Opel Cascada is modieuze cabriolet

De nieuwe Opel Cascada moet als coupe-cabriolet de Astra TwinTop vergeten. Hij staat hoger op de luxe ladder.

De Opel Astra Twin Top is niet meer. Opel komt met een gloednieuwe cabriolet. De Cascada is ruim twee decimeter groter dan zijn voorganger, beschikt over een stoffen kap en is ook nog eens uiterst fraai gelijnd. Een modieuze cabriolet die hinkt naar het premium segment.

Autotest Opel Cascada, de nieuwe grote en luxe cabriolet van Opel, als opvolger van de Astra TwinTop. Verkrijgbaar met de nieuwe 1.6 SIDI turbomotor.
Groter, comfortabeler en luxer, de nieuwe Opel Cascada.

De dames en heren bij Opel steken het niet onder stoelen of banken: de Audi A5 Cabriolet heeft model gestaan voor de gloednieuwe Cascada. Niet bepaald de minste cabriolet. Qua afmetingen komt de Cascada in ieder geval aardig in de buurt. Sterker nog, hij is zelfs nog iets langer dan de Audi. Het designteam van Opel heeft een appetijtelijke cabriolet getekend. De Cascada oogt uiterst fraai. Zowel met open als gesloten kap. Aan de voorzijde is de familieband met de Insignia duidelijk te herkennen. Dankzij een veel compactere stoffen kapconstructie, ten opzichte van de Astra Twin Top met hardschalen kap, is de Cascada veel beter in balans. De Astra Twin Top heeft immers nogal last van een stevige bilpartij.

Stof
De elektrisch te bedienen kap opent in 17 seconden en sluit in 19 seconden. En dat kan rijdend tot een snelheid van 50 km/u of met de afstandsbediening. Het dak is opgebouwd uit meerdere lagen ‘stof’, dat zorgt voor een optimale (geluid)isolatie. Invloeden van buitenaf worden keurig geabsorbeerd. Het lijkt alsof je met een conventionele, dichte auto op pad bent. Alleen het zicht door de glazen achterruit is zeer beperkt. De afwerking van het interieur is verder helemaal top. Het dashboard komt overeen met dat van de Insignia met diezelfde drukke middenconsole met talloze knopjes en wieltjes.

Opel’s nieuwe cabriolet is in ieder geval ruim genoeg om vier inzittenden het hoofd te bieden plus nog eens 280 liter aan bagage met kap open en 100 liter meer met gesloten kap. Ook kan de achterbank worden neergeklapt, waardoor de capaciteit groeit tot 750 liter. Voorwerpen met een lengte tot 1,82 meter kunnen dan mee. Met de kap dicht is de hoofdruimte achterin beperkt, ondanks de lage(re) positionering van het meubilair. Ondergetekende met een lengte van 1,83 meter toucheert met zijn kruin de dakhemel. Rijden met geopende kap maakt een windvanger eigenlijk overbodig, de voorpassagiers zitten keurig uit de wind.

Zware botten
Volgens zijn makers is de kapconstructie 65% lichter dan die van zijn ‘voorganger’. Door gebruik te maken van aluminium en magnesium in de constructie weegt het geheel slechts 50 kilogram. Anderzijds is de carrosserie uiteraard op een groot aantal punten verstevigd met versterkt staal. Door die stevige ‘botten’ is de Cascada behoorlijk zwaar met een leeggewicht van 1.633 kilogram voor de versie met nieuwe zestienhonderd turbobenzinemotor. Ook de instapper (voor ons land een 140 pk sterke 1.4) weegt nog altijd ruim 1.600 kilogram.

Het motorenprogramma van Opel is enigszins verouderd. Gelukkig komt de fabrikant dit jaar met een compleet nieuwe generatie motoren. De Cascada heeft de primeur van de nieuwe 1,6 liter SIDI-turbobenzinemotor met in eerste instantie 170 pk. Ten opzichte van de ‘oude’ 1.6 is de nieuwe zestienhonderd een verademing. Hij heeft een mooi lineaire vermogensafgifte en is daardoor veel eerder bij de les. Het koppel van 260 Nm staat al vanaf 1.650 tpm paraat (met overboost: 280 Nm). Bovendien produceert de motor zowaar ook nog een prettig geluid.

Torderen
De ‘zware botten’ bezorgen de Cascada een zeer stijve carrosserie. Van torderen is eigenlijk nauwelijks sprake, althans het wordt niet als zodanig ervaren. Een drempel of oneffenheden in het wegdek zorgen niet voor rammeltjes of kraakjes in het interieur. Nee, de Cascada voelt uiterst solide aan. De auto profiteert van de wielophanging die initieel is ontwikkeld voor de OPC-modellen. Het gaat om de zogeheten HiPerStrut-voorwielophanging, ook toegepast op onder meer de Astra OPC. De voorwielen ondervinden nauwelijks hinder van gebrek aan tractie en zeker in sport-modus geeft ook de besturing passende feedback. Het is prettig sturen met de Cascada. Tijdens onze testrit, deels over het parcours van de rally van Monte Carlo, speelde het gewicht hem wel enigszins parten. De remmen hebben het hier zwaar te verduren. Maar goed, de Cascada is dan ook geen sportwagen.

Om ervoor te zorgen dat de Cascada in de praktijk ook oogt zoals de ontwerpers hem bedoeld hebben, start het leveringsprogramma van de cabriolet in de Cosmo-uitvoering. Dat betekent onder meer standaard 18-inch lichtmetaal, LED-dagrijverlichting en getinte ramen. De prijzen beginnen bij 34.395 euro voor de 140 pk sterke 1.4 benzinemotor. De gereden 1.6 SIDI begint bij 37.295 euro. Dieselen kan vooralsnog in de 2.0 CDTI (165 pk; 350 Nm) vanaf 40.695 euro. De biturbo 2.0 CDTI diesel (195 pk; 400 Nm) komt later dit jaar beschikbaar.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.