Mercedes-Benz CLA weet zich te verkopen

Uitgebreid verslag van de compacte vierdeurscoupe van Mercedes-Benz, de CLA 200, CLA 250 en CLA 220 CDI.

Het staat als een paal boven water dat Mercedes verschillende varianten van de A-Klasse in gedachten heeft. De vierdeursversie is geen sedan geworden maar een vierdeurscoupé met de naam CLA. Om die reden wordt hij als klein broertje van de CLS beschouwd en dat doet het natuurlijk altijd goed. Zonder gekheid, hoe pakt de nieuwe CLA-Klasse uit?

Autotest Mercedes-Benz CLA 200/250/220 CDI, de nieuwe vierdeurscoupe van Mercedes-Benz.
De CLA laat geen gras groeien over zijn roots...

Een vierdeurs A-Klasse als sedan uitbrengen vinden ze bij Mercedes-Benz niet zo’n goed idee. Sedans heeft het merk al genoeg en bovendien moet de A-Klasse familie een jonger publiek aanspreken. Dat publiek valt nou eenmaal eerder voor iets anders dan een traditionele sedan. De Duitsers hebben het slim aangepakt en de tweede variant als vierdeurscoupé verpakt. Met die status kan hij met de grote broer CLS worden geassocieerd (en iets hoger worden geprijsd), en wie wil dat (het eerste!) nou niet. Zoals we al in de eerste rij-indruk hebben geconstateerd gooit de CLA het wel over een iets sportievere boeg dan de CLS. Dat verschil komt vooral voor rekening van het design en afmetingen van de CLA. Je ziet het verschil ook terug in de keuze voor het lichtmetaal. Een aantal exemplaren was tijdens de introductie voorzien van zwarte velgen met een blank aluminium randje. Sportief bedoeld, maar je moet er van houden. Het optionele AMG Line pakket kan de CLA overigens zeker prima hebben en maakt zijn aanblik nog iets steviger, met name door de grotere luchtinlaten en een andere grille.

Sportieve toon
Met 4.63 meter lengte is de nieuwe CLA zo'n drie decimeter langer dan een A-Klasse. Die extra centimeters komen in het interieur tot uiting in de riante bagageruimte van 470 liter. Op de achterbank is het soms nog wel een beetje schipperen, dat is blijkbaar een vast gegeven in dit segment. Voorin zit je in de CLA een beetje geborgen in een set sportstoelen, zoals dat de bedoeling is bij een compacte coupé. Krap kunnen we de cabine voorin – die verder overeenkomt met de A-Klasse – niet noemen. Mercedes heeft er een fraai en sportief afgewerkt geheel van gemaakt met grote luchtroosters a la SLS, leder op het dashboard (optioneel) en een hip ‘iPad’-schermpje in het midden voor de weergave van navigatie, radio en andere informatie. Zoals we dat inmiddels gewend zijn bedien je het systeem met een draaiknop – Das Haus doet niet aan een touchscreen.

Speciaal voor iPhone bezitters staat er een Drive Kit op de optielijst met naast een oplaadfunctie in de middenarmsteun nog meer mogelijkheden zoals Twitter, Facebook, Nieuws en Weer, al werkt het momenteel alleen op de iPhone 4 en 4S. Een update voor de iPhone 5 staat later dit jaar gepland. Een must-have voor iedereen is het Harman Kardon Logic 7 surround sound system; het is weer even geleden dat we zo prachtig helder onze favoriete tracks hebben kunnen beluisteren. Grandioos genieten, en dat voor maar 799 euro.

Voorlopig één diesel
De motorenkeuze is voor de CLA reuze. Tenminste, als je op benzine gaat rijden. Mercedes heeft de komende maanden één 220 CDI diesel in het aanbod, de 170 pk variant van de bekende 2.1 liter motor die ook in grotere modellen wordt gelepeld. Met 400 Nm is de CLA gewoon lekker vlot op weg, maar door zijn soepele krachtsverloop imponeert de 220 CDI niet zoals je van een ‘dikke diesel’ zou verwachten. Hij is trouwens alleen verkrijgbaar met een zeventrapsautomaat en die doet zijn werk prima. Door zijn bescheiden brandstofconsumptie komt de diesel in aanmerking voor 20% bijtelling. Later dit jaar komt de 200 CDI met 136 pk het gamma ‘versterken’, handgeschakeld of met automaat.

Felle tweeliter
Benzinerijders kunnen kiezen uit de CLA 180, 200 of 250, de motorisaties die ook voor de A-Klasse zijn weggelegd. De meest krachtige variant komt als enige in aanmerking voor 25% bijtelling (in plaats van 20%) maar kan met 211 pk alles uit de dynamiek van de CLA halen wat er in zit. Met de optionele  en nieuw ontwikkelde 4Matic vierwielaandrijving liggen de speelgrenzen nog verder, al valt de CLA zonder integrale aandrijving echt niet door de mand. Zelfs het bij te bestellen sportonderstel met 10-15 mm verlaging maakt het absoluut niet te bont, wat dat betreft kunnen we je die gerust aanbevelen als je een tandje strakker onderweg wilt zijn.

De felle tweeliter is net als de diesel standaard toegewezen aan de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling, die uitblinkt door zijn snelle schakelingen en ook kordaat op commando’s van de flippers aan het stuur reageert. De 180 en 200 halen hun vermogen uit een 1.6 liter turbomotor. Hoewel ze beiden handgeschakeld leverbaar zijn hebben wij alleen ‘geautomatiseerd’ kunnen rijden met de 200. Die 156 pk variant is krachtig genoeg voor de CLA maar wordt – wanneer de 7G-DCT in de standaard Efficiency mode staat – nadrukkelijk in toom gehouden. Je moet flink gas geven om de bak te verleiden terug te schakelen. Wanneer de Sport-modus is ingeschakeld presteert de CLA 200 nog veel makkelijker; wat dat betreft doen de modi hun naam eer aan.

Leaselieveling
Op de vraag of de 122 pk sterke CLA 180 nog sportieve aspiraties waar kan maken, moeten we het antwoord schuldig blijven. Voor Nederland wordt verwacht dat deze met name als BlueEfficiency Edition wordt besteld. Op die manier wordt bijtellingsvoordeel (20%) aan een nog lager verbruik gekoppeld. Jammer is wel dat Mercedes-Benz de brandstoftank heeft verkleind; 40 liter capaciteit vinden we meer iets voor een Polo.

Prijzen
Mercedes prijst de CLA bewust hoger dan de A-Klasse. Voor een CLA betaal je minimaal 32.495 euro terwijl een A-Klasse minimaal 26.995 euro moet opbrengen. Je krijgt er dan wel altijd lichtmetalen wielen bij. Bij gebrek aan een ‘instapdiesel’ moeten kilometervreters voor een dieselende CLA dieper in de buidel tasten, de CLA 220 CDI begint bij 41.995 euro. De prijs van de 200 CDI volgt in september.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.