Bij het vernieuwen van de Grand Cherokee heeft Jeep zich even achter de oren moeten krabben; ‘wat kunnen we er aan verbeteren?'. Hoewel we zelf alleen een automaat met meer versnellingen zouden hebben aanbevolen, is het merk met Amerikaanse roots veel verder gegaan. Omdat Jeep in de nabije toekomst met de vernieuwde Compass op de markt komt en de nieuwe Cherokee zich voorstelt, moest de Grand Cherokee als topmodel in de line up passend afstand nemen. Daarom is de neus verfijnd met een chique grille en schijnen de koplampen – nu standaard met bi-xenon en LED-dagrijverlichting – subtieler de wereld in. Met ‘Wie A zegt moet ook B zeggen’ in het achterhoofd hebben de designers ook de achterlichten in een nieuw jasje gestoken en is de chromen sierlijst tussen beiden verruild voor een in carrosseriekleur gespoten deel met groot JEEP-logo. Ook op kleine details is de Grand Cherokee aangepakt, want op het dak prijkt nu een haaievin voor radio/navigatie in plaats van een sprietje. Wel zo netjes.
TFT-instrumentarium
In het interieur zijn de wijzigingen kleiner. Dat betekent niet dat we er verder geen woorden aan vuil hoeven te maken; we zien een nieuw stuur met knoppen voor de gecombineerde cruise control (adaptief of 'gewoon') en een eyecatcher als het nieuwe TFT-instrumentarium. Het scherm biedt door de uitgebreide (zelf in te stellen) weergave van snelheid, navigatie, verbruik en versnelling veel meer gebruiksgemak. Dat laatste geldt ook voor het nieuwe Uconnect infotainmentsysteem, waarbij een groot touchscreen (of spraakbediening) voor de regeling van radio, navigatie, auto-instellingen en klimaatregeling zorgt. Het systeem werkt snel, is logisch ingedeeld met basisfuncties onderin het scherm en verdient wat ons betreft maar één aanmerking; de integratie van de klimaatregeling. Hoewel Jeep de klimaatregeling ook in een paneel onder het systeem heeft ondergebracht moet je voor de bediening van de stoelverwarming altijd het scherm gebruiken. Wie onderweg de stoelverwarming wilt inschakelen is genoodzaakt zijn ogen van de weg halen, terwijl dat met een ‘ouderwets’ knopje niet of nauwelijks hoeft. Over de stoelen gesproken; zoals het een grote auto betaamt zijn ze fors bemeten. Hij verraadt zijn Amerikaanse roots wel met beperkte zijwaartse steun, iets wat ons voor de facelift ook al is opgevallen maar niet noemenswaardig is aangepakt. Aangezien de grote Jeep nadrukkelijk op comfort is ingesteld, kun je nog wel eens van je stoel afglijden. De brutale Grand Cherokee SRT mag overigens rekenen op twee flinke sportstoelen, maar die hebben we helaas niet kunnen ‘proefzitten’ of rijden.
8-trapsautomaat
Jeeps’ Grand Cherokee maakt de grootste stappen onder de kap; dankzij finetuning aan motoren, een ECO-modus en de komst van de achttrapsautomaat van fabrikant ZF boekt de aandrijflijn winst in souplesse en brandstofverbruik. De voor Nederland interessante 3.0 V6 diesel levert nu 250 pk/570 Nm (dat was 241 pk/550 Nm) en verbruikt voortaan 7.5 l/100km. De ECO-knop helpt je omdat verbruik te kunnen halen zonder dat de prestaties er ook maar iets onder lijden, zo is onze ervaring. Met dank aan de achttrapsautomaat wordt er tijdens alledaagse ritten al kort na 2000 toeren opgeschakeld en hoeft er tijdens acceleratie veel minder in de toeren geklommen te worden. Ook op constante snelheid draait de diesel rustiger zijn rondjes; bij 120 staat de toerenteller rond het cijfer twee, voorheen stond hij zeker 500 omwentelingen verder. De nieuwe transmissie maakt de diesel niet alleen zuiniger, maar ook stiller in omgang. Desalniettemin kun je stilstaand voor het verkeerslicht en bij optrekken altijd horen een diesel onder de kap te hebben. Dat doet de concurrentie beter; aan de andere kant klinkt het wel stoer en sereen, zo'n zespitter.
V6 of V8
Naast de 3.0 V6 diesel heeft Jeep ook een 3.6 liter Pentastar V6, 5.7 HEMI V8 of 468 pk sterke 6.4 HEMI V8(!) voor benzinerijders klaarstaan. Onze belevenissen met de V8 houd je nog tegoed, over de 3.6 kunnen we zeggen dat hij je keuze beloont met een volle zescilindersound, de Grand Cherokee met gemak de baas is en hoogstens wat sneller de toeren opzoekt dan de diesel. Zijn 286 paarden lusten wel elke tien kilometer een litertje Euro95; voor wat hoort wat.
Met of zonder luchtvering
Hoe de Grand Cherokee off- en onroad verder zijn mannetje staat hangt af van de gekozen uitvoering. Zo rijden de Overland en Summit uitvoeringen (waarover zo meer) standaard met luchtvering en staan de Laredo en Limited variant op stalen veren. Omdat we met zowel een exemplaar zonder als mét luchtvering hebben kunnen sturen, durven we te beweren dat een Grand Cherokee in de meeste gevallen geen 'Quadra-Lift' nodig heeft. Sterker nog, op stalen veren zit er zelfs minder beweging in de koets op slechtere wegen en dat geeft iets meer rust. In het overhellen merken we geen verschil. De reguliere Grand Cherokee modellen gaan volledig voor comfort, dus verwacht geen dynamisch sturende SUV. Je bent een Amerikaan of niet. Wie zo nu en dan het terrein op zoekt en meer bodemvrijheid nodig heeft is uiteraard wel aangewezen op de instelbare luchtvering. Met een druk op de knop verhoog je dan de bodemspeling naar 28 centimeter. Bovendien heeft een Grand Cherokee met luchtvering een Aero-functie, waarbij op hogere snelheden de rijhoogte iets wordt verlaagd.
Drie 4x4 systemen
Jeep voorziet de Grand Cherokee ook in één van de drie verschillende 4x4-aandrijfsystemen. Om het je makkelijk te maken is elk systeem aan een uitrustingsniveau gekoppeld en valt er dus niets te kiezen. De eerste variant is Quadra-Trac II, dat de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen verdeelt en beschikt over een 2.72 terreinreductie voor extreem offroad. Via Brake Traction Control wordt de kracht van een eventueel doorslippend wiel naar een ander wiel gestuurd dat wél grip heeft, uiteraard niet voordat de aandrijving tussen de voor- en achterwielen optimaal is verdeeld. Om het beste uit de Grand Cherokee te halen kun je met behulp van de Selec-Terrain draaiknop in de middenconsole vooraf het systeem op het te rijden terrein voorbereiden. Naast de Snow, Sand, Mud en Rock-mode is er ook een automatische modus om het 4x4-brein alles zelf uit te laten zoeken.
Quadra-Drive II – standaard op de Overland en Summit uitvoering - is gebaseerd op het eerste maar kan ook vertrouwen op een elektronisch limited slip differentieel op de achteras en een elektronische krachtverdeler tussen de voor- en achteras. Optioneel is daar op een later tijdstip nog een sperdifferentieel op de vooras bij te bestellen. Als laatste is er een speciaal voor de SRT ingesteld systeem zonder lage gearing; Quadra-Trac.
Tijdelijk als Launch Edition
Het leveringsprogramma van de nieuwe Jeep start bij de 3.0 V6 diesel Laredo, die 69.990 euro kost. De Limited-uitvoering met onder meer navigatie als extra komt op 77.990 euro. De Grand Cherokee Overland is er met de diesel vanaf 84.990 euro en is voorzien van de 3.6 precies vijf mille duurder. Genieten van Natura+ lederen bekleding en het 19(!) speakers tellende Harman Kardon audiosysteem kan in de Summit-uitvoering voor 88.490 euro. Deze topversie is ook met de 5.2 V8 te bestellen en kost dan net geen 130 mille. Brutaal (en exclusief) doen kun je in de 6.4 SRT, maar dan moet je wel bijna 156.000 euro op zak hebben. Exclusief op een andere manier is de Grand Cherokee Laredo Launch Edition. Je betaalt dan 64.990 euro voor een Laredo met een tot 190 pk 'geknepen' drieliterdiesel. De importeur heeft slechts 20 exemplaren in de aanbieding. Vanaf het derde kwartaal 2013 staat de Jeep Grand Cherokee in de showroom.
Schrijf een review