Ford Fiesta ST helemaal te gek

Sportversie met viercilinder turbo maakt alle verwachtingen meer dan waar.

Als Ford de letters ST op een model plakt staan de liefhebbers al te trappelen met hooggespannen verwachtingen. In het geval van de nieuwe Fiesta ST worden die niet beschaamd. Integendeel.

Er heerst in de autowereld een ijzerharde wet, dat als een auto niet door en door deugt, je er ook geen goede opgevoerde versies van kunt afleiden. En nu Ford het in het WRC, het wereldkampioenschap rally’s, met het op de jongste Fiesta gebaseerd rallykanon (dat een kans heeft doordat Sebastien Loeb geen vol seizoen voor Citroën meer rijdt) heel best doet, moet het uitgangspunt ook wel in orde zijn.

Dat het met de nieuwe Fiesta wel goed is, hadden we daarnaast al uitgebreid vast kunnen stellen. Meer nog dan in de grotere en dus zwaardere Focus het geval is, komt de éénliter driecilinder EcoBoost er florissant tot z’n recht – althans de driepitters met die naam, want naar de turboloze versies ervan zijn we nog steeds zeer benieuwd. Onze nieuwsgierigheid moet nog tot begin juni blijven smeulen, want pas dan krijgen we er eentje voor een test.

Viercilinder
Intussen komt Ford met de al aangekondigde Fiesta ST op de proppen. Alleen… daar zit geen verder opgekietelde uitvoering van de driepits EcoBoost in, maar een al elders uit de stal bekende viercilinder 1,6 liter die dankzij een moderne turbo 182 pk aan de voorwielen mee kan delen. Wel zo safe, natuurlijk, maar Ford zelf heeft al een éénliter EcoBoost van 205 pk in een Formule Ford-chassis gehangen. De enige ingreep daar is een grotere turbo, maar waarschijnlijk wordt het geheel te onbetrouwbaar geacht om aan het grote publiek te verkopen.

Dus de veilige weg van de 1,6 liter ­– die trouwens voor alle duidelijkheid óók het etiket EcoBoost draagt – waarbij ‘veilig’ absoluut niet ‘saai’ betekent. Want we hadden nu geen drie minuten gereden met de jongste ST, op de kronkelige en soms akelig gladde weggetjes in de omgeving van het Zuid-Franse Vence, of we hadden ons hart voor eeuwig verpand aan dit dekselse voorwielaandrijvertje.

Torque Vectoring
Wat zorgde er toch voor dat die, met een maximumkoppel van 240 Nm (in ‘overboost' zelfs eventjes 290 Nm), belaste voorwielen ook in spekgladde bochten hun grip niet verloren? Dat er bij vol-accelereren geen enkele schaatsneiging optrad? Dat de ST steeds precies zo instuurde als je dat wilde en dat fijne correcties met het gaspedaal zo willig werden opgevolgd?

Elektronisch geregelde tractiecontrole, hier ESC genoemd, vervult die wondertjes maar voor een deel en er was ook geen sprake van zo’n race-sperdifferentieel met een moeilijke naam (zoals in de Focus RS, ooit). De boord-documentatie bracht geen opheldering, het simpele persbericht wel. De ST dankt zijn voorbeeldige bochtengedrag aan Torque Vectoring – en wel een ‘enhanced’ (verbeterde) versie daarvan.

Het is een elektronisch systeem, ook toegepast door niemand minder dan Porsche en bij Ford in de Focus geïntroduceerd, waarbij de aandrijfkrachten per aangedreven (voor)wiel worden gedoseerd, waarbij het wiel met de meeste grip het grootste deel van het koppel krijgt en een doorslaand wiel zelfs wat wordt afgeremd. Het is echt ‘enhanced’ want het werkt meer dan voortreffelijk, in dier voege dat je het nooit voelt ingrijpen. Heel soepeltjes merkt je alleen maar dat het zijn werk ongelofelijk goed doet.

Stuurmansautootje
Het ESC kan daarnaast in drie standen worden ingesteld: helemaal actief, een béétje slippen permitterend, of geheel buiten werking. Dat laatste hebben we gezien de verraderlijkheid van sommige stukken wegdek wijselijk achterwege gelaten. Wat overblijft is een meer dan verrukkelijk stuurmansautootje, waarvan je ook nauwelijks gelooft dat de stuurbekrachtiging elektrisch werkt, zo goed is die.

