Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?

Nieuwe turbomotor met 156 pk is instapper voor vernieuwde BMW Z4.

BMW heeft de Z4 een facelift gegeven. De Duitse fabrikant was nog zeer tevreden over het uiterlijk, want de wijzingen zijn minimaal. Nieuw is de komst van de sDrive18i die de vanafprijs en het vermogen doet dalen. Blijft daarmee het rijplezier wel overeind? We zochten het voor je uit.

De ontwerpafdeling van BMW had niet zo’n hele zware klus aan het updaten van de Z4. Het model dat toch alweer uit 2009 stamt, ziet er namelijk nog steeds bijtijds uit. Waarschijnlijk heeft BMW slechts één medewerker op het ‘faceliftproject’ gezet, want optisch gezien zijn alleen de koplampen opnieuw getekend en voorzien van LED-coronaringen. Leuk detail is de hardtop die voortaan in een contrasterende zwart- of zilverkleur is te bestellen. Vooral in zwart met een lichte exterieurkleur lijkt het op afstand alsof een canvas exemplaar het interieur afdekt. Optie van 889 euro, dus het overwegen waard.

TwinPower Turbo
De sDrive18i vormt een uitbreiding op het gamma en is in de basis een geknepen versie van de sDrive20i. Anders dan de aanduiding doet vermoeden, ligt in de sDrive18i gewoon een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, uitgerust met TwinPower Turbo-technologie. Het blaasapparaat is vermoedelijk tot het uiterste geknepen, want het vermogen van de motor blijft steken op 156 pk en aan koppel is 240 Nm beschikbaar. Niet echt waarden waar je hart sneller van gaat kloppen. Toch weet de krachtbron de Z4 nog altijd in een acceptabele 8,1 seconden naar de 100 km/u te bewegen en haalt-ie een topsnelheid van 221 km/u. Standaard vloeit het vermogen via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen, in ons geval is een 8-traps sportautomaat met dubbele koppeling gemonteerd. Hier valt niet tegenop te poken, zo snel als de automaat van gang wisselt. Gelukkig maar, want dat houdt de vaart er nog enigszins in. De sDrive18i is immers van huis uit geen krachtpatser en heeft -ondanks de moderne TwinPower Turbo-technologie- toch toeren nodig om de 1.395 kilogram wegende bolide te laten presteren.

Utopie
De sDrive18i is in verschillende rijmodi in te stellen: van comfort en sport tot sport plus. Niet alleen de parameters van de besturing, ook de gaspedaalrespons, het schakelkarakter van de sportautomaat en het onderstel reageren voelbaar anders in de drie modi. In Sport-modus doet de Z4 denken aan de eerste generatie Z4, die behoorlijk stevig is afgestemd. Voor een alledaagse rit prefereren we de comfort-stand, alleen kan ons de lichte besturing dan minder bekoren. Bij dit comfortabele karakter volstaat overigens het potentieel van de sDrive18i, maar bij een stevige rit komt de geknepen tweeliter gewoon te kort. Ook het motorgeluid stelt dan enigszins teleur. Daar had BMW wel wat meer uit kunnen halen. Het verbruik bedraagt volgens zijn makers gemiddeld 6,8 l/100 km, maar dat is in de praktijk een utopie, wanneer je de roadster wat vlotter wil laten presteren.

V-spaak wielen
BMW heeft voor de vernieuwde Z4 ook nieuwe wielen en kleuren bedacht, zoals de 18-inch V-spaak wielen onder ons testexemplaar. In het interieur zijn meer verfijningen aangebracht. Zo wordt de Z4 voortaan voorzien van een nieuwe generatie van het i-Drive bedieningssysteem en noteren we gewijzigde sierlijsten en de mogelijkheid tot andere bekledingsmaterialen. De hardtop opent en sluit nog altijd met een druk op de knop en dat kan ook rijdend tot een snelheid van 40 km/u. Met een druk op de afstandsbediening is het dak ook te openen. Sluiten kan dan weer niet op afstand. Met het dak gesloten kan er nog flink wat bagage worden meegenomen (310 liter), met de kap open blijft de ruimte beperkt tot 180 liter, nog altijd genoeg voor twee trolleys, die je echter wel dient in of uit te laden met gesloten dak. De opgevouwen kap belemmert namelijk de toegang.

Oppassen
Over toegankelijkheid gesproken, het is oppassen met instappen. Het raam in beide portieren heeft een nogal specifieke vorm. Bij het openen van het portier is het oppassen dat het uiteinde van het raam niet in je torso drukt. Het interieur is vervolgens een feest voor de roadsterfanaat. Vanuit de heerlijke stoelen heb je zicht op een lekker dik uitgevoerd stuurwiel, een functioneel instrumentarium en de lange neus. Rijdend met de kap open bereikt een licht briesje het interieur, ondanks de aanwezigheid van een windscherm. Dat past overigens wel bij het karakter van een roadster. Met de kap gesloten is het muisstil in het binnenste. Je hoort de motor nauwelijks aan het werk. Dat is dan weer minder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (13)

Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Ben van mening dat de Nissan 300ZX geen concurrent van deze Z4 coupe is. Wellicht wordt de Nissan 370Z bedoeld door redacteur :-)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Sportief
Lekker voor op het circuit

Minpunten

geen
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Super roadster met muzikale en zeer soepele zescilinder die niet teveel dorst heeft. Prachtig vanbuiten zowel als vanbinnen en ook redelijk praktische auto voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
De Z4 komt uit de fabriek in Regensburg Beieren en niet meer uit Amerika... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Rij sinds een maand een 3.0i s-uitvoering. Ik sta versteld van de zuinigheid 1 op 9 á 10 in de stad en 1 op 12 á.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Heb pas een nieuwe bmw z4 aangekocht op 18 Feb 2010 met tal van problemen,persoonlijk vind ik dit niet meer normaal. 1 speling arm.. Lees volledige review.
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
en droomauto alleen prive.. Lees volledige review.
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Onze 177pk 2,5 liter doet het voortreffelijk. Stil, snel en een super wegligging. Het enige minpuntje is een totaal gebrek aan goede bergruimte. Zelfs bekerhouders kunnen.. Lees volledige review.
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
We hebben nu 2 jaar een Z4, 2.5i uit 2003. Mijn vrouw en ik voeren een ware slag wie het eerst de sleutels heeft. We.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
ik bol met mijn 2de Z4, eerst een 2003 met 2.5i motor, overgegeven aan mijn zoon en nu bol ik met de 2.5SI full.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Rijdt nu sinds mei 2006 mijn zwarte Z4 2.0i introduction. Erg toffe auto, schitterend ontwerp en voor mij voldoende power. Rijdt deze Z4 dagelijks en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Gevallen voor het design van de wagen. Bij een sportwagen moet je er natuurlijk de harde vering bijnemen. Maar algemeen genomen ben ik zeer tevreden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Ik en heb mij ne z4 2.2 aangeschaft, en ben er eigelijk zeer tevreden van. ge kunt alyijd iets vinden om negatief te zijn,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de BMW Z4 sDrive18i een waardig instapper?
Heerlijke motor met ruim voldoende vermogen voor een dergelijke auto. Veel te weinig plekjes in de cabine om klein grut op te bergen. Het kunststof.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5