De komst van de derde generatie Smart Fortwo electric drive markeert de verkoopstart voor de elektrische tweezitter aan particulieren. Waar de auto tot voor kort alleen selectief aan de man werd gebracht – met als bekendste klant het autodeelproject car2go in Amsterdam – en de allereerste elektrische Smart in 2006 vooral in Londen te zien was, kan de elektrische fortwo nu particulier worden gekocht en zakelijk worden geleased. In tegenstelling tot Renault maar net als Nissan biedt Smart hierbij de keuze om de auto inclusief, of èxclusief accu’s te kopen. In het eerste geval rijd je gewoon weg met twee jaar garantie op de hele auto, in het laatste geval (‘sales&care’) wordt maandelijks een bedrag voor de huur gerekend, waarvan de prijzen bij 65 euro beginnen. Smart neemt dan verder eventueel onderhoud of vervanging van de accu op zich gedurende de hele contractperiode, die maximaal tien jaar duurt.
BRABUS-powered
Smart heeft lef getoond door de fortwo electric drive ook te leveren in een BRABUS-versie, net als zijn benzinebroeder. Waar de opgepepte benzineversie geen 84 maar 102 pk levert, is de elektrische variant van 75 pk naar 82 pk ‘opgevoerd’. Merk je dat? Ja en nee. De BRABUS-versie is inderdaad een tikkeltje sneller met accelereren en heeft ook een hogere topsnelheid van 130 (begrensd), maar de beleving resulteert niet in meer spanning. Logisch eigenlijk, er is geen blazende turbo die piekeriger zijn kunstje doet of een uitlaat die harder bromt. Je bent gewoon ietsje sneller, punt. Goed, de BRABUS-versie van de electric drive biedt minder toegevoegde waarde dan de opgevoerde benzinebroer, maar heeft wel zo zijn kwaliteiten; een 0-100 sprintje afleggen in 10.2 seconden zonder enige schakelpauzes bijvoorbeeld. Weg zoemen vanuit stilstand naar 60 duurt zelfs nog geen vierenhalve tel in beslag. Reken maar dat sommigen vreemd zullen opkijken als ‘dat smartje’ er geruisloos als een speer van door gaat.
Oplaadtijd 1-7 uur
Ook opvallend: de opgegeven actieradius van 145 km staat gelijk aan de opgave van de gewone electric drive. Omdat de BRABUS-versie zijn extra vermogen pas vrijgeeft als je het ‘stroompedaal’ door de weerstand van de kickdown duwt, is dat niet zo gek. De accu’s zijn via een standaard stopcontact in zeven uur opgeladen, maar met een wallbox of 22kw boordlader kan die tijd worden verkort tot respectievelijk zes uur en een uurtje. Helemaal hip is de app op je iPhone of Android telefoon, waarmee je met de Smart in verbinding staat om de batterijstatus en actieradius op afstand te checken of de airco alvast in te schakelen.
Relatief comfortabel
Buiten de sprintjes om heeft de electric drive an sich nóg een geheim; hij is relatief comfortabel voor zo’n compacte auto. Dankzij het lagere zwaartepunt en aangepaste demping voor de elektrische versies reageert de fortwo een stuk rustiger op hobbels, putdeksels en kleine oneffenheden dan een ‘gewone’ smart. Dat maakt een (vlot) ritje een stuk prettiger. Het verschil is zodanig dat een elektrische Smart eigenlijk de beste Smart ooit is. En hij dan in de BRABUS-specificatie ook nog bovengemiddeld vlot uit de startblokken komt én er als zodanig uit ziet, is dat heel mooi meegenomen.
Prijs
Nu moeten we wel eerlijk toegeven dat een BRABUS-behandeling niet in de koude kleren gaat zitten. De 16 en 17 inch Monoblock VII lichtmetalen wielen, donkere koplampen en de bodykit (inclusief twee rode reflectoren in plaats van dubbele uitlaatpijpen) maar ook het lederen interieur en de specifieke accessoires zoals het driespaaks stuur, de lederen pook, metalen handremgreep en sportpedalen hebben zo zijn prijs. Hoewel de Smart Fortwo electric drive te koop is voor 19.222 euro, moet de BRABUS-versie 25.645 euro opbrengen. Bij het kopen van de auto inclusief accu (dus zonder accuhuur) starten de prijzen bij 24.078 euro en komt de BRABUS-telg op 30.494 euro. Beiden zijn trouwens ook leverbaar als cabrio.
Schrijf een review