Dat het puike bochtgedrag het meest indrukwekkende is van de nieuwe ST, laat onverlet dat de prestaties ook erg leuk zijn. Naar de honderd in 6.9 tellen is lovenswaardig, de top van 225 km/h natuurlijk vooral theoretisch – behalve in bakermat Duitsland. Maak je veel gebruik van deze sportfaciliteiten, dan is het officiële verbruik van 5,9 l natuurlijk helemáál een fabeltje, waar de gemiddelde uitstoot van 138 g/km des fiscus geefspier toch al heeft verlamd. Niettemin is de ST 20 procent zuiniger dan zijn met een tweeliter gezegende voorganger, terwijl hij anderzijds een 20 procent hoger vermogen afgeeft.

Recaro’s
Niet alleen presteert de vierpitter lekker, hij heeft ook een prachtgeluid dat (al weer net als bij Porsche) elektronisch gemanipuleerd tot de inzittenden doordringt. Buitenstaanders moeten er van hóúden. Tot het sportieve plezier dragen verder vooral voortreffelijke, en tegen bijbetaling van geinig leer te voorzien Recaro’s bij, maar ook de rest van het interieur is in de sportsfeer gehouden. Leuke aluminium pedaaltjes en pookknop bijvoorbeeld en nog wat snuisterijen, die ook aan de buitenkant duidelijk maken wat voor vlees we hier in de kuip hebben. Nog leuker zouden we gevonden hebben wanneer er een ST was waarvan je aan het uiterlijk niets kon zien. Zo’n wolfje in schaapsvel is extra geinig.

Is er dan niets om over te zeuren? Toch wel, maar marginaal en niets in verband met de ST-kant van deze Fiesta. Het navigatiesysteem is onduidelijk en reageert veel te traag op misinterpretaties van door een lijzige Vlaamse vrouwenstem gegeven instructies. Het erg kleine en in een nis verstopte display is dan ook geen redder in nood – en we weten dat het bij Ford veel beter kan. Het heeft het pure plezier van een lange middag en een korte ochtend stoeien met de Ford Fiesta ST echt niet bedorven. In zijn klasse momenteel veruit de leukste, vanaf 25.495 euro. Helemaal te gek.

Fotografie: Ford en Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Ford Fiesta ST helemaal te gek
Na 16 maanden nog steeds een genot om in te rijden, super wegligging, geen problemen, prima verbruik ( 1:18 ) mede door veel snelwegkilometers. Rustig van binnen met een heerlijk motorgeluid bij accelereren. Uitstekend meubilair, dit is bij ford toch altijd prima voor elkaar! Prijs/kwaliteit is dik in orde, zoek maar, een auto die er zo uitziet en zo presteert is niet te vinden voor die prijs! Een dikke pluim voor het motortje! En het "geklaag" over het dashboard, onzin, ergonomisch niks mis mee, duidelijk, simpel in de bediening en volledig, zeker met het technologiepakket!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Prijs, motor ( vermogen, geluid, verbruik), looks, interieur, wegligging.

Minpunten

Instap naar achter, geen zesversnellingsbak.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Een mooie auto ziet er mooi en modern uit. jammer dat de achterbank niet helemaal horizontaal naar beneden kan.
Rijdt heel plezierig benzine verbruik ongeveer 1 op 15 . goede navigatie en simpel te bedienen en geluids boxen. jammer van het foutje bij de ford financiering. goed opletten dus en 2x later controleren of alles goed is ingevuld. verder een uitstekende auto Degelijk lekker. een auto waar je trots op mag zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepel modern, een genot om in te rijden,

Minpunten

achteruit versnelling soms moeilijk in te krijgen of vliegt eruit. . verlichting dasbord brand ook als de lichten niet aan zijn daardoor vergeet je soms je lichten aan te doen wat je ook wel ziet bij andere merken,
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ford heeft 10x nieuwe software gezet. Niets helpt. Ze weten niet hoe het probleem opgelost moet worden. En je wordt naar huis gestuurd met: het is een productstandaard. Dit was de 1e en laatste keer dat ik een Ford gekocht heb.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

