Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste

Gereden met de Renault Clio Estate! Hij mag gezien worden door expressief design, goede wegligging en fijne motoren.

Kleine stationwagons zijn om een of andere reden in ons land niet zo populair. Zou het komen omdat ze er meestal een beetje gedrongen uit zien? Met Laurens van den Acker in huis ziet Renault geen reden om af te zien van een nieuwe Clio Estate; veel ruimte voor niet al teveel geld, verpakt in een leuk jasje is voor veel mensen toch interessant. Toch?

Autotest nieuwe Renault Clio Estate met dCi 90 dieselmotor. Niet de ruimste, wel de lekkerste.
De nieuwe Clio heeft een gestroomlijnd neusje.

Om maar meteen met de ruimte te beginnen: de Clio Estate gaat er op dit punt niet met de hoofdprijs van door. De nieuwe Clio is achterin een beetje krap - al heeft de Estate meer hoofdruimte dan de hatchback - en misschien wel dankzij die heel aardige Estate-verpakking scoort de bagageruimte ook niet de meeste liters in het segment; 443-1380 liter De Fabia Combi en in mindere mate de Ibiza ST - die in ons land door hun 14% bijtelling op de dieselversie tóch in trek is geraakt - doen dat nog beter, tot zelfs 1485 liter en 505 liter bij rechtopstaande achterbank. Toch heeft de Clio nog een troef achter de hand, vanaf de uitvoering Dynamique is ook de passagiersstoel neer te klappen en dat kan handig zijn wanneer er lange artikelen vervoerd moeten worden.

Volwassen en zuinig
Is de Clio Estate vanwege de ruimere concurrentie een gemiste kans? Nee, want er is meer dat telt. We hadden het al even over design - en vergeet het kleurrijke interieur niet - maar ook qua rij-eigenschappen staat deze tweede variant zijn mannetje. De Clio stuurt en rijdt heel volwassen in zijn soort, waarbij de door ons gereden dCi 90 diesel met slechts 83 gram CO2(!) opvallend stil aan het werk gaat. Een nieuw record. Oke, we moeten eerlijk toegeven dat die 90 pk's er niet heel fel uit komen - de techneuten moesten alles uit de kast trekken om 'm extreem zuinig te maken - maar omdat de diesel juist zo geraffineerd loopt en zich soepel opstelt voelt deze spaardiesel zeker niet behelpen. Dat gevoel bekruipt je wel een beetje als je de ECO-knop inschakelt, zeker in de heuvels van Granada kun je die knop maar beter mijden. Ach, logisch eigenlijk.

Kies je 'motorgeluid'
Weer heel grappig is de R Link Sound functie van het nieuwe R Link infotainment- en navigatiesysteem. Daarmee kun je via de luidsprekers in de auto een ander motorgeluid instellen, waaronder dat van een Clio V6, Laguna Coupe, ruimteschip of een oldtimer. De gimmick is zo gemaakt dat het geluid zich aanpast aan het toerental van de motor. Wat ons betreft de uitvinding van het jaar, want het klinkt toch echt realistisch. Maar of je het blijft gebruiken nadat je een rondje met je vrienden hebt gereden, valt te betwijfelen. Gelukkig biedt het R Link systeem ook heel nuttige functies zoals de genoemde navigatie maar ook een achteruitrijcamera en allerlei apps om verbonden te blijven met sociale media en dergelijke. Let wel: Renault biedt ook radio/navigatie met touchscreen aan zonder de naam R Link, ook dat systeem (Medianav) werkt prima en snel, tegen beduidend lagere kosten. Net wat je wilt.

De Clio Estate is trouwens 1000 euro duurder dan de vijfdeurs Clio en moet 1500 euro meer opbrengen wanneer je 'm met een benzinemotor bestelt. Het prijsverschil komt door de iets hogere CO2-uitstoot voor een Estate op benzine ten opzichte van de vijfdeurs; bij een diesel is er geen verschil. Raar maar waar. Gezien de vanafprijs (14.990 euro) voor de Estate TCe 90 Stop & Start staat Renault boven de Seat en Skoda-concurrent, al moeten we rekening houden met het feit dat de de instappers van het VAG-concern veel minder krachtig zijn met hun 'gewone' 1.2 liter motor. Aan de dieselzijde liggen de prijzen dichter bij elkaar en kan de Renault met zijn viercilinderraffinement punten scoren. Net als zijn concurrenten komt alleen de dieselvariant in aanmerking voor 14% bijtelling.

Later dit jaar volgt Renault met de Clio (Estate) GT. Die versie staat visueel sportiever in het leven en krijgt een nieuw ontwikkelde 1.2 TCE viercilindermotor met 120 pk onder de kap. Prijzen van deze versie zijn nog niet bekend. Wel is bekend dat deze altijd met een automatische transmissie met dubbele koppeling wordt gecombineerd, de bak die ook in de Clio R.S. zit en ook zijn weg vindt naar de dCi 90.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate - niet de ruimste, wel de lekkerste
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5