Bij de vorige generatie Kuga bleef het motorenpalet beperkt tot een paar varianten van de 2.0 TDCi diesel en slechts één benzineversie, een voor ons land weinig interessante 2.5T. Niet vanwege zijn potentieel oninteressant -integendeel-, maar vanwege zijn aanschafprijs. De voornaamste reden dat Ford in ons land jaarlijks maar 100 exemplaren van de Kuga wist te slijten, zat hem dus in de (te) hoge aanschafprijs. Europees gezien daarentegen was de Kuga uiterst populair. De verkoopverwachtingen zijn door de komst van de 1.6 EcoBoost ‘iets’ bijgesteld. Ford wil nu maandelijks 100 exemplaren gaan slijten.
Handsfree
De nieuwe Ford Kuga is 81 millimeter langer, iets (4 millimeter) smaller en 8 millimeter lager dan zijn voorganger. De wielbasis is met 2,69 meter gelijk gebleven. Vooral die langere lengte doet de Kuga goed. De vorige Kuga had een chronisch gebrek aan vooral beenruimte op de achterbank. Personen van gemiddeld postuur drukten met hun knieën in de rugleuning van de voorstoelen. In de nieuwe Kuga is aanzienlijk meer been- en hoofdruimte voorhanden. Zelfs het optionele panoramadak doet geen afbreuk aan de hoofdruimte. Het panoramadak is trouwens voor het eerst in de Kuga ook elektrisch te openen. Ook de bagageruimte is vergroot. Afhankelijk van de positie van de rugleuning van de achterbank bedraagt de capaciteit 438 tot 481 liter. De handsfree bediening voor de kofferklep is uniek, niet zozeer vanwege het kunnen openen van de klep middels een voetbeweging onder de achterbumper, maar vanwege het sluiten van de klep via diezelfde voetbeweging. Dat kan bij de concurrentie dan weer niet.
Instapversie
Enfin, de toeters en bellen van de nieuwe Kuga zijn in de eerste test al uitvoerig aan bod gekomen. Wel willen we nog even kwijt dat Ford de Kuga met een groot aantal (nieuwe) technologieën heeft uitgerust, die -het moet gezegd- de rijkwaliteiten ten goede komen. En dan te bedenken dat op de rijkwaliteiten van de vorige Kuga al weinig aan te merken was.
De 1.6 EcoBoost levert in de Kuga naar keuze 150 of 182 pk. Die laatste rolt standaard de fabriek uit met AWD en conventionele automaat; dit in tegenstelling tot de vierwielaangedreven diesel die met Powershift-automaat wordt geleverd. We reden de instapversie met 150 pk, voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. De motor is relatief vroeg bij de les, gretig en laat de Kuga mooi lineair versnellen. Je komt werkelijk niets te kort. De geblazen zestienhonderd is bovendien uiterst stil. Een niet geheel onbelangrijk detail is bovendien dat de 1.6 EcoBoost een geremd trekgewicht heeft van 2.000 kilogram.
Verbruik
Of het gesteld verbruik van slechts 6,6 l/100 km (154 g/km CO2) voor de 1.6 EcoBoost realistisch is, valt te betwijfelen. Tijdens onze weliswaar korte kennismaking noteerden we een verbruik van 8,8 l/100 km. Misschien niet helemaal ‘betrouwbaar’, gezien de korte afstand die werd afgelegd, maar het geeft wel een eerste indicatie. Volgens de fabriek ligt het verbruik van de 1.6 EcoBoost in ieder geval 26% lager dan dat van de ‘oude’ 2.5T. Ook de TDCi-motoren zijn zuiniger gemaakt en wel met gemiddeld 10%. Het verlaagd brandstofverbruik komt niet alleen op conto van motorische verbeteringen, ook het nieuwe design met lagere luchtweerstand, een actieve grille, een systeem voor remenergie recuperatie en een stop-/startsysteem dragen bij aan een lager verbruik.
Prijsstelling
Met een vanafprijs van 32.465 euro is de nieuwe Kuga voor een veel breder publiek bereikbaar dan voorheen. Ook al is de basisversie (Trend) nog zo compleet, traditiegetrouw kiest het overgrote deel toch voor de exclusieve Titanium uitvoering, vanwege zijn geringe meerprijs van slechts 2.000 euro. De 1.6 EcoBoost met 182 pk, AWD en automaat komt op 43.745 euro als Titanium. Dieselen kan vanaf 38.500 euro in de 2.0 TDCi (140 pk). Met de komst van de Kuga 1.6 EcoBoost kan de vlag in ieder geval uit bij de Ford-dealers.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review