stoelen

Minpunten

houdt in bij optrekken, stottert, rijdt niet gelijkmatig.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Probeer zo goedkoop mogelijk van a naar b te komen maar toch wel comfortabel...... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Erg mooie en complete auto. Heb nu 1000 km er op zitten en hij rijdt heerlijk. Ook de mogelijkheid om je verbruik te zien ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
sportieve auto voor weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
De Auto heeft last van rolgeluid m.n. op de snelweg. Daarnaast soms vage geluiden over de aandrijving. Stuur voelt wel stevig aan vanaf 100km, is.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Na tweemaal reparatie versnellingsbak (uit Halewood) en aanhoudende fluittoon nieuwe bak (uit Boredaux) gemonteerd. Na vervanging druklager geluid weer terug. Onbegrijpelijk. Verdere klachten lekkage schutbord, ruitenwissers,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Wij hebben de dag na aflevering (1 juni 2009) meteen de caravan erachter gehangen en naar Frankrijk vertrokken. Gedurende de vakantie gemiddeld! 1:16 gereden. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
hele fijne auto stuurt geweldig schakelt soepel,1.4 is niet gewldig snel maar genoeg om vlot met het verkeer mee te komen en het pakket van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
titanium met launchpakket, zeer compleet dus. van begin af fuel save getankt en nu weer overgestapt op v-power. de prestaties lijken nu wat beter. heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Voertuig bevalt goed in de breedste zin van het woord. het enige maar niet onbelangrijke minpunt is het tegenvallende brandtosf verbruik. Bij net rij gedrag (mox.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik heb 2 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht uit december 2004. Niets mis mee...alleen was vrij snel mijn airco niet goed. Naar de.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Nog even geen goed revieuw omdat we hem vandaag gekregen, hebben een Ford Fiesta cool en sound pakket aanbieding. Bij alle andere merken die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
De Fiesta is nu 11 jaar oud en heeft op een paar mankementen na, me nog nooit in de steek gelaten. Vooral de remmen hebben.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Volgens mij klopt het trekkgewicht van de fiesta niet. Volgens kenteken beide gevallen 100 kg. Hier staat ongeremd 500 kg. en geremd 100 kg. Zou op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
heb hem sinds 23 juli 2009 het is een volledige auto voorheen reed ik een focus maar deze is compacter mooie uitstraling er zit ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik heb een Ford Fiesta van 2,5 half jaar. Toen ik de auto had gekocht, reed ik trots weg, auto was nog geen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Sinds een jaar eigenaar van een fiesta 1.6S van 2007. Op zich zeer tevreden over deze auto. Bij aflevering vocht achter de display geconstateerd, maar daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Nooit meer een Ford ! Ik ben eerste eigenaar van deze auto en heb de eerste 4 jaar (is nu net 5 jaar) met veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
nieuw model fiesta gekocht, top auto met zeerveel extra's alle denkbare opties. rijdt al25 jaar ford, koop elke 3 jaar een nieuwe enmet geen één.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik heb de auto v.a. nov. 2008 en er bleek een naad niet goed gelasd te zijn, dus auto na een wasbeurt vol water; gerepareerd. Terugschakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Rijdt goed, schakeld soepel en ook op snelheid goede weg-ligging(zoals mijn vorige focus). Maar het benzine verbruik is erg hoog (1 op 7) kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik heb de nieuwe Ford Fiesta vanaf 10/10/2008,en hij is al 4 x naar de garage geweest. Na 4 weken begon de auto vreemde geluiden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik rijd in diverse Fiesta's (hetzelfde type/model) dankzij het Autodate - bedrijf waar ik lid van ben. Bij alle modellen valt mij op dat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
na 6 maand nog zeer tevreden,een fijne en zuinege auto.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ST helemaal te gek
auto waar we in het begin best tevreden over waren maar al snel doken de eerste probelemen op. gelukkig binnen de garantietermijn maar 't zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Ik heb begin maart een Fiesta uit 2003 bij de dealer gekocht. Tot nu toe bevalt de wagen erg goed. De prestaties van de 1.4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Heb mijn fiesta 1.4 tdci gekocht in januari 2004, ik rijd +/- 15000 km per jaar, rijd niet slecht, alleen ik vind persoonlijk de algemene.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Heb immiddels al twee fiesta's gereden van ongeveer 4.5 jaar oud en heb al heel veel problemen met beide auto's gehad. Doorgebrande bougies 3 x.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
Geweldige auto voor een hele redelijke prijs. Nu eindelijk vijf deuren inplv, 3 en dat voor nul meerprijs. Meer dan complete auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
een complete auto met alle extra,s eraan zorgen dat we zorgeloos kunnen rijden met een luxe die we van Ford gewent zijn. Wij rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ST helemaal te gek
heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5