een review