De driedeurs Leon SC lijkt in ieder geval als twee druppels water op zijn vijfdeurs broer. Het front is dan ook een op een gekopieerd. Pas vanaf de B-stijl worden de verschillen zichtbaar. Zo heeft de SC een aflopende daklijn en een schuiner geplaatste achterruit. Dat maakt de driedeurs ook iets lager. Het modulaire MQB-platform, waarop alle Leon's worden gebouwd, maakt het tevens mogelijk om met de wielbasis te spelen. De afstand tussen voor- en achteras is 35 millimeter korter dan bij de vijfdeurs Leon en is daarmee identiek aan de driedeurs Audi A3.
Sportiefste van het stel
Seat wil de Leon SC duidelijk als de sportiefste van het stel neerzetten. De Nederlandse importeur laat daarom de basismotorisering met 86 pk bewust buiten de prijslijst. Het gamma van de Leon SC start met een 1.2 TSI, goed voor 105 pk, gevolgd door een 140 pk sterke 1.4 TSI en als voorlopig topmodel de 1.8 TSI met 180 pk. Tijdens onze eerste ontmoeting met de driedeurs was echter alleen de topmotorisering beschikbaar; een 1.8 TSI turbobenzinemotor met 180 pk, in dit geval gekoppeld aan een 7-traps DSG-transmissie. Zoals te verwachten, weet de krachtige turbobenzine wel raad met de driedeurs Leon. Versnellen gaat prachtig lineair. Al binnen 7,2 seconden wijst de snelheidsmeter 100 km/u aan en met gemak stuift de TSI door tot ruim boven de 200 km/u.
Seat levert de Leon SC uiteraard ook als diesel. Er is keuze uit een 1.6 TDI met 105 pk of een 2.0 TDI met 150 of 184 pk. Net als de 1.8 TSI is ook de 150 pk-diesel uitermate rap, vooral te danken aan het hoge koppel van 320 Nm dat al vanaf 1.750 tpm ter beschikking staat. In combinatie met de 6-traps DSG-transmissie laat de 2.0 TDI weinig te wensen over. De diesel is ook uitermate stil, slechts in de verte is een lichte brom waarneembaar.
Dik doen
Ondanks een kleinere wielbasis heeft Seat voor de Leon SC toch een voldoende ruim interieur weten te creëren. Inzittenden zul je niet snel horen klagen. Ook achterin niet. Zowel aan hoofd- als beenruimte geen gebrek. De bagageruimte is met 380 liter zelfs identiek aan de vijfdeurs Leon. En als het gaat om de uitrusting zet Seat helemaal de maatstaf. Lichtmetalen wielen, donker getinte ramen achter, mistlampen vóór en sportstoelen zijn in alle gevallen standaard, net zoals een airconditioning, het Media System Sound, cruise control, een middenarmsteun vóór en een multifunctioneel stuurwiel. Vanaf het tweede Style-niveau zijn de unieke Full-LED koplampen met LED-dagrijverlichting standaard, evenals LED-achterlichten en LED-interieurverlichting. De FR-uitvoering is verder uitgevoerd met een afwijkende voor- en achterbumper, Seat Drive Profile met instelbare rijmodi en 17-inch lichtmetaal. Kortom, Seat zet de Leon SC bewust ‘dik’ op de weg. Dat zijn we over het algemeen we niet gewend van een product uit de Volkswagen Groep.
Seat Drive Profile
We noemden het al, Seat Drive Profile. Het is in Seat-termen een systeem om het karakter van de Leon FR te beïnvloeden. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (eco, comfort, sport of individual) wordt de karakteristiek van de stuurbekrachtiging, gaspedaalrespons en DSG-transmissie gewijzigd. Wij prefereren de sport-modus, vooral ook omdat de stuurbekrachtiging dan beter tot zijn recht komt. In comfort en eco is de bekrachtiging iets te sterk naar onze zin, maar goed, dat is een kwestie van smaak. In sport komt de gaspedaalrespons wel wat nerveuzer over. Vooral bij wegrijden vanuit stilstand kan enig schokeffect optreden. De Leon SC is overigens geen hardcore stuurmansauto. De kortere wielbasis ten opzichte van de vijfdeurs maakt hem een tikkeltje levendiger, desondanks niet oncomfortabeler. En dat is ook een prestatie te noemen.
Prijzen en bijtelling
De prijslijst van de Leon SC start bij 21.390 euro voor de 1.2 TSI. Dieselen kan vanaf 23.590 euro in de 1.6 TDI 105 pk. Aangezien de basismotorisering achterwege is gelaten, geeft de vanafprijs wellicht enigszins een vertekend beeld ten opzichte van de vijfdeurs. Met vergelijkbare uitrusting is de SC namelijk iets voordeliger geprijsd. Vrijwel alle beschikbare motoren vallen in de categorie voor 20 procent bijtelling, met uitzondering van de 1.8 TSI en 2.0 TDI DSG. Vermeldenswaardig is het Business-pakket voor de Leon SC Style en FR. Het pakket omvat zaken als Media System Navi via een 5,8-inch aanraakscherm, een regen- en lichtsensor en parkeersensoren voor en achter voor slechts 900 euro extra.
Schrijf een review