Land Rover heeft bij het ontwikkelen van de nieuwe Range Rover Sport zoveel mogelijk naar de wens van klanten geluisterd. Dat lijkt in dit geval makkelijker gezegd dan gedaan. Waarom? De nieuwe generatie moest niet alleen nog meer een Range Rover zijn, maar ook sportiever voor de dag komen én zo rijden. Een doorgaans onmogelijke opgave vol tegenstellingen, maar niet als je de nieuwe Range Rover Sport een hele nieuwe basis geeft, met een bredere toepassing van lichtere materialen.
Een beetje Range Rover, een beetje Evoque
In tegenstelling tot de vorige Range Rover Sport is de nieuwe niet opgebouwd op een platform van de Discovery, maar op dat van de nieuwe Range Rover, de koning van off-road. Vervolgens is onder meer de carrosserie opgetrokken uit aluminium, waardoor de techneuten zo’n 420 kilogram hebben kunnen besparen. Met de aangekondigde viercilindermotorisering blijft er zelfs 500 kg uit de schaal. Combineer dit recept met een specifiek voor de Range Rover Sport ontwikkelde ophanging, een 25% stijvere body en de in samenwerking met Dunlop ontwikkelde band en de zaken staan er plotseling heel anders voor. De nieuwe Range Rover Sport is nu in vorm om een echte Sports Utility Vehicle te zijn.
Visueel is de Range Rover Sport ook een andere weg in geslagen. Hij ontleent zijn verschijning aan het majestueuze van de Range Rover (voorzijde) en het dynamische, moderne van de Evoque (achterzijde). Tegelijkertijd is het nu mogelijk de looks van de Sport op smaak te brengen in de geest van de Evoque, met een zwart, wit of grijs dak, een zwarte grille of zwarte dorpels. Hoeveel ‘stijl’ of ‘sport’ je de Range Rover Sport uiteindelijk geeft heb je dus zelf in de hand.
5+2 zitplaatsen
Desondanks bleek er ook ruimte voor praktische vondsten, want met de twee elektrisch op-/inklapbare stoeltjes heeft de Range Rover Sport voor het eerst een (optionele) derde zitrij. We zijn benieuwd naar de interesse voor deze zitplaatsen, die alleen voor kinderen geschikt zijn. Volwassenen hebben op de andere zitplaatsen alle ruimte. Op de tweede zitrij nam de beenruimte met 24 mm toe. Met geventileerde of verwarmde zitplaatsen en vernieuwde ‘Rear Seat Entertainment’ voelt niemand zich te kort gedaan. In de middenconsole vinden we nog een koelkastje voor vier flesjes water. Portier niet goed dicht gedaan? Met 'soft close' sluit hij zich vanzelf, net als een echte limousine. En mocht na een flinke regenbui ‘water op de weg liggen’, de nieuwe Range Rover Sport kan tot 85 centimeter in het diepe gestuurd worden. Sensoren onder de buitenspiegels meten de waterdiepte en geven de grens aan het op TFT-scherm van het infotainmentsysteem. Om het gemak in de toekomst nog groter te maken werkt Land Rover ondertussen aan een systeem (uit de Land Rover DC-100 Concept) dat het terrein vooruit kan analyseren.
Topprestatie
Terwijl hij op het onverhard tot nog meer in staat is – zet de Terrain Response Selector op ‘AUTO’ en een kind kan de was doen - draait hij zijn hand evenmin om voor stevig stuurwerk. De nieuwe Range Rover Sport voelt behendig en niet lomp, hoeft niet met zichzelf te vechten om dynamisch uit de hoek te komen en blijft te allen tijde heel comfortabel. Voor de liefhebbers worden in de Dynamic-mode worden de teugels van de motor, transmissie, besturing en luchtvering iets strakker getrokken; beslist noodzakelijk is het niet.
Tijdens een proef op een lege start-/landingsbaan van een klein vliegveld in Engeland wilde Land Rover ons graag laten ervaren dat de afslankkuur, de verbeterde remmen en nog krachtigere motoren indrukwekkende gevolgen heeft. Vanuit stilstand zo snel mogelijk naar 160 km/u en dan met een noodstop tot stilstand komen kost in de Range Rover Sport Supercharged nog geen vijftien tellen, een hand vol seconden minder dan voorheen. De manier waarop deze exercitie tot stand komt is nog veel indrukwekkender; de 5.0 liter V8 met 510 pk laat gretig van zich horen (daar heeft Land Rover bewust zijn best op gedaan) en met acht korte versnellingen (die iétsje sneller worden ingelegd dan bij de gewone Range Rover) raast hij zich moeiteloos naar hoge snelheden; 100 km/u bereiken is een formaliteit van 5.3 seconden. De duik bij de noodstop blijft serieus beperkt, terwijl de remmerij zich stabiel in het asfalt bijt. Oef, dat is een stap vooruit, of eigenlijk wel twee!
Lekker (hybride)dieselen
Natuurlijk is zo’n krachtpatser met V8 voor Nederland niet de meest economische keuze. Na een dagje toeren, off-road blubberen en sprintjes trekken op de startbaan bleek de boordcomputer onverbiddelijk; 1 op 5. We kunnen echter gerust stellen dat de SDV6 diesel met 292 pk en 600 Nm twee keer zo ver komt op een liter en al overdadig aanvoelt. Sterker nog, wij zouden het niet vreemd vinden al de TDV6 met 258 pk en hetzelfde koppel in Nederland een populaire jongen wordt. Je mist dan wel de mogelijkheid om lage gearing in te schakelen, maar wees eerlijk; hebben we die in het Nederlandse straatbeeld nodig? Later dit jaar introduceert Land Rover ook nog een SDV8 diesel (339 pk) en de dieselhybride met de zescilinderdiesel en een elektromotor. Met een CO2-uitstoot van 169 g/km zou die laatste nog wel eens heel interessant geprijsd (of liever: belast) kunnen zijn in ons land.
De nieuwe Range Rover Sport is er bij de introductie vanaf het uitrustingsniveau HSE en die kost minimaal 95.500 euro als TDV6. De S en SE worden later beschikbaar (vanaf 83.500 euro) maar missen fijne luxe als xenon, leder (S) en xenon (S). Het TFT-instrumentenpaneel is alleen standaard op de Autobiography, in de andere gevallen kijk je op een set analoge tellers. Wie een 5.0 Supercharged in die uitvoering bestelt, mag 161.600 euro afrekenen.
Schrijf een review