Om maar meteen met de ruimte te beginnen: de Clio Estate gaat er op dit punt niet met de hoofdprijs van door. De nieuwe Clio is achterin een beetje krap - al heeft de Estate meer hoofdruimte dan de hatchback - en misschien wel dankzij die heel aardige Estate-verpakking scoort de bagageruimte ook niet de meeste liters in het segment; 443-1380 liter De Fabia Combi en in mindere mate de Ibiza ST - die in ons land door hun 14% bijtelling op de dieselversie tóch in trek is geraakt - doen dat nog beter, tot zelfs 1485 liter en 505 liter bij rechtopstaande achterbank. Toch heeft de Clio nog een troef achter de hand, vanaf de uitvoering Dynamique is ook de passagiersstoel neer te klappen en dat kan handig zijn wanneer er lange artikelen vervoerd moeten worden.
Volwassen en zuinig
Is de Clio Estate vanwege de ruimere concurrentie een gemiste kans? Nee, want er is meer dat telt. We hadden het al even over design - en vergeet het kleurrijke interieur niet - maar ook qua rij-eigenschappen staat deze tweede variant zijn mannetje. De Clio stuurt en rijdt heel volwassen in zijn soort, waarbij de door ons gereden dCi 90 diesel met slechts 83 gram CO2(!) opvallend stil aan het werk gaat. Een nieuw record. Oke, we moeten eerlijk toegeven dat die 90 pk's er niet heel fel uit komen - de techneuten moesten alles uit de kast trekken om 'm extreem zuinig te maken - maar omdat de diesel juist zo geraffineerd loopt en zich soepel opstelt voelt deze spaardiesel zeker niet behelpen. Dat gevoel bekruipt je wel een beetje als je de ECO-knop inschakelt, zeker in de heuvels van Granada kun je die knop maar beter mijden. Ach, logisch eigenlijk.
Kies je 'motorgeluid'
Weer heel grappig is de R Link Sound functie van het nieuwe R Link infotainment- en navigatiesysteem. Daarmee kun je via de luidsprekers in de auto een ander motorgeluid instellen, waaronder dat van een Clio V6, Laguna Coupe, ruimteschip of een oldtimer. De gimmick is zo gemaakt dat het geluid zich aanpast aan het toerental van de motor. Wat ons betreft de uitvinding van het jaar, want het klinkt toch echt realistisch. Maar of je het blijft gebruiken nadat je een rondje met je vrienden hebt gereden, valt te betwijfelen. Gelukkig biedt het R Link systeem ook heel nuttige functies zoals de genoemde navigatie maar ook een achteruitrijcamera en allerlei apps om verbonden te blijven met sociale media en dergelijke. Let wel: Renault biedt ook radio/navigatie met touchscreen aan zonder de naam R Link, ook dat systeem (Medianav) werkt prima en snel, tegen beduidend lagere kosten. Net wat je wilt.
De Clio Estate is trouwens 1000 euro duurder dan de vijfdeurs Clio en moet 1500 euro meer opbrengen wanneer je 'm met een benzinemotor bestelt. Het prijsverschil komt door de iets hogere CO2-uitstoot voor een Estate op benzine ten opzichte van de vijfdeurs; bij een diesel is er geen verschil. Raar maar waar. Gezien de vanafprijs (14.990 euro) voor de Estate TCe 90 Stop & Start staat Renault boven de Seat en Skoda-concurrent, al moeten we rekening houden met het feit dat de de instappers van het VAG-concern veel minder krachtig zijn met hun 'gewone' 1.2 liter motor. Aan de dieselzijde liggen de prijzen dichter bij elkaar en kan de Renault met zijn viercilinderraffinement punten scoren. Net als zijn concurrenten komt alleen de dieselvariant in aanmerking voor 14% bijtelling.
Later dit jaar volgt Renault met de Clio (Estate) GT. Die versie staat visueel sportiever in het leven en krijgt een nieuw ontwikkelde 1.2 TCE viercilindermotor met 120 pk onder de kap. Prijzen van deze versie zijn nog niet bekend. Wel is bekend dat deze altijd met een automatische transmissie met dubbele koppeling wordt gecombineerd, de bak die ook in de Clio R.S. zit en ook zijn weg vindt naar de dCi 90.
Schrijf een review