Wie had dat verwacht. In een markt van de grote SUV’s, waarbij de Duitse merken graag elkaar aftroeven met peekaa’s, handige snufjes en gemeen kijkende koplampen, blijft de XC90 al ruim tien jaar lang zichzelf. En met succes, want in ieder geval in Nederland is het model al jaren marktleider in zijn segment. Waarom de XC90 populairder is dan een Touareg, X5 of Q7? De succesfactor van de trouwe Zweed schuilt los van de iets lagere prijs in de badge op de neus; een Volvo kan blijkbaar altijd, ook als het een SUV betreft. De Duitse Drie liggen in ons land nou eenmaal veel sneller protserig op het netvlies, of dat nou terecht is og niet. De XC90 hoeft niet zo nodig haantje de voorste te zijn, maar moet wel klasse uitstralen. En dat doet-ie, zelfs ruim tien, bijna elf jaar na dato.
Volle kracht vooruit
Na de facelift van de XC90 in 2006 heeft Volvo nauwelijks aan de XC90 gesleuteld. Onder de motorkap zijn er de afgelopen tijd wel wat wisselingen van de wacht geweest. Terwijl de 3.2 liter zescilinder is uitgezwaaid heeft Volvo nog even kort de XC90 T5 met de vertrouwde 2.5 liter turbomotor geleverd. Wegens afnemende vraag in Rusland wist de Nederlandse importeur nog een serie vijfpitters met een scherpe prijs naar de showroom te sturen. Tegenwoordig is de grote, vriendelijke reus alleen nog te verkrijgen met een bekende 2.4 liter vijfcilinderdiesel. De 163 pk sterke D4 met voorwielaandrijving staat hierbij aan de basis, terwijl de vierwielaangedreven versie – en die wil je natuurlijk hebben – op een 200 pk sterke D5 kan rekenen. Speciaal voor de XC90 is de voormalige 185 pk versie extra opgepept om de prestaties nog iets op te krikken. De vijfcilinderdiesel met nog een enkele turbo schopt het tot die 200 pk en 420 Nm. Kijk, daar kun je best mee thuiskomen. En voor wie dat nog niet genoeg is geeft Polestar het vermogen een duwtje naar 210 pk en 460 Nm. Gewoon via de dealer, met behoud van garantie.
Met de D5 dieselmotor onder de kap zit de XC90 lekker in zijn vel, zijn kracht en souplesse passen veel beter bij de XC90 dan de D4 diesel, die met 163 pk toch hard moet werken. De motor heeft vroegtijdig al veel trekkracht en het is de Geartronic-automaat die daar dankbaar gebruik van maakt. Beduidend minder dan zijn zwakkere broer heeft de transmissie de neiging om te gaan slippen en de motor toeren te laten draaien, zonder dat er echt veel gebeurt. Natuurlijk kunnen de allernieuwste Volvo-modellen met nog meer verfijning de krachten effectief en efficiënt naar de wielen te krijgen, maar een onvoldoende uitdelen is er niet bij. De serene vijfcilinderronk is voor velen geen storende factor in het gehoor, maar op constante snelheden houdt hij zich mooi rustig. Daarbij komt nog dat die extra kracht onder de kap nauwelijks invloed heeft op het verbruik. We durven te stellen dat de iets hogere brandstofconsumptie van de potige D5 met name voor rekening komt voor de vierwielaandrijving. Een op 11 tot 11.5 kilometer is geen enkel probleem. Wetende dat de XC90 toch zo’n twee ton weegt en er de laatste tijd gigantisch veel wordt ingezet op een laag verbruik, doet onze XC90 D5 Limited Edition het toch nog heel netjes.
Modeljaar 2012
Hoewel de laatste jaren voor de XC90 geslagen zijn - zoals gezegd arriveert zijn opvolger in 2014 - is de respectabele Volvo niet het modeljaar 2012 in gegaan zonder een half A4-tje met wijzigingen. Volvo trakteert de XC90 voor zijn 10e verjaardag op nieuwe achterlichten met de typische LED-strook, zoals die ook op bijvoorbeeld de XC60 is te zien. Een fraai gezicht voor achterliggers. Voorliggers hebben zicht op de LED-dagrijverlichting in de mistlampbehuizingen. Ze missen hun werking niet, al is deze noviteit niet heel subtiel. Veiligheid voor alles, denken we dan maar. En anders is er altijd nog de xenonverlichting die eenmaal ingeschakeld de LED-pitten uitschakelt.
Verder zijn nu álle carrosseriedelen in lakkleur meegespoten en prijken de aluminiumkleurige skid plates nu op elke uitvoeringen. Chroomstrips zijn als extraatje uitgebreid aanwezig, maar ontbreken voortaan op de C-stijl van de meest luxe uitvoeringen. Ook hebben de dakrails nu zilveren voetjes en hangt er aan de binnenzijde van de achterklepgreep nu een lus; voor wie niet de langste is, een praktische vondst. In het interieur voorziet Volvo voortaan altijd het 3-spaaks Inscription sportstuur met aluminium inleg. Dat lichtmetaal is trouwens ook gebruikt op de cassette van de rolhoes. Om het gezichtsveld van de bestuurder verder te verfraaien is de verlichting van de boordcomputer in navolging van de tellers – wit geworden.
Tijdloos gekleurd
Onveranderd zijn de comfortabele voorstoelen met fijn soft-lederen bekleding. De beige tint vormt een klassieke combinatie met de donkerblauwe (Caspian Blue) koets. Wat ons betreft is dat dé tijdloze keuze die de XC90 het beste siert, al is het Twilight Bronze uit het palet ook niet te versmaden. Het weldadige meubilair, de mogelijkheid voor twee extra zitplaatsen achterin en het rustgevende comfort onderweg maakt de XC90 nog steeds een prettige reisauto. Snufjes heeft de XC90 in de vorm van; ESP, BLIS (dodehoekdetectie), dynamische bochtenverlichting, stoelverwarming, Volvo On Call en optioneel een parkeercamera in plaats van alleen parkeersensoren.
Laat de Zweedse SUV dan echt geen steekjes vallen? Tuurlijk wel. De navigatie is nog van het type met uitklapscherm en afstandsbediening en rekende niet altijd even logische routes. En hoewel we het van Volvo kunnen waarderen dat de Bluetooth carkit ook de mogelijkheid biedt om muziek van de iPhone te ‘streamen’, laat de geluidskwaliteit toch iets te wensen over. Het gebruiken van de AUX-aansluiting bleek in dit geval een prima oplossing.
Limited Edition
Volvo levert de XC90 voortaan alleen nog in de uitvoering zoals wij hem reden, de D5 AWD Limited Edition, eventueel met Luxury Line of R Design pakket. Het is een uitzwaaiversie waarbij de luxe spullen die je wilt hebben inbegrepen zijn, zoals lederen bekleding, navigatie, 18 inch lichtmetaal, xenonverlichting, stoelverwarming et cetera. Zeven zitplaatsen zijn ook voorhanden. Voor nog geen 65 mille is de XC90 nog een heel smakelijke traktatie.
Schrijf een review