Toyota weet met de Verso sinds 2009 de Nederlandse gezinnen en reislustige echtparen op hun wenken te bedienen. Sinds begin dit jaar is de MPV bijgewerkt aan de tand des tijds. Niet alleen is de neus fraai strakgetrokken naar het nieuwe familiegezicht zoals de Auris dat ook al heeft, Toyota heeft ook het interieur opgewaardeerd met extra randjes chroom. Hoewel je nog steeds een beetje op de bok zit, heeft de bestuurder veel overzicht en zijn alle bedieningselementen van de radio, klimaatregeling en het nieuwe navigatiesysteem binnen handbereik, en dat is wél weer prettig. De gebruikte materialen zijn zoals we dat van de Japanners gewend zijn niet indrukwekkend, maar ook niet ondermaats.
Zevenzitter
Uit een eerdere kennismaking met de Verso bleek al dat hij aan ruimte niets te wensen over laat. Dat is deze keer niet anders. Wederom zijn we op pad geweest met de zevenzitsversie, die in ruil voor 595 euro twee extra zitplaatsen biedt aan de kleine medemens. Omwille van de flexibiliteit van het interieur kunnen deze stoelen – wanneer ze niet in gebruik zijn – in de laadvloer worden neergeklapt. In dat geval is de laadruimte niet eens veel kleiner dan een standaard vijfzits-Verso. De achterbank (tweede zitrij) kan over een lengte van twintig centimeter verschoven worden. Toyota biedt deze mogelijkheden om iedereen gemakkelijk een plek te kunnen geven en inderdaad, zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte.
Niet te zien is hoe de techneuten aan de wielophanging van de Verso hebben gesleuteld, of liever gezegd, hoe men die techniek heeft verfijnd. Toch is de vernieuwde generatie nog steeds een gemoedelijk sturende MPV die niet zo strak is getemd als de Duitse concurrentie maar evenmin ‘ouderwets’ op een oor gaat hangen. Comfort staat bij een auto als deze hoger op het wensenlijstje, en daar is opnieuw gehoor aan gegeven.
CVT is relaxed
Ter verhoging van het reiscomfort onderweg neemt de CVT-automaat de bestuurder werk uit handen. Deze automaat is altijd gekoppeld aan de 1.8 benzinemotor, die met 147 pk behoorlijk krachtig in zijn soort is. Ondanks dat het maximale vermogen en trekkracht pas ‘laat’ beschikbaar is, blijkt-ie goed te matchen met de continu variabele transmissie; bij accelereren raakt de 1.8 niet meteen van streek door in de toeren te klimmen. De Prius Wagon, waarover zo meer, heeft daar wel last van, met meer motorgeluid ten gevolge. Wat ons betreft is de Verso met zijn aandrijflijn hier in het voordeel. Overigens hebben we de Sport-stand of handschakelmodus nauwelijks beroerd; een CVT-automaat sportief willen laten zijn of het karakter van een automaat met ‘gewone’ versnellingen meegeven voelt niet heel natuurlijk aan.
Verso versus Prius Wagon
Maar waarom neemt Toyota de moeite de Verso op te waarderen als de Prius Wagon sinds een klein jaar de show kan stelen met een lager verbruik, 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting? Om te beginnen is de Verso er vanaf 26.500 euro, terwijl de Prius Wagon 32.250 euro moet opbrengen. Ook kun je de Verso met grijs kenteken (dus zonder achterbank) bestellen. Wanneer we de motorisering van de Verso gelijktrekken aan de Prius (voor die eerste is er ook nog een 1.6 benzine of 2.0 liter diesel) is het prijsverschil tussen beiden klein; 32.555 euro versus 34.150 euro. Hierbij mag wel aangetekend worden dat de Prius Wagon dan wel op iets meer snuisterijen zoals een head-up display en een panoramadak trakteert. De Verso kan zich echter prijzen met de optie voor een trekhaak waar 1300 kg aan mag hangen, bij de Prius Wagon houdt het na een fietsendrager wel op. In bagageruimte of ruimte op de achterbank is het Japanse duo aan elkaar gewaagd en is er afhankelijk van de interieuropstelling 500-1750 liter ruimte beschikbaar.
Als we het laadvermogen onder de loep nemen geven beide MPV’s elkaar weinig toe, maar als het op gewicht aan komt is de Verso iets in het voordeel en profiteert hij van een lagere schaal in de motorrijtuigenbelasting, het is 1425 kg versus 1470 kg. De Prius Wagon moet vanaf volgend jaar zijn vrijstelling op dat gebied opgeven. Maar eerlijk is eerlijk; de hybride-aangedreven Prius Wagon zal in de praktijk een flinke slok minder lusten dan de Verso. Waarbij we in onze test uit zijn gekomen op 1 op 12.5, zal de Prius Wagon zeker een kilometer of vijf verder rijden op een liter benzine. Afhankelijk van je behoeften en jaarkilometrage is de Verso dus zeker niet boventallig geraakt. Wanneer de bijtelling regeert, is de Prius Wagon met 14% duidelijk in het voordeel.
Schrijf een review