Ford heeft grote plannen met zijn SUV-modelrange. Het merk ontwikkelt niet alleen in rap tempo nieuwe modellen, maar stuurt ze ook naar Europa toe. De nieuwe Explorer staat voorlopig nog niet op het programma van de Nederlandse importeur, maar Pietersen US Cars & Bikes in Rotterdam ziet wel een toekomst voor het model in ons land. Wij kunnen die gedachtegang wel volgen; de Explorer is Europeser ingesteld dan ooit en kan daarnaast – zoals gezegd – ook geleverd worden met een economische viercilinderturbomotor. De 2.0 liter Ecoboost houdt de peekaa’s op peil maar vraagt veel minder liters brandstof voor zijn daden. Dankzij de bijbehorend lagere CO2-uitstoot blijft vervolgens de BPM binnen de perken en is Pietersen bij het importeren niet veroordeeld tot het berekenen van een exorbitant prijskaartje, waarover later meer.
Win-win met 2.0 Ecoboost
De Ford Explorer schaart zich in de categorie van de grote, luxe SUV’s zoals een Volkswagen Touareg en Volvo XC90. Het model weet zich al jaren in Amerika te bewijzen met veel ruimte, een flinke dosis rijcomfort en offroad-eigenschappen. Voor de Explorer 2.0 Ecoboost maakt Ford een uitzondering op dat laatste, aangezien hij als enige voorwielaangedreven is. Dat is voor de Amerikanen even wennen, maar komt in ons vlakke en geasfalteerde landje niet ongelegen; de maatregel scheelt kilo’s, brandstofverbruik en kosten. Goed, zo’n Explorer weegt alsnog circa 2000 kilo, maar dat er winst is geboekt, moet duidelijk zijn.
Geen cultuurshock
Hoewel de Explorer dus Amerikaanse roots heeft en officieel niet in Nederland wordt geleverd, zorgt het offensief van Ford ervoor dat we nauwelijks een cultuurshock zullen ervaren. Details zoals de dubbele aanduiding op de snelheidsmeter en het codeslot op de portieren zijn slechts kleine signalen dat de grote lobbes niet primair voor Europese bodem is ontwikkeld. Verder worden we in de watten gelegd met nette afwerking – verwacht geen Duitse oase, maar toch - lederen stoelen, klimaatregeling en veel moderne snufjes zoals het SYNC infotainmentsysteem met touchscreen, multimedia-aansluitingen in de middenconsole, een uitgebreide boordcomputer en – heel fijn - een knoppenrij om de stoelen van de derde zitrij elektrisch neer te klappen. De Explorer is van huis uit een zevenzitter en kan met een druk op de knop worden omgetoverd tot een vijfzitter, zodat er meer bagageruimte voorhanden is. Ruimte voor de passagiers is er achterin voldoende. Voorin is de zit wat hoger. Dat geeft je als bestuurder een oppermachtig gevoel, maar niet zoals bij een Range Rover. In de Explorer gaat op stand zitten met een geborgen gevoel, en dat komt weer door de relatief bescheiden uitgevallen raampartij. Een designtrekje van Ford dat ons ook al op de Tourneo Custom is opgevallen. Wij vinden het wel vernieuwend, net als fraaie de Golden Bronze metallic lak.
No worries: 240 pk en 320 Nm
De 2.0 liter EcoBoost in de nieuwe Explorer komt ons ook bekend voor. Hij presenteert zich deze keer in de meest krachtige vorm, waardoor de viercilinder 240 pk en 366 Nm levert. Omdat het overbodig is te zeggen dat deze Amerikaan aan een automatische transmissie is gekoppeld, gaan we gelijk over naar het antwoord op de hamvraag: heeft-ie genoeg power? No worries! Je staat versteld waar zo’n turbomotor toe in staat is. Met deze ‘instapper’ kun je de Explorer lekker Hollands rijden; lekker meerijden met het verkeer en af en toe laten zien wie de baas is. Verwacht niet de sound of verwennerij van een zescilinder maar wel een soepele motor die vlot genoeg is en daarbij niet teveel brandstof verbruikt. Niet heel spannend, wel heel goed en verstandig. Hoe zit het met de dorst van de Explorer in de praktijk? Wij wisten in een relatief kort tijdsbestek zonder problemen 1 op 9 te scoren maar afhankelijk van de gereden route (en je humeur) kan daar nog een kilometertje af of bij. Best prima, toch? Helemaal omdat de fabrieksopgave – in tegenstelling tot wat we gewend zijn - nauwelijks afwijkt. Op papier is de tweeliter zo’n 15 procent zuiniger dan de standaard 3.5 V6. Kijk niet vreemd op als dat in de Nederlandse praktijk nog groter is.
Verrassend is evenmin de manier waarop de Explorer rijdt en dat is een compliment. Het typische zingen-en-meedeinen-gevoel heeft Ford anno 2013 echt wel achter zich gelaten, dus ook de Explorer weet zich goed te gedragen. Hoewel de mastodont wel gewoon op comfort is gericht – het is geen Audi of BMW – voelt het onderstel niet week en blijven de teugels strak genoeg. En dat is weer goed nieuws voor ons Europeanen, die zich in Hollandse kruip-door-sluip-door, drempels en veel bochten zullen begeven.
Kies je uitvoering
Pietersen levert de Ford Explorer in elke beschikbare uitvoering; Base, XLT, Limited, Sport. De door ons gereden Ford Explorer 2.0 Ecoboost is een luxe Limited-uitvoering voor een prijs van 79.990 euro. Het ‘entry model’ Explorer Base is ongeveer 9 mille voordeliger, de Sport is juist ietsje duurder dan de Limited. Met standaard 20 inch lichtmetaal, xenonverlichting, schuifdak, stoelverwarming, een head-up display, achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom en Amerikaanse navigatie is de Limited ruim van ‘goodies’ voorzien. De mannen in Rotterdam hebben trouwens een slimme (geïntegreerde) oplossing voorhanden om ook gewoon in Europa met een routeplanner op weg te zijn.
Met dank aan Pietersen Cars & Bikes voor het ter beschikking stellen van de auto.
Schrijf een review