Lexus IS 300h: de lachende derde

Zaken doen met de dealer voor een Lexus IS300h? Wij maakten de eerste kilometers in bijtellingsvriendelijk Nederland.

Toyota en Lexus werden jaren geleden enigszins met een scheef oog aangekeken door de gevestigde orde. Hybride-techniek, nee, dat werd het niet. Nu weten andere fabrikanten niet hoe snel ze met een hybride-achtige moeten komen. De Japanners liggen echter mijlenver voor. Dat bewijst de derde generatie Lexus IS maar weer, die uitsluitend als hybride wordt geleverd en in aanmerking komt voor 20%-bijtelling.

De nieuwste generatie IS is langer en breder dan zijn voorganger en is getekend volgens de nieuwe huisstijl van Lexus, ingezet met de GS en LS. Opvallend kenmerk van deze L-Finesse-designtaal is de specifieke trapeziumvormige grille, die in geval van ‘onze’ F Sport Line-uitvoering nog eens extra wordt benadrukt door een invulling in zwart honinggraad motief, omkaderd met een chromen bies. De F Sport Line is nieuw in het assortiment van de IS en doet qua belijning van de neus sterk denken aan het absoluut topmodel van zijn voorganger, de IS-F. Onopvallend door het verkeer bewegen lukt dan ook niet in het maagdelijk witte testexemplaar.

Tussenacceleraties
Moederconcern Toyota heeft inmiddels meer dan vijf miljoen hybrides op de wereld gezet en blijft de techniek voortdurend fijnslijpen. In de IS 300h ligt de nieuwste generatie van Lexus Hybrid Drive. De aandrijflijn bestaat uit een 2.5 liter viercilinder benzinemotor, een elektromotor en een CVT-transmissie. Het systeemvermogen bedraagt 223 pk. Dat is fors. Toch is de IS 300h niet echt overdreven snel. Oké, met een sprint in 8,4 tellen naar de honderd is niets mis, maar echt uitblinken doet-ie niet. Heeft misschien te maken met het feit dat de CVT-transmissie ook enigszins vertraagd zijn werk doet. Het duurt even voordat de transmissie de bevelen opvolgt die je uitdeelt met je rechtervoet. Aan de andere kant, in ‘tussenaccelereren’ op snelheid is de IS 300h wel sterk.

De flippers achter het stuurwiel hebben meer een ceremoniële functie. Die gebruik je gewoonweg niet en zijn feitelijk onzinnig voor een continu variabele transmissie. Alleen bij afremmen op de motor in een bergachtige omgeving kunnen de voorgeprogrammeerde gangen nuttig zijn. Bij opschakelen reageert de automaat niet eens op de flippercommando’s.

EV-mode
Ondanks de ideale gewichtsverdeling van 50:50 tussen voor- en achteras en het F Sport-onderstel is de IS 300h niet zo lichtvoetig als de fabrikant ons wil doen geloven. De neus drukt door in snel genomen bochten, ondanks dat de achterwielen worden aangedreven, en de CVT-automaat werkt zoals gezegd enigszins vertraagd. Ook in sport-modus. De IS 300h is namelijk in vier rijdmodi in te stellen, waarbij onder meer besturing, vering en demping en de reacties op gaspedaal merkbaar worden aangescherpt. In de stand ‘eco’ gedraagt de hybride-aandrijflijn zich nogal lui, terwijl in sport s+-modus de benzine- en elektromotor elkaar ondersteunen en het maximale uit de kast halen. Ook het verschil in comfort is duidelijk merkbaar. Ondanks het sportonderstel is het heerlijk comfortabel cruisen met de F Sport in normale modus. In sport s en sport s+ staan vering en demping op scherp en kun je het wegdek perfect 'lezen'.

Volledig elektrisch rijden kan in de praktijk slechts enkele honderden meters in EV-modus. De wisselwerking tussen beide motoren verloopt trouwens feilloos. Alleen op het display in de middenconsole is waarneembaar welk aggregaat (of beide) voor de aandrijving zorgt. Lexus heeft een Active Sound Control-systeem ingebouwd om het motorgeluid wat krachtiger te maken, maar daar hoor je in het interieur weinig van.

LFA-sportauto
Een kijkje in het binnenste leert ons dat Lexus ook hier grote stappen heeft gemaakt. De Japanners hebben een werkelijk prachtig interieur gestileerd met in ons geval een gedurfde kleurkeuze. Het vuurrode leder contrasteert fraai bij het maagdelijk witte exterieur. Het interieur profiteert van de grotere buitenmaten. Vooral achterin is de beenruimte zichtbaar toegenomen (+8,5 centimeter), alsook de bagageruimte met een inhoud van 450 liter. De hoofdruimte op de achterbank houdt echter niet over. De voorpassagiers daarentegen zitten vorstelijk op het zeer comfortabel meubilair. Echt prettige stoelen die op alle fronten voldoende ondersteuning bieden.

De F Sport Line-uitvoering is binnenin te herkennen aan het afwijkend instrumentarium, geïnspireerd op de LFA sportauto van Lexus met een centrale klok in plaats van twee tellers. Met een druk op de knop op het stuurwiel beweegt de ring van de centrale klok op en neer om zo meer (rij)informatie te kunnen tonen. Leuke gimmick en nog functioneel ook. De snelheidsaanduiding is in alle gevallen digitaal en de toerenteller verschijnt pas in beeld in sport s- of sport s+-modus.

Gevoelige muis
De algehele kwaliteitsindruk van het interieur is gewoon top met mooie materialen, in dit geval contrasterende rode stiksels en aluminiumlook accenten. Het Mark Levinson Surround System met vijftien(!) speakers verhoogt de feestvreugde nog meer. Puntje van ‘kritiek’ vormt de zeer gevoelige afstemming van de Remote Touch (de ‘muis’) voor de bediening van navigatie- en infotainmentsysteem. De cursor beweegt als een razende heen en weer over het display bij de minste of geringste aanraking. De ‘muis’ mag wat ons betreft wat minder gevoelig reageren op de commando’s. Het menu is verder logisch opgebouwd en laat zich intuïtief bedienen zonder eerst de honderden pagina’s tellende handleiding door te hoeven spitten.

Met de derde generatie Lexus IS 300h zet de fabrikant weer een grote sprong voorwaarts. Inschaling in de categorie voor 20% bijtelling zal de hybride Japanner zeker geen windeieren leggen in ons land. De IS 300h noteert namelijk een verbruik van gemiddeld 4,3 l/100 km, wat neerkomt op 99 g/km CO2. Wij noteerden overigens een testverbruik van gemiddeld 6,8 l/100 km, maar reden ook op 18 inch lichtmetaal, waarvoor een gemiddelde opgave van 4.7 l/100km geldt.

Tot slot nog de prijzen. De IS 300h is te koop in zes uitrustingniveaus vanaf 36.990 euro. De gereden F Sport Line met 18-inch lichtmetaal, specifiek in- en exterieur en LED-koplampen kost 45.590 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Lexus IS 300h: de lachende derde
Ik rij nu zelf al bijna 2 jaar met m'n Lexus IS220D, heb nu 60000km op de teller staan. De wagen heeft mij nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lexus IS 300h: de lachende derde
Na een handgeschakelde IS250, 3 jaar gehad 130000 km nu een automaat en dat past perfect bij deze auto. Ben een bij tijden zeer sportieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5