Audi A3 Limousine, sportieve chic

Audi voegt een nieuwe carrosserievorm aan de A3-familie toe, een aantrekkelijke sedan. En wij hebben hem deze week getest.

De Audi A3 heeft er een carrosserievariant bij. Voor het eerst levert Audi op dit model ook een sedanversie, maar dan wel eentje met een sportieve uitstraling.

Audi is werkelijk een meester in het vullen van gaatjes in het toch al zo ruime leveringsprogramma. En valt er geen bestaand gat te vullen, dan verzinnen ze er wel eentje, daar in het Beierse Ingolstadt. Maar hoe je het ook bekijkt, de nieuwe A3 Sedan (die op sommige markten, waaronder de onze, de weidse naam ‘Limousine’ draagt) lijkt een aantrekkelijke uitbreiding.

Van de vorig jaar geïntroduceerde jongste editie van de A3, die nauwe verwant is aan de Volkswagen Golf, is de Limousine de derde carrosserievorm. Eerst kwam er uiteraard de hatchback, die geen nadere aanduiding behoeft, gevolgd door de ruime vijfdeurs Sportback, met iéts langere wielbasis. De A3 Cabriolet is nog een overblijfsel van de vorige editie, maar Audi heeft laten weten de nieuwe generatie op basis van de A3 Limousine te bouwen. Een goede zet.

MQB
Die basis is nauw verwant aan de Golf, met ongeveer gelijke onderstel-afmetingen en uiteraard de keuze uit dezelfde motorenstal. De een is wat langer dan de ander en dat is allemaal makkelijk te realiseren dankzij de basisarchitectuur van de familie, die MQB heet, Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket. Zo heeft de Golf een wielbasis van 2,64 m, maar heeft de A3 hatchback er eentje van 2,60, groeit hij bij de Sportback naar 2,635 en meet hij hier weer 2,64 m. Dat het MQB zeer rekkelijk is, wordt door de Skoda Octavia bewezen, waar de wielbasis gegroeid is naar een Passat-naderende 2,69 m.

'Notchback'
De A3 Limousine heeft geen prominent uitspringende kofferkont, we zouden hem dan ook eerder een ‘notchback’ willen noemen, met een nogal sportieve uitstraling, waartoe ook de daklijn 9 mm lager is dan die van de Sportback – en dus 4 mm lager dan bij de hatchback. Vervolgens is de Limousine weer 1,1 cm breder dan die andere twee. Het is allemaal millimetergedoe, maar het maakt duidelijk dat Audi er zich niet met een Jantje van Leiden van af heeft willen maken. Op de grille, de koplampen en de deurkrukken na, heeft de Limousine geen enkel carrosseriedeel dat met een van de andere twee uitwisselbaar is.

Luxewagens
Een boel moeite voor een model waarvan maar moet worden afgewacht of althans de markt hier, in Nederland-Transportland, er op heeft zitten wachten. Wij Nederlanders hebben kennelijk in overwegende mate de behoefte voortdurend bankstellen per auto te verslepen en moeten daarvoor automobielen met grote achterkleppen hebben. In het zuiden van Europa, maar vooral in opkomende markten elders – én in de nog altijd gigantische markt in de VS – is er veel meer vraag naar luxewagens met een sedan-voorkomen. Dáár mikt Audi op met deze Limousine, al blijft dat woord toch meer bij een echte limousine als de Maybach passen.

Overigens is de vervoerscapaciteit van deze Limousine heus niet beroerd: 425 l met de achterbank in de zitstand, 880 l met de bank helemaal plat, want Audi heeft alleen de grote achterklep verbannen en de wegklapbank terecht gehandhaafd. Handig is dat de kofferklep na openen vanzelf een stukje open scharniert. Niet helemaal zo makkelijk als bij die concurrenten waar een schopbeweging onder de achterbumper volstaat om de klep te openen, maar een goede stap in de richting.

Identiek
Is het uiterlijk dus letterlijk genomen op geen punt uitwisselbaar met de andere A3’s, van binnen is het verregaand identiek. Terecht, want daar valt weinig op aan te merken. Uiteraard afhankelijk van de keuze van uitvoeringsniveau is het er buitengewoon netjes tot absoluut riant, maar in alle gevallen staan de gekozen materialen en de afwerking op topniveau. Echt Audi.

Ook wat rijgedrag betreft wijkt de Limousine niets af van vooral de Sportback. Die marginaal grotere wielbasis maakt deze twee een tikkeltje stabieler dan de hatchback, maar echt, dat verschil is minimaal. Afhankelijk van de motorisering (en het bijbehorende gewicht van de krachtbron voor de vooras) is de een wat onderstuurder dan de ander, maar ook wat dat betreft zijn de verschillen niet dramatisch. De uitvoeringen met het geweldige elektronische sperdifferentieel (zie ook de rijtest met de Golf GTD) hebben al helemaal geen last van onderstuur, of van alle andere akelige trekjes van voorwielaandrijving. En wat die motoren betreft staat het hele beschikbare palet ook open voor de Limo, waaronder er flink wat zitten die de zakelijke rijder uitzicht bieden op een tot 20% verminderde bijtelling.

Cilinder on Demand
Daartoe vallen in ieder geval de versies met die behoorlijk revolutionaire 1,4 TFSI (met twee uitschakelbare cilinders, van de vier) en de 2.0 TDI diesel. De laatste reden we met de prettige dubbelkoppelingsautomaat (die hier S-Tronic heet) en die hem uitsluit van de 20%-regeling. Daarvoor moet je hem kopen met de handgeschakelde zesbak. Deze TDI beschikt over 150 pk en 320 Nm koppel en komt een heel eind in de richting van de Golf GTD die we eerder bespraken. Anderzijds zijn het echt héél verschillende auto’s.

Na ook even de 1.8 TFSI geprobeerd te hebben, in quattro-uitvoering en verder met 180 pk en een koppel van 250 Nm de topper in de reeks (0-100 in 7,3 sec, top 232 km/k), concentreerden we ons verder op de 1.4 TFSI 140 pk met ‘Cilinder on Demand’. Een beetje misleidende term, want normaal, bij het starten en wegrijden, komen alle vier de cilinders in actie en pas bij het cruisen kunnen er twee worden uitgeschakeld.

Ongemerkt
Als je héél erg goed oplet kan je die uitschakeling voelen en meer nog horen, maar in het normale verkeer heb je wel wat anders aan je hoofd en verloopt de overschakeling dus ongemerkt. Bij het officiële brandstofverbruik is het echter goed merkbaar, want dat komt dan op 4,7 l/100 km en een uitstoot van 109 gkm. Natuurlijk: als het rijgedrag van man of vrouw achter het stuur érgens iets uitmaakt, is het hier wel. Als je zo rijdt dat de vier pitten altijd in bedrijf zijn, is die 4,7 liter een volslagen utopie. Dat moet je dan de fabrikant niet verwijten, die stelt immers de mogelijkheid tot grote zuinigheid ter beschikking. Je kunt de 1.4 TFSI in ieder geval lekker vlot rijden of soepel toerend met het oog op zuinigheid. Het is één van de betere systemen om zuiniger rijden mogelijk te maken. Vergeleken met de 1.4 TFSI 122 pk zonder dit systeem is de meerprijs € 800 en dan krijg je ook nog 15 pk extra.

Een systeem als het Cilinder on Demand hoort bij het moderne aspect van deze op één na kleinste Audi, waarbij dus nu deze Limousine een extra scheutje chic levert en verder van alle systemen en snufjes als de andere A3’s kan worden voorzien. Hij is al te bestellen, vanaf € 28.500, en wordt dan dit najaar afgeleverd. Dat zal het straatbeeld weer wat opvrolijken. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi A3 Limousine, sportieve chic
Rij nu meer als een jaar in een A3 en bevalt prima . Heeft natuurlijk wel wat min puntjes .Mijn A3 welke wordt gestookt op benzine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Rij nu een aantal maanden deze auto, moet zeggen rijdt erg goed. Rij met de 1.8 tfsi motor model ambition bussines editie. Trekt lekker snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Sinds eergister hebben we de auto in ons bezit, vers van de pers. Hij rijdt tot nu toe subliem, ligt er goed op de weg,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Zeer fijne (lease) auto! 1.8TFSI Ambition bus.edition. Met name de motor loopt heel soepel. Alles voelt heel (duits) degelijk aan. Ook met hogere snelheden merk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Vorige week nieuwe A3 binnengekomen. De wachttijd was 5 maanden, en dat had te maken met achteraf leder inbouwen. De auto voldoet volledig aan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
gewoon een mooie en sportieve auto en stuurt uit stekend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Net een bestelling geplaatst voor een 1.4TFSI handgeschakkeld, levertijd 38 weken.. :S.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
ik heb me gisteren deze wagen aangeschaft maar wat een lange wachttijden hij word verwacht op 01/06/2009 dat is 6maand normaal 4maand maar er kwam.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Audi A3 is een heerlijke auto, rijd deze auto nu 4 jaar en geen ongemakken gehad met 244.000 op de teller. Ook rijd deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Fantastische auto. Ambition wat stug, maar zeer goede wegligging. 1.8TFSI 160pk wel laten chippen naar 200pk voor nog meer rijgenot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Ik rijd nu 3 jaar in deze audi en hij bevalt mij heel erg goed, wat een power in die 2 ltr motor zelfs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Overall een aangename wagen met prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
TOP auto!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
morgen één week in bezit van A3 sportback voorzien van 1.4TFSi motor. eerste 600 km asfalt zijn reeds verslonden. auto bevalt prima, over weggedrag en comfort.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Reed hiervoor in een golf 5 19tdi maar je kunt dit niet gaan vergelijken met een audi heb hem nu een jaar en nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Sinds 2 jaar rijden we nu een 3-deurs A3 1.9 TDI Ambition + Pro-line. De eerste 30.000 km moest het blok inkomen en is nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Net een testrit achter de rug, en wat een tegenvaller! Vooreerst viel het luid motorgeluid op, vervolgens de wind die fluit! (hoe is dit mogelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Comfortabele wagen goede wegligging goed afgewerkt zuinig in gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Vandaag is mijn A3 sportback 1.8 TFSI afgeleverd. Zelfs nog binnen de afgesproken leverdatum. Besteld op 17-09-2007!!! Wat een auto hier kan een BMW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Vandaag mijn SB 1.8TFSI ambition,Pro Line, Blanke sierlijst en zwarte hemel opgehaald...... wat een auto. Helaas mag ik nog niet het gas volledig intrappen toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Mijn zakelijke Audi A3 Sportsback (februari 2005) bevalt mij erg goed. Fantastisch uiterlijk, soepele versnellingsbak alleen bij hogere snelheden mis ik toch die 6e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Ik heb er nu 80.000km opzitten en stap nog steeds met plezier in. De 2.0 turbo FSI met 200pk wil daar ook wel bij helpen. Ik heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Een fijne veilige cruiser die precies aan de gestelde verwachtingen voldoet. Niet Audi kenners zie ik nog steeds verbaasd naar mijn lekkere lage sportback.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Wat een auto! na de proefrit was ik meteen verkocht. vooral de S stand ( s- tronic ) is super. de 160 PK versie brengt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Als je een A3 koopt in een basisuitvoering is het prijsverschil met een Golf niet zo groot als men in het algemeen denkt! Daarvoor heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
De 1.6 is niet snel genoeg, bij snelheden boven de 120 hoor je de muziek niet meer en in 4 jaar tijd is het waarschuwingslampje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
De wegligging, het audiosysteem, de DSG versnellingsbak, de flippers op het stuur, de stoelen, de bekerhouder, allemaal helemaal goed. Je betaalt veel geld voor het technische.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Tjonge Tjonge wat is die levertijd lang als je op zoiets mooois moet wachten. Mijn bestelling (25-11-2006) is nog niet binnen (14-03-2007) :( Levertijd zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Heb zelf een getunede A3 2.0 tsfi Quattro, dus in feite een S3 maar dan in schaapskleren, en je kan er gelukkig ook rustig goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 Limousine, sportieve chic
Reeds meer dan 2 maanden in het bezit van deze schitterende Audi. S-line (met 225/19 banden) is een duidelijke meerwaarde in verband met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5