Over de verkopen van de nieuwe Golf heeft Volkswagen niets te klagen. De nieuwe Golf kan met zijn ruimere interieur, lagere gewicht en gemoderniseerde motorpalet weer de populaire jongen uit hangen. De Nederlandse importeur zag wel met lede ogen aan hoe de Focus en Megane als warme broodjes over de toonbank gingen. De Duitsers hebben zich goed voorbereid om met de Golf TDI BlueMotion een antwoord te hebben op de eco-concurrentie en de voorgaande Golf.
Nieuwe 1.6 TDI
Om te beginnen is de Golf TDI BlueMotion net even zuiniger dan de rest; de fabrieksopgave komt op 3.2 l/100km en 85 gram CO2. Met dit cijfer wordt zelfs de Polo BlueMotion overtroffen, wat maar weer eens aangeeft dat de stand der techniek niet stil staat. De 1.6 TDI is een doorontwikkeling van de motor die in veel modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat-modellen zijn weg vindt. Door variabele kleptiming toe te passen en de inspuitdruk te verhogen naar 2000 bar (dat is veel!) komt de diesel in de BlueMotion aan 110 pk en 250 Nm, waarmee hij in 10.5 seconden naar 100 kan dieselen en exact 200 km/u haalt. Alsof de techneuten het er om doen. En dat terwijl de zesversnellingsbak iets langere verhoudingen heeft dan normaal.
Het toepassen van een NOx-filter en warmtemanagement laat de nieuwe 1.6 TDI schoner zijn werk doen (er is immers meer dan alleen CO2) en sneller opwarmen. Daar merk je niets van, daar zie je niets van. Hoewel de motor nu nog ‘gewoon’ aan de Euro5-emissienorm voldoet, is volgens de importeur het halen van de Euro6-norm in 2014 geen enkel probleem.
Gestroomlijnd neusje
Zoals we van Volkswagen gewend zijn heeft de BlueMotion-versie van de Golf zichtbaar meer stroomlijn gekregen. Dat is deels een wens van de marketingafdeling – de Focus en Mégane zijn voor het oog identiek aan de ‘gewone’ versies – maar heeft ook een positieve uitwerking op het brandstofverbruik. Terwijl de bandenspanning gewoon op 2.4 bar uit komt (dat zien we nog wel eens anders bij eco-auto’s), staat de BlueMotion 15 mm dichter bij de grond. Verder zien we een dakspoiler en een gladgestreken voorbumper en grille. Ziet er helemaal niet duf uit, sterker nog, de neus ‘spreekt’ zelfs wat meer in onze optiek.
Fanatieke diesel
Kan de BlueMotion ons onderweg ook enthousiasmeren? Ja. De 1.6 TDI is vroeg bij de les en begint zich vanaf 1500 toeren kiplekker te voelen. Het koppel van 250 Nm houdt tot 3000 toeren volledig aan. Ondanks de aangepaste versnellingsbakverhoudingen voelt de diesel helemaal niet geknepen en zijn de beloofde 110 pk’s voelbaar van de partij. De schakelindicator is uiteraard van het fanatieke type en maant je soms tot opschakelen terwijl de TDI er hoorbaar nog niet klaar voor is. Overigens sleurt hij dan vaak al best. Maar goed, het gehoor wil ook wat, dus bijvoorbeeld 80 rijden we liever in 5 dan in 6. Anders nog iets? Nee, al durven wij er om te wedden dat de vernieuwde 1.6 TDI door zijn hogere inspuitdruk marginaal harder tokkelt bij acceleratie dan zijn voorganger of de 2.0 TDI met 150 pk. Maar een herrieschopper is het zeker niet.
Vast staat wel dat de BlueMotion niets aan behendigheid heeft ingeboet ten opzichte van de reguliere Golf-modellen. De Golf VII profiteert van zijn lagere gewicht en doordachte opbouw op het MQB-platform, waardoor zijn rij-eigenschappen niet alleen heel veilig allround zijn, maar zelfs aanspreken. Uitdagen is er natuurlijk niet bij, maar een vleugje dynamiek ontbreekt niet. Het verlaagde onderstel of de Michelinbanden (waarschijnlijk zijn dat voor Nederland weer Continentals) doen daar niets aan af.
Zuinig?
Wat verbruikt zo’n BlueMotion nou precies? Dat antwoord moeten we je nog een beetje schuldig blijven, daarvoor was de eerste testrit net even te kort. De boorcomputer meldde ons een prettige 4.2 l/100km, maar we zijn heel benieuwd wat daar nog van af kan wanneer we meer anticiperen, regelmatig uitrollen en geen (test)sprintjes trekken. Want hoewel de fabrieksopgave van verbruikscijfers (die tot stand komen in een achterhaalde, maar opgelegde cyclus) vaak wel erg rooskleurig is, kunnen nieuwe auto’s nog best eens zuinig uit de hoek komen als de geboden handreikingen worden toegepast.
Eerst de hatchback, dan de Variant
De Golf BlueMotion staat vanaf volgende week bij de dealer als hatchback in de uitvoering Trendline of Comfortline. Prijzen beginnen bij 25.490 euro. Vanaf eind augustus, begin september is ook de Golf Variant BlueMotion van de partij, om vervolgens in november bij de dealer uitgeleverd te worden. Met een CO2-uitstoot van87 gram komt deze pakezel alleen in 2013 in aanmerking voor 14% bijtelling. De drie- en vijfdeurs Golf worden ook in 2014 beloond met die lage bijtellingscategorie.
Schrijf een review