De Exige S is in 1999 ontstaan uit de Lotus Elise. Deze eerste generatie, voorzien van een 177 pk sterke atmosferische 1.8, was meer een circuitauto dan een auto voor op de weg. Met zijn opvolger die in 2004 werd gelanceerd op de Autosalon van Genève kon je al beter uit de voeten op de openbare weg. Dat geldt volgens zijn makers ook voor de huidige Exige S met 3,5 liter DOHC V6 VVT-I krachtbron. Welnu, daar denken we na een eerste kennismaking toch net wat anders over.
Tierelantijnen
Ten opzichte van de Elise heeft de Exige S een 70 millimeter langere wielbasis, een 25 millimeter grotere spoorbreedte vóór en 38 millimeter achter. Dit alles om de zespitter het huis te kunnen bieden. De Elise moet het immers nog altijd stellen met de viercilinder 1.8. Het aerodynamic pack is standaard voor de Exige. De splitter onder de voorbumper, de diffuser achter en de grote taartscherp achterop zorgen ervoor dat de auto ook op hoge snelheid aan de weg blijft kleven. De plastic tierelantijnen transformeren de bolide in ieder geval tot een waar beest. Misschien iets te veel van het goede? Welnee, de Exige S kan het hebben.
Instapinstructie
Voordat we de zespitter wakker kunnen schudden, krijgen we eerst een instapinstructie. Instappen in een Lotus vormt namelijk een ware uitdaging, vanwege de specifieke carrosserieconstructie. In de Exige S is de dorpel zo breed dat je eerst de stoel volledig naar achter moet schuiven om jezelf vervolgens achterwaarts naar binnen te laten glijden. De stoel is alleen in lengterichting te verschuiven, de rugleuning is niet verstelbaar, althans niet zonder gereedschap. Het instellen van de buitenspiegels gaat handmatig van buitenaf. Ach ja, na één keer instellen ben je daar vanaf. Verder oogt het interieur uiterst Spartaans met een 1-DIN inbouwradio (die je feitelijk niet nodig hebt), een eenvoudig instrumentarium, maar wel elektrische ramen. Schijnt lichter(!) te zijn dan de slingers en bijbehorende mechaniek.
Lotus DPM
Na de startonderbreker buiten werking te hebben gesteld, komt de zespitter eindelijk tot leven. De supercharged 3,5 liter DOHC V6 VVT-I levert 350 pk en 400 Nm aan koppel. We bedienen de zware koppeling en zetten de handgeschakelde zesbak met een klik in de eerste versnelling. Wegrijden gaat nog vrij aardig, al is het wel even wennen aan het aangrijppunt van de koppeling. Ons testexemplaar is voorzien van het Race Pack ter waarde van 2.780 euro. In dat geval wordt de Exige S uitgerust met het Lotus Dynamic Performance Management System (DPM) met vier rijmodi; Touring, Sport, Race en Off. Vanaf de Sport-modus wordt de Exige S pas echt interessant. De toerenbegrenzer grijpt later in (bij 7.200 in plaats van 6.800 tpm), de motor reageert feller op het gaspedaal en de ‘akoestische begrenzing’ in het uitlaatsysteem gaat eraf vanaf de middelhoge toeren. Laat maar lekker blèhren!
Knetterhard
In Race-modus staat het uitlaatsysteem permanent open, geeft het stabiliteitssysteem de bestuurder wat meer vrijheid en kan launch control worden ingeschakeld. Diezelfde faciliteiten biedt de Off-modus ook, met als niet geheel onbelangrijke kanttekening dat alle elektronische vangnetten worden uitgeschakeld. De bestuurder kan alleen aanspraak maken op de remmen met vierzuiger remtangen vóór. De kick die de Exige S dan geeft is echt fenomenaal. Het geluid van de zespitter, de Eaton supercharger en de enorme kracht vooruit, heerlijk gewoon! Het werkt verslavend. De auto knalt in 3,7 seconden naar de honderd en haalt een top van meer dan 270 km/u. De besturing is messcherp en het onderstel knetterhard. Echt een hardcore sportwagen, die niet bepaald geschikt is voor woon-werkverkeer, ook al wil Lotus ons dat wel doen geloven...
Evora S
Op zoek naar een Lotus die je wel dagelijks kunt inzetten? Dan kunnen we je de Evora S Sports Racer aanbevelen. Hij heeft dezelfde supercharged 3,5 liter DOHC V6 VVT-I met 350 pk en 400 Nm, maar is een veel meer een GT dan een sportwagen. Dat begint al met het beschaafde uiterlijk, dat zich ook doorzet in het binnenste. Instappen gaat stukken beter, de dorpel is minder breed. Verder is het dashboard keurig afgewerkt, noteren we een navigatiesysteem, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels en is ook de rugleuning van de stoel te bewegen. Dat moet ook wel, want achterin de 2+2-uitvoering (er is ook een 2+0-uitvoering) zijn nog twee zitjes gemaakt. Veel heb je er niet aan, want de rugleuning van de voorstoelen raakt op een haar na de zitting van de twee achterstoelen.
Snelheidsbeleving
De krachtbron in de Evora S lijkt meer te zijn getemd. Je hoort de motor eigenlijk nauwelijks aan het werk, alleen als het gaspedaal wordt gevloerd klinkt de zespitter door tot het interieur. De snelheidsbeleving is dan ook vele malen minder dan in de Exige S, niet in de laatste plaats te danken aan het hogere leeggewicht. Desondanks zet ook de Evora S rappe prestaties neer. De honderdsprint gaat in 4,6 seconden en de topsnelheid ligt op 286 km/u. De Evora S stuurt eveneens vlijmscherp, maar heeft een meer comfortabele afstemming van vering en demping, zoals het een GT betaamt. Je kunt er met gemak lange afstanden mee afleggen, iets dat in de Exige S als een uitdaging gezien mag worden.
Tot slot de prijzen. De Lotus Exige S mag voor 94.970 euro de deur uit. De Evora S begint bij 100.900 euro als 2+0-zitter. De gereden Sports Racer (feitelijk niet meer dan een gewone Evora S met extra luxe) heeft standaard onder meer navigatie, cruise control, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en lederen bekleding en kost 104.800 euro.
Schrijf een review