De DS-modellen vervullen bij Citroën de rol die het merk eigenlijk als geheel binnen het Peugeot-concern zou moeten spelen, die van exclusieve buitenbeentjes. In de DS-lijn vinden we de eigenzinnigheid terug die vroeger álle Citroëns kenmerkte. De op de C3 gebaseerde DS3 vervult zijn rol als concurrent voor icoontjes als Mini en Fiat 500 met verve en wordt bijna evenveel verkocht als de veel goedkopere C3. Anders dan de typeaanduiding doet vermoeden, is de DS5 niet gebaseerd op de C5, maar deelt hij de bodemplaat met de C4 (wielbasis 2,73 m). Dat heeft tot gevolg dat de limousine-aspiraties voor de achterinzittenden wat bescheiden uitpakken, want de been- en hoofdruimte houden niet over. Voorin is het echter in alle opzichten riant.
Luxe-sausje
Het interieurontwerp is wél precies wat je in zo’n luxe-tak van de familie mag verwachten. De DS5 is echt een exclusief model, met zijn wat hoge bouw, een coupé-daklijn en toch een grote achterklep, en dat alles overgoten met een stevig luxe-sausje. Het is echt prachtig, met een mooie combinatie van schitterende materialen in een toch nog ergonomisch uitgekiende opstelling. Wie voor leren bekleding kiest krijgt dan bovendien een onderscheidend op een sportief horlogebandje geïnspireerd bekledingsontwerp. Echt schitterend.
Business Edition
Daar hadden we ook graag mee rondgereden, maar helaas: de ons ter beschikking gestelde uitvoering van de DS5 Hybrid4 behelsde een Business Edition, die om de prijs te drukken wat snuisterijen ontbeert, maar toch nog rijk genoeg is uitgerust om z’n prijs van 39.990 euro meer dan waar te maken.
Al ontbreken het best zinvolle head-up display en het wel erg veel licht (en bijbehorende warmte) binnenlatende panoramadak, de airco in dit speciaaltje is toch een volwaardig exemplaar en ook het audiosysteem is topklasse, namelijk van Denon. Het werkt net zo puik als het makkelijk bedienbare navigatiesysteem. De menu’s ervan zijn logisch opgebouwd, en dat zien we nog wel eens anders.
Slecht zich naar achteren
Ook al is dit dan een instap-actiemodel voor vooral de leaserijders (maar waarom zouden particulieren er niet ook van profiteren?) de verdere inrichting verdient de term ‘weldadig’ toch absoluut. Minpuntje is dat het stuur volstrekt onnodig van onderen is afgeplat, wat alleen zin heeft in moeilijk toegankelijke sportautootjes, en het veel te veel knopjes heeft. Ander puntje van kritiek is de gedeelde achterruit met mini-wisser (ter grootte van een koplampreiniger, maar ruimer is het zichtveld niet), die een slecht beeld biedt van de wereld achter de DS. Voor achteruitrijden zit er een prima camera aan boord, die zijn beeld naar het scherm van het infotainmentsysteem met radio/navigatie/boordcomputer stuurt.
Voor én achterwielaandrijving
We hadden dus de Hybrid4, die met zijn 14% bijtelling en vrijstelling van MRB helemaal in het Business-straatje past. De 4 in de naam slaat op de vierwielaandrijving. Opmerkelijk is het feit dat PSA er voor heeft gekozen om de voorwielen door een conventionele dieselmotor (een tweeliter met 163 pk in dit geval) aan te laten drijven en de elektrische tractie (nog eens 37 pk) op de achteras te monteren. Een bijzondere interpretatie van vierwielaandrijving, maar van een 4x4 mag je eigenlijk niet spreken. De aandrijfsystemen werken geheel zelfstandig, gecoördineerd door slimme elektronica. Dat biedt de keuze om met alléén voorwielaandrijving te rijden, met alléén elektrische aandrijving op de achterwielen (niet te lang en niet harder dan 55 km/h; de accu is snel leeg) en als een volwaardige 4x4. Het koppel van de diesel à 300 Nm krijgt er dan 200 Nm bij en dat komt in 4x4-omstandigheden goed uit.
Elektrisch in de stad
Normaal laat je al die keuze-standen (te bedienen met een centraal gemonteerde draaiknop) onbenut en laat je de DS5 het allemaal lekker automatisch zelf uitzoeken. Op het dashboard is goed te zien hoe deze Citroën dan in z’n werk gaat. In de stad wordt zoveel mogelijk puur elektriek gereden, maar geef je een béétje gas dat springt de diesel al bij, die dan ook meteen aan het opladen slaat. Bij (af)remmen werkt de elektromotor als generator en gaat ook direct bijlladen.
Wie niet zo op dat érg afleidende display let, merkt van al die technische ingrepen niet meer dan dat er af en toe wat dieselgeluiden uit het vooronder komen. Wie snel wil accelereren voelt ook niet dat de elektromotor met zijn welkome koppel fiks bijspringt, maar je merkt wél dat de extra smeuïge elektrische aandrijving de schakelmomenten van de automaat totaal gladstrijkt. Het voelt aan of er een traploze transmissie in zit zodra je het spel goed beheerst.
Onhaalbaar verbruik
Op de snelweg blijft de elektrische/achterwielaandrijving totaal buiten spel en wordt de accu voortdurend bijgeladen, zodat je bij het binnenrijden van een stad weer zo lang mogelijk emissievrij kunt rijden. Hybrides behalen hun brandstofwinst overigens vooral bij stadsritten. Doordat de standaard Europese verbruiksmeting daar sterk de nadruk op legt, komen hybrides er overdreven gunstig uit. Het gemiddelde verbruik van de Hybrid4 is dan ook in de praktijk volstrekt onhaalbaar, maar officieel bedraagt het 3,4 l/100 km, de koolzuurgasuitstoot is 88 g/km, het label A en dat is natuurlijk erg mooi. Nadeel is wel dat de bagageruimte van 465-1.288 liter naar 330-1.153 liter is gekrompen, maar dat is nog altijd nog altijd behoorlijk en mede door de dubbel bodem goed bruikbaar.
Beetje feedback
Het rijden met de DS5 doet sterk denken aan de DS 19 en diens opvolger CX van weleer, maar ook wel aan de C6, al mist hij de hydropneumatische vering van die voormalige toppers. Maar de stuurbekrachtiging is even heftig, al heeft Citroën er inmiddels wel een beetje feedback aan weten te ontlokken. Ook de rembekrachtiging is zodanig dat als je maar naar het pedaal (dat wel, het vroegere ‘paddenstoeltje’ is verdwenen) wíjst, het geheel bij wijze van spreken al blokkeert (maar er is natuurlijk wel ABS). Het is allebei een kwestie van even wennen, want je kunt ook met deze grote Citroën messcherp sturen en zéér gedoseerd afremmen. En met al die power aan boord verleidt hij desgewenst aardig tot een sportieve rijstijl, vooral door dat enorme gezamenlijke koppel.
De Citroën DS5 Hybrid4 is met dit alles een bijzondere auto die een topper is qua design en comfort en met zijn hybride aandrijving wellicht het milieu dient en zéker de boekhouder blij maakt – en jezelf óók.
Schrijf een review