Bij het denken aan de Clio R.S. komen al gauw een paar associaties naar boven: heerlijk sturen, een rauwe, hoogtoerige tweeliter en een zesbak waar je als een echte coureur in kunt roeren. Wat doet Renault met de nieuwe Clio R.S.? Zij kiezen voor een 1.6 liter turbomotor én een automatische transmissie met dubbele koppeling. Dit nieuwe recept is voor RS-liefhebbers even wennen, maar feit is dat de concurrentie al langer één van deze twee of allebei de ingrediënten toepast. Renault gaat dus nu met de meute mee en moet zich gaan bewijzen tussen de nieuwe Fiesta ST, Ibiza Cupra en Peugeot 208 GTI.
Snel paradepaardje
Met de peekaa's kan de Clio R.S. bijna al zijn tegenstrevers al op hun plaats zetten: de Clio heeft net als vanouds 200 pk onder de kap en trakteert nu op nog meer koppel: 240 Nm. Daarbij schakelt de EDC-transmissie lekker snel tussen niet zeven - zoals bij de Ibiza Cupra - maar zes versnellingen. In de Renault Sport-mode zijn motor en bak uitzonderlijk bij de pinken om de beste prestaties neer te zetten. Zelfs het stationair toerental wordt dan verhoogd. Het wordt niet zo hitsig als de Corsa OPC, maar potig is hij zeker. Ondanks dat de automaat bij op- en terugschakelen nooit klappen uit zal delen - dat zouden we stiekem wel leuk vinden bij zo'n racertje - vliegt de Clio R.S met gemak binnen 6,7 tellen naar 100. Hij geeft de 208 GTI met hetzelfde vermogen nipt het nakijken en profiteert hier van de inschakelbare launch control. Ook op de linkerbaan kan het paradepaardje van de Renault Sport divisie behoorlijk goed meekomen: pas bij 230 km/u(!) is de koek op. Het leuke is dat de nieuwe 1.6 liter ook nog best woest klinkt: waar de aloude tweeliter vooral rauw klonk en heerlijk in de toeren kon worden gejaagd, zet de nieuwe turbomotor het op een geraas, zeker in de Sport-stand. Aan de uitlaatsound zou Renault nog wel iets meer gedaan kunnen hebben. Wat dat betreft is de Abarth 500 - hoewel niet direct vergelijkbaar - nog altijd de onbetwiste kampioen.
Uitgebreide R.S. Monitor
Maar dat is nog niet alles. Om echt het gevoel met de techniek en de auto te krijgen heeft de Clio - met dank aan nieuwe infotainmentsystemen - een riant opgewaardeerde RS-monitor, die je alle parameters van de auto op een presenteerblaadje geeft - in dit geval het touchscreen in de middenconsole. Turbodruk, olietemperatuur, de bedrijfstemperatuur van de transmissie en koppeling, hoeveelheid tractie, G-krachten, rondetijden, vermogen en trekkracht, you name it, it's there. En als je er ook nog een USB-stick op aansluit kun je de gereden ritten ook nog aan je vrienden laten zien met 'print screens'. Altijd leuk aan de borreltafel.
Sowieso valt niet te missen dat de Clio R.S. gemaakt is om de snelle Jelle uit te hangen. Natuurlijk is de nieuwe generatie Clio van nature al een veel vlottere verschijning geworden dan voorheen maar alleen al het aggressieve bumperprofiel, het 17 of 18 inch(!) lichtmetaal en de dubbele uitlaat laat niets aan twijfel over. Let ook op het RS-embleem onder het wybertje in de neus. Zo weet iedereen dat er een potige Clio aan komt stormen... Bestel 'm lekker in het geel (Sirius Yellow) alsjeblieft, die kleur staat de scheurneus fantastisch.
Sport of Cup-onderstel
Als vanouds biedt Renault je ook de keuze om de Clio R.S. op een sport- of cuponderstel af te leveren. Weet waar je aan begint want de verschillen zijn duidelijk te voelen. Het zal duidelijk zijn dat het laatste type zich het beste thuisvoelt op het circuit en door 18 inch wielen nog heftiger smoelt. Dan komt ook de Race-mode (standaard op elke R.S.) met onder meer uitgeschakeld ESP goed van pas. Ongeacht de keuze voor het onderstel is de RS bijzonder goed in vorm; hij stuurt zeker niet te licht, houdt lang grip en kan zijn vermogen heel behoorlijk kwijt. Hier laten de Fransen zien opnieuw heel goed 'fromage' te hebben gegeten van rijdynamiek en finetuning. De Clio R.S. is en blijft hierin een uitblinker. Een mechanisch sperdifferentieel missen we niet.
Schrijf een review