Net als zijn dichte broertje, die in 2011 werd geïntroduceerd, is ook de Beetle Cabrio volledig opnieuw getekend. De auto is langer, breder, lager en de wielbasis werd opgerekt. Bovendien heeft de achtersteven een duidelijk andere vorm. Net zoals bij het origineel vouwt het dak zich samen op de achtersteven. Dat heeft als voordeel dat de bagageruimte niet wordt aangesproken en het bagagevolume met dak open of gesloten gelijk blijft. Met 250 liter bagagecapaciteit valt prima te leven. Bovendien kan de achterbank nog worden neergeklapt.
Nostalgisch
Meer dan bij zijn voorganger heeft Volkswagen de link willen leggen met de oer-Kever. Het onhandige bloemenvaasje is vaarwel gezwaaid. De Beetle Cabrio heeft wel twee dashboardkastjes, waarbij de bovenste in de decorlijst van het dashboard is opgenomen. Het klepje scharniert -heel nostalgisch- naar boven, maar is qua inhoud nauwelijks bruikbaar. En voor ‘slechts’ 51 euro transformeer je de Beetle Cabrio in een echte Kever met dito opschrift op de achterklep.
Het interieur is uiterst frivool vormgegeven. Volkswagen neemt in de Kever afstand van de doorgaans zakelijke vormgeving van zijn overige modellen. Het meubilair kent voldoende verstelmogelijkheden en zelfs achterin is er plek voor twee personen, daar waar het de vorige Beetle Cabrio toch enigszins aan ontbrak. Verder is het instrumentarium helder op van opzet met centraal een grote snelheidsmeter met links en rechts ervan respectievelijk de toerenteller en brandstofmeter. Centraal in de snelheidsmeter bevindt zich tevens het display voor de boordcomputer.
Fender Sound System
Onze Beetle Cabrio was uitgerust met het Executive pakket ter waarde van 1.799 euro, bestaande uit onder meer het bekende Volkswagen radio-navigatiesysteem RNS 315 met aanraakscherm, een uitgebreide boordcomputer, telefoonvoorbereiding, parkeersensoren voor en achter en een multifunctioneel stuur. Het Fender Sound System met 8 luidsprekers, een subwoofer een 400 Watt versterker en een driekleurige sfeerverlichting voor de ringen rondom de speakers kost een extra 644 euro. Een bescheiden prijs voor een dergelijke, prima klinkende installatie. De drie tellers op het dashboard ter waarde van 140 euro zouden we achterwege laten. Een stopwatch om je rondetijden te klokken is geen noodzakelijk item in een Beetle. De olie- en turbodruk geloven we ook wel.
Hoes
De bediening van het dak verloopt geheel automatisch met een druk op de knop en dat kan ook rijdend tot een snelheid van 50 km/u. Slechts 9,5 seconden heeft de techniek nodig om de Beetle te onthoofden. Vervolgens is het heerlijk toeren. Technisch steekt de Beetle Cabrio namelijk voortreffelijk in elkaar. Geen rammeltje of kraakje te horen, de auto voelt gewoon in alle opzichten solide. Dat geldt ook voor het onderstel, niet onnodig hard gedempt zoals in een Mini, maar prettig comfortabel.
Wie helemaal traditioneel is ingesteld, kan de opgevouwen kap afdekken met een hoes. De ‘installatie’ ervan vergt enige gewenning. Bovendien neemt de hoes nogal wat ruimte in beslag in de bagageruimte. Het is theoretisch mogelijk om de hoes volgens instructie tot een klein pakketje te vouwen en in een daarvoor bestemd vak in de bagageruimte op te bergen. Wij hadden het geduld er niet voor…
7-traps DSG
In de neus van ons testexemplaar ligt een 1.4 TSI die zowel door een turbo als compressor wordt gevoed. Het vermogen bedraagt 160 pk en aan koppel is 240 Nm beschikbaar, al vanaf 1.500 tpm. De 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling doet zijn werk uitstekend en schakelt zijdezacht. Door allerlei verstevigingen in de carrosserie is de Cabrio ongeveer 100 kilogram zwaarder dan zijn dichte versie, maar dat extra gewicht weet de 1.4 TSI prima te maskeren. Nul tot honderd kan in 8,6 seconden en de topsnelheid ligt op 205 km/u.
Kijkend naar het verbruik, neemt onze Beetle Cabrio in theorie genoegen met gemiddeld 6,4 l/100 km, wat neerkomt op 148 g/km CO2. Dat hebben we helaas niet gehaald. Het praktijkverbruik lag op 7,8 l/100 km (1 op 12,8).
Volkswagen rekent voor de Beetle Cabrio minimaal 26.150 euro als 1.2 met 105 pk. Daarmee is het de voordeligste cabriolet in het Volkswagen-gamma. De Golf Cabrio is namelijk twee mille duurder. Ons testexemplaar heeft een kale vanafprijs van 36.750 euro. 17-inch lichtmetaal, sportstoelen, een volautomatische airco, cruise control, een windschot, het is allemaal bij de prijs inbegrepen. Door het genoemde Executive pakket en nog wat extra opties kost de gereden versie 40.755 euro.
Schrijf